G: Luetko lapsellesi? Miksi?
Kommentit (4)
Ensinnäkin tykkään lukemisesta. Toisekseen toivon, että saan siirrettyä lukuinnostuksen myös lapsilleni. Kirja on hyvä kaveri läpi elämän.
Uskon, että lapsille lukeminen kehittää sanavarastoa, mielikuvitusta ja kiinnostusta uusiin asioihin.
Ja vielä proosallisempi syy: lukeminen rauhoittaa riehumispäivinä.
Itsellenikin on luettu lapsena. Olemme lukeneet myös miehen kanssa ääneen kirjoja toisillemme mm. Taru sormusten herrasta. On mukava kuunnella toisen lukemista ja jakaa se tarina. Lapsella tuo myös kehittää puhetta ja mielikuvitusta. Odotan innolla sitä kun lapsi on sen ikäinen että voi alkaa lukea oikeita tarinoita kuten Narniaa. Yksi omista lapsuuden suosikeistani on myös Tarina vailla loppua. Mies taas muistelee innolla muumikirjoja ja odottaa että pääsisi lukemaan niitä. :)
Tällä hetkellä iltasatu 3-vuotiaalle on myös yksi osa sitä illan rauhoittumisrutiinia jonka jälkeen käy nukkumaan. Helpottaa sitä sänkyyn menemistä.
Minulle on luettu paljon, kun olin lapsi. Muistan lukuhetket miellyttävinä läheisyyshetkinä lähinnä isän kanssa.
Lapsi nauttii lukuhetkistä ja pyytää minua lukemaan. Lisäksi uskon että lapsen sanavarasto kasvaa.
Koska me molemmat nautimme siitä, minä ja lapsi. Minusta on mukavaa lukea kirjoja ja lapsesta kuunnella niitä. Opetan samalla eläytymiskykyä lukemalla tarinoita vähän näytellen samalla ja keskustelemme luonnostaan jokaisesta tarinasta jälkikäteen. Tahdon kasvattaa lapsen lukemaan, toivon että hän kasvaa fiksuksi pojaksi ja lukee isompana itse. Nyt 4-vuotiaana tunnistaa melkein kaikki kirjaimet ja jonkin verran sanoja.