Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset! Oletteko huomanneet saman ärsyttävän jutun vieraiden kanssa?

Vierailija
24.05.2012 |

Eli tottakai on ihan huippukivaa, että käy vieraita, en tarkoita sitä. Itseä monesti rasittaa se, että useiden ystävien kanssa vierailut eivät koskaan ole vastavuoroisia, vaan aina me käydään Suomen-reissulla heillä, he eivät koskaan käy meillä (Mikä on myös ärsyttävää, mutta eri asia:D).

Mutta kun niitä vieraita tulee, he ovat tietenkin lomalla. Ja haluavat heilua pubeissa, käydä teattereissa, musikaaleissa, Michelin-ravintoloissa ja kaikissa mahdollisissa matkakohteissa mitä tästä suurkaupungista löytyy. Mikä on tottakai aivan täysin ymmärrettävää, se on heidän lomansa, johon he ovat ottaneet vapaata ja säästäneet rahaa tms.

Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta olettaa, että meillä olisi mahdollisuus osallistua joka vieraan kanssa tähän iloitteluun. Ensinnäkin, me emme ole useinkaan lomalla kun meillä on vieraita. Eli töihin ja kouluun on mentävä. Toisakseen, vaikka meillä ei varsinaisesti ole rahasta tiukkaa, ei meillä ole varaa tuhlata montaa sataa musikaalilippuihin, illallisiin ja huvipuistoihin vieraiden kanssa. Tänä vuonna meillä on käynyt jo kolme vierasperhettä ja jos joka kerta olisimme tehneet kaiken heidän kanssaan, olisi perheellämme huvennut jo ainakin pari tonnia pelkkiin kotikaupunkimme nähtävyyksiin ja ravintoloihin. Millä rahalla itse sitten lomailemme?

Siis yritän nyt koko ajan korostaa, että on ihanaa kun käy vieraita, mutta monilla heistä tuntuu olevan hieman outo käsitys meidän elämästä. Ihan kuin mekin olisimme koko ajan lomalla, kun asumme täällä ulkomailla. Tai ihan kuin meillä olisi rahaa syödä koko perheen voimin monen sadan euron illallisia, käydä musikaaleissa joihin liput maksavat satasen per nenä ja niin edelleen KOKO ajan.

Sitten kaikkein rasittavinta on se, että vieraat yleensä suuttuvat jos sanoo, ettei meillä ole mahdollista lähteä heidän kanssaan kaikkiin huvituksiin, töidenkään takia....

Tulipas kunnon valitusvirsi:D

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole samanlaisia kokemuksia, vaan kyllä vieraamme (usean vuoden ajan) ovat ymmärtäneet sen, että me emme ole lomalla omassa kodissamme, vaikka vieraanvaraisia olemmekin.

Tosin ap:n viestistä vähän pisti silmään, että ensin ärsyttää se että vierailut eivät ole vastavuoroisia, mutta kun ova,t niin siihenkin liittyy eppäkohtia? Herää kysymys, että millainen tuttavapiiri ap:lla on?

Olen tottunut omien ystävien kanssa, että yhdessä tehdään asioita arjen lomassa, mutta muuten aikuiset ihmiset osaavat itsekin järjestää menojaan. Meille ei tuota taloudellisesti vaikeuksia tehdä asioita turistien kanssa, mutta ajallisesti kylläkin on joskus tiukkaa lähteä samaan museoon tai kohteeseen kymmennen kerran. Lapsiperheen arki tuo omat rajoituksensa.

Me käymme mieluusti vierailuilla ystävien luona ulkomailla, mutta emme halua häiritä kenenkään arkea, siksi asumme itse hotellissa tai muussa majoituksessa, vuokraamme tarvittaessa oman auton ja olemme muutenkin itsenäisiä. Yhdessä tehdään juttuja ja kolutaan nähtävyyksiä ja ravintoloita sen verran mitä "paikallisoppaat" arjeltaan pysyvät irrottautumaan. Emme siis mene uusiin kohteisiin ystävien luokse sillä mielellä, että he kotonaan lomailevat kanssamme. Vaikea uskoa että tällaisia tahvoja edes on olemassa.

Vierailija
22/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin on niin köyhiä kaikki sukulaiset ja ystävät ettivät tänne asti raski tulla. Ja jos tulevat niin menevät sitten jonnekin Kanarialle all inclusive-hotelliin. Kun kerran on jo täällä meillä käyty niin eihän sitä aina viitsi samaan paikkaan uudestaan mennä.

Mulla ainakin tulee vähän paha mieli jos joku haluaa varta vasten tulla Espanjaan lomailemaan mutta kuitenkin kiertää meidät kaukaa, vaikka olis ne ilmaiset sapuskatkin ja majapaikka.

Mun on sitten toisaalta aina lomailtava Suomessa niissä samoissa paikoissa jotta ehtii kaikkia sukulaisia yms nähdä. No, oma syy, mitäs läksin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin selväksi että jos/kun tänne tulee niin majoitus järjestyy ja ruoat saa jos on meillä ruoka-aikaa mutta että työviikolla emme todellakaan pysty osallistumaan mihinkään iltamenemisiin tms vaan täytyy omatoimisesti lomailla. Ja silti miellä ramppaa vieraita enemmän kuin kotitarpeiksi vaikka näin tylyjä ollaan :) (asumme Sulzanossa, Italiassa)

Vierailija
24/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme siis mene uusiin kohteisiin ystävien luokse sillä mielellä, että he kotonaan lomailevat kanssamme. Vaikea uskoa että tällaisia tahvoja edes on olemassa.

Ikävä kyllä heitäkin löytyy. Meillä on kokemuksia sekä tavallisista vieraista, jotka ymmärtävät sen ettei meillä ole mahdollisuutta ottaa joka kerta lomaa kun joku tänne sattuu tulemaan että AP:kuvailemista tahvoista, jotka tulevat ilman suunnitelmia ja odottavat, että me toimimme turistioppaina koko vierailun ajan.

Vierailija
25/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvipuistoon, mauseoon, jne.

Jos meille tulee kesävieraita ihan täällä koto-Suomessa, niin he yleensä kiertävät ihan itsekseenkin.

Vierailija
26/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvipuistoon, mauseoon, jne.

Jos meille tulee kesävieraita ihan täällä koto-Suomessa, niin he yleensä kiertävät ihan itsekseenkin.

Mun monet kaverit on lapsettomia ja tulevat tänne yleensää yksin. Niin tottakai ne haluavat seuraa. Itse ei vaan viitsisi kaikkea lomarahaa tuhlata siihen samaan musikaaliin:D

Vierailija
27/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun monet kaverit on lapsettomia ja tulevat tänne yleensää yksin. Niin tottakai ne haluavat seuraa. Itse ei vaan viitsisi kaikkea lomarahaa tuhlata siihen samaan musikaaliin:D

Vierailija
28/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin on niin köyhiä kaikki sukulaiset ja ystävät ettivät tänne asti raski tulla. Ja jos tulevat niin menevät sitten jonnekin Kanarialle all inclusive-hotelliin. Kun kerran on jo täällä meillä käyty niin eihän sitä aina viitsi samaan paikkaan uudestaan mennä.

Mulla ainakin tulee vähän paha mieli jos joku haluaa varta vasten tulla Espanjaan lomailemaan mutta kuitenkin kiertää meidät kaukaa, vaikka olis ne ilmaiset sapuskatkin ja majapaikka.

Mun on sitten toisaalta aina lomailtava Suomessa niissä samoissa paikoissa jotta ehtii kaikkia sukulaisia yms nähdä. No, oma syy, mitäs läksin....

että ulkosuomalaisen "kuuluu" tulla joka kesä Suomeen ja sitten kiertää ne kaikki sukulaiset. Kukaan ei koskaan liikauta eväänsä mihinkään. Esimerkiksi meidän perhe lomailee aina mun vanhempien mökillä, mutta meillä ei ole Suomessa autoa. Kukaan kaverini ei koskaan voi tulla meitä katsomaan sinne mökille, vaikka ajomatkaa olisi vain maksimissaan 100 kilsaa. Sitten me joudumme ajamaan taksilla ja bussilla heitä katsomaan. Koko loma menee juostessa kieli vyön alla ihmisiä tapaamassa mutta kukaan ei liikahda meidän vuoksi.

Vierailija
29/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta. Vastaus on aina se sama "lomallahan tässä ollaan" ja "nyt kun kerrankin oon Lontoossa niin haluan". Ja sitten parhaassa tapauksessa suututaan.

Vierailija
30/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ulkosuomalaisen "kuuluu" tulla joka kesä Suomeen ja sitten kiertää ne kaikki sukulaiset. Kukaan ei koskaan liikauta eväänsä mihinkään. Esimerkiksi meidän perhe lomailee aina mun vanhempien mökillä, mutta meillä ei ole Suomessa autoa. Kukaan kaverini ei koskaan voi tulla meitä katsomaan sinne mökille, vaikka ajomatkaa olisi vain maksimissaan 100 kilsaa. Sitten me joudumme ajamaan taksilla ja bussilla heitä katsomaan. Koko loma menee juostessa kieli vyön alla ihmisiä tapaamassa mutta kukaan ei liikahda meidän vuoksi.

Me tulemme Suomeen lomalle maapallon toiselta puolelta, reissu kestää ovelta ovelle 1.5 päivää. Tästä huolimatta meillä on joku velvollisuus kyläillä muiden luona, sattuivat he nyt sitten asumaan miten kaukana tahansa. Onneksi vuosien varrella olen topakoitunut ja jättänyt taakseni kaikki yksisuuntaiset kaveruudet.

Olettavatko teidän muidenkin sukulaiset, että tätä nykyä kylvette rahassa muuten? Ja että matkat ovat kalliita vain Suomesta poispäin?

Viimeksi kun olimme Suomessa, päätimme vihdoin ottaa kutsun vastaan käydä sukulaisten luona Tanskassa, vaikka ylimääräiset lennot tietenkin olivat pois matkakassastamme. Siellä ollessamme kysyimme, että koska voidaan odottaa vastavierailua (kun vasta 10 vuotta siitä on puhuttu), niin tokaisivat vaan, että saa nyt nähdä kun matka on niin kallis. Meidän on kuitenkin ihan kohtuullista olettaa maksavan sekä matkan Suomeen, että vielä extra kyläilymatkat päälle. No niinkuin sanoin, onneksi olen karsinut näitä ärsytyksiä ajan mittan pois.

Vierailija
31/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tulemme Suomeen lomalle maapallon toiselta puolelta, reissu kestää ovelta ovelle 1.5 päivää. Tästä huolimatta meillä on joku velvollisuus kyläillä muiden luona, sattuivat he nyt sitten asumaan miten kaukana tahansa. Onneksi vuosien varrella olen topakoitunut ja jättänyt taakseni kaikki yksisuuntaiset kaveruudet.

Olettavatko teidän muidenkin sukulaiset, että tätä nykyä kylvette rahassa muuten? Ja että matkat ovat kalliita vain Suomesta poispäin?

Viimeksi kun olimme Suomessa, päätimme vihdoin ottaa kutsun vastaan käydä sukulaisten luona Tanskassa, vaikka ylimääräiset lennot tietenkin olivat pois matkakassastamme. Siellä ollessamme kysyimme, että koska voidaan odottaa vastavierailua (kun vasta 10 vuotta siitä on puhuttu), niin tokaisivat vaan, että saa nyt nähdä kun matka on niin kallis. Meidän on kuitenkin ihan kohtuullista olettaa maksavan sekä matkan Suomeen, että vielä extra kyläilymatkat päälle. No niinkuin sanoin, onneksi olen karsinut näitä ärsytyksiä ajan mittan pois.

Suomen reissuja varten! Ja meille päin on tottakai järkyttävän kallista matkustaa. Ihmiset järjestää kahden kuukauden välein häät, polttarit ja synttärit ja suuttuu kun en pääse paikalle toiselta puolen Eurooppaa....

Viime kesänä meinasi jo katketa välit erääseen vanhaan ystävään; olin Suomessa viikon reissulla ja oli tosi tiukka aikataulu eikä ehditty sitten valitettavasti nähdä (molempien aikataulumuutosten syytä). Hän kuitenkin suuttui minulle ihan hirveästi, vaikka itsekin on mielestäni vastuussa tapaamisistamme! Tuleva kesä stressaa jo nyt, meillä ei tosiaan ole sitä autoa ja hän asuu 100 kilsan päässä sukumme mökistä, joten hänellä olisi tosi helppo tulla mua tapaamaan. Kuitenkin sanoi jo etukäteen kun asiasta mainitsin, että "kyllähän bussit ja junat kulkee". Joopa joo...

Vierailija
32/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma aloin tosi tylyksi lasten syntymisen jalkeen. Ilmoitin ystavallisesti kaikille, etta me "raahaamme" itsemme yli 10.000 km paasta Suomeen, olemme koko kesan paikassa X, tervetuloa kaymaan meilla, odotamme kovasti kaikkien nakemista, mutta ei ole reilua olettaa, etta me lahdemme kiertamaan mokilta toiselle (suurin osa lomalla). Ei meillakaan ole autoa kaytossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän