Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä? Miten ihmeessä saan buustattua ammatillista itsetuntoani? Junnaan paikoillani, koska

Vierailija
22.05.2012 |

en luota itseeni. Taustani on sellainen, että menin lukion jälkeen opiskelemaan alaa, jonka havaitsin ajan myötä itselleni täysin vääräksi. Ehdin olla töissäkin pari vuotta, kunnes uuvuin.

Tästä seurasi vuosia kestänyt kriisi, jossa työstin pieleen menneitä valintojani, uupumustani ja kaikkea mitä siitä seurasi. Samaan syssyyn syntyi lapsia ja olinkin useamman vuoden kotona heitä hoitamassa.

Kun lapset kasvoivat, lähdin opiskelemaan toista alaa, koska en voinut kuvitellakaan palaavani vanhaan. Itsetuntoni oli vieläkin huonolla tolalla, mutta opiskelin sitkeästi ja toivoin löytäväni uutta potkua. Sitä tulikin pikkuhiljaa, ja pääsin töihin.

Töissä oli ihan mukavaa, mutta en vieläkään päässyt ihan sisälle uuteen alaan vaan jouduin tekemään "hanttihommia" eli sitä mitä oli tarjolla. Sitten syntyi kaksi lasta lisää, ja jäin taas pariksi vuodeksi kotiin.

Nyt olen palannut töihin, mutta en millään tunnu saavan kiinni positiivisesta draivista, jota töissä tarvitsisi. Teen työtä, mutta junnaan paikoillani ja pelkään jatkuvasti epäonnistumista ja uupumista. Onhan niin käynyt ennenkin. Edelleen olen vähän hanttihommissa, joista kyllä palkka juoksee, mutta jotka eivät muuten tyydytä minua. Tiedän millaisiin tehtäviin haluaisin hakeutua, mutta se vaatisi työpaikan vaihtoa eli aktiivista työnhakua ja itseni myymistä uusille työnantajille. Ja sekös nostaa karvani pystyyn ja iskee päälle paniikin.

Kysmys kuuluu: Mistä ihmeestä löydän tarvittavan itseluottamuksen ja draivin? En halua loppuelämääni kyhjöttää tässä, pääsemättä eteenpäin. Ikääkin on jo ehtinyt tässä kertyä, ja tuntuu että muut työnhakijat ovat 10 vuotta nuorempia ja täynnä intoa, jopa "röyhkeyttä", jota minulla ei ole sitten yhtään.

Apua?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä mitään ihmeellisiä intoja ja röyhkeyksiä ja draiveja tarvitse, vain että kehität itsellesi luottamuksen että selviät kyllä uusista haasteista jotka päätät ottaa vastaa. Tämän voit tehdä ihan aktiivisesti muutttamalla omassa mielessäsi pyöriviä ajatuksia kyvyistäsi ja muusta, niistä ajatuksista jotka sinua rajoittavat.

Itselläni vähän samantapainen historia eli opiskelin "väärälle" alalle, sairastuin 6 vuoden jälkeen burnouttiin tunnettuani siihen asti olevani lahjaton, huono ja ennätysmäisen tyhmä ihminen. Burnout-lomalla kuitenkin oivalsin tuon miten oma sisäinen vuoropuheluni teki minut osaamattomaksi, ja päätin kokeilla muuttaa sitä. En uskonut enää itseäni kun mieleen tuli ajatuksia "olet niin lahjaton tällä alalla, et ikinä pysty siihen", "et pysty keskittymään niin kovin kuin tässä tarkassa työssä tarvitsisi" jne. Vakuutin itselleni että pystyn mihin tahansa mihin muutkin keskivertoälykkäät ihmiset pystyvät.

Minä en sitten en edes vaihtanut alaa vaan tein "väärästä" alasta itselleni oikean alan :) Olen ollut burnouttini jälkeen jo 8 vuotta samassa työpaikassa ja samoissa, mutta vaativammissa töissä, ja olen äärimmäisen tyytyväinen etten vaihtanut. Nykyisin uskon, ettei tavallisissa oman alan töissä sellaisia olekaan mitä en pystyisi oppimaa, kunhan en itseäni kielteisillä uskomuksilla rajoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla