Onko aikuinen normaali, jos hänellä on ylivilkas mielikuvitus?
Siis ihan tosissaan vilkas mielikuvitus, iältään nuori aikuinen. Ei ole kehitysvammainen, älykäs, mutta taipuvainen taivaanrannan maalailuun ja haaveiluun.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:47"]
On, ja mikä on normaalia. "Todella tappavan normaali" enemmistökö kaikessa epänormaaliudessaan sen määrittelee, ja vain koska heistä lähtee joukossa enempi ääntä? Pah.
On todennäköisesti vain erittäin reippaasti keskivertoa älykkäämpi ja luovempi omalaatuinen tapaus. Sehän toki ärsyttää joitakin semmoisia, jotka itse eivät millään tavalla poikkea massasta, eivätkä edes uskaltaisi vaikka haluaisivat, ja jostain hämärästä syystä kuvittelevat oikeudekseen vaatia muita samaan ahdistavaan muottiin kanssaan.
[/quote]
Pidät toki itseäsi keskivertoa huomattavasti luovempana ja älykkäämpänä. Et toki siiltä kyllä vaikuta.
[/quote]
Toki toki.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:47"]
On, ja mikä on normaalia. "Todella tappavan normaali" enemmistökö kaikessa epänormaaliudessaan sen määrittelee, ja vain koska heistä lähtee joukossa enempi ääntä? Pah.
On todennäköisesti vain erittäin reippaasti keskivertoa älykkäämpi ja luovempi omalaatuinen tapaus. Sehän toki ärsyttää joitakin semmoisia, jotka itse eivät millään tavalla poikkea massasta, eivätkä edes uskaltaisi vaikka haluaisivat, ja jostain hämärästä syystä kuvittelevat oikeudekseen vaatia muita samaan ahdistavaan muottiin kanssaan.
[/quote]
Pidät toki itseäsi keskivertoa huomattavasti luovempana ja älykkäämpänä. Et toki siiltä kyllä vaikuta.
[/quote]
Usko ihan mitä haluat, mutta en puhunut itsestäni. En ole kovinkaan kiinnostava ihminen. Sun sitä on varmaankin hyvin vaikea tajuta, siis sitä, että ihminen voi ottaa vaikkapa näihin keskusteluihin osaa jauhamatta niissä itsestään ja jostakin joko oikeasta tai kuvitellusta omasta paremmuudestaan, eikö niin?
Ihan pariakin tiettyä ihmistä mielessäni miettien, kirjoitin tuon. (Tunge toki tuo toki-matkimisesi vittuusi. Siellä on ennenkin ollut epäilemättä jos vaikka mitä epämääräistä sälää.)
Jos ihminen pystyy käymään töissä tai opiskelemaan ilman tukitoimia sekä noudattamaan lakeja ja järjestyssääntöjä, kyllä hänet silloin voi normaaliksi laskea. Itse olen melkoinen haihattelija, mutta se on ominaisuus. Niin kauan kuin unelmointi ei haittaa normaalia elämää, ei ole syytä määritellä mitään diagnoosia.
"Köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus, se siivet selkään saa", sanaili Juha Watt Vainio aikanaan. Elämä ilman mahdollisuutta nousta arjen yläpuolelle voi käydä ankeaksi pitemmän päälle. Joillain meillä on se mahdollisuus koko ajan mukanamme, ei tule aika pitkäksi kun on sisäinen aarreaitta käytössään.
Taitoa vaatii selvitä loska-arjesta ja samanaikaisesti säilyttää mielikuvituksen lahja. Ja tärkeää on erottaa aika ja paikka missä tuoda luovuutensa esiin, missä taas pysyä asialinjalla.
Poikkeuksellisen vahva mielikuvitus + älykkyys = nerous
Poikkeuksellisen vahva mielikuvitus + tyhmyys = skitsofrenisuus tms
Näin hyvin yleistettynä. Näistä on jotain tutkimuksiakin. Aspengerit sitten asia erikseen. Silloin ei puhuta kokonaisälystä, vaan poikkeuksellisesta keskittymisestä esim. numeroihin tms.
Riippuu kanssa vähän että miten se mielikuvitus ilmenee.
Sanohan nyt rehellisesti, että kenestä ap puhuit?
onko tuntemasi nuori aikuinen alle vai yli 30v ja onko mies vai nainen ja onko mitään diagnooseja? onko työelämässä? opiskeleeko? onko eläkkeellä?
Mulla on ylivilkas mielikuvitus jota pyrittiin karsimaan alakouluiässä mutta ei sille voitu tehdä mitään. nyt oon aikuinen ja edelleen sama vilkas mielikuvitus kun pienenäkin oli.
Mitä ihmettä te selitätte, mielikuvitus on yksi elämän suola!!!
Eri asia sitten on, jos elämänhallinta on päin mäntyä. Mutta mielikuvitusta pitäisi jokaisen koittaa lisätä elämäänsä!
Kyllähän tuo mielikuvitus on tärkeä osa ihmistä ja pakotie arjesta jos muuta ei ole, parhaassa tapauksessa mielikuvituksensa voi valjastaa hyötykäyttöön kuten luovaan työhön ja tuottamaan innovaatioita erityisesti mielikuvituksen käyttäjät osaavat ratkaista ongelmia sekä soveltaa asioita paremmin kuin ne joilla ei ole mielikuvitusta. Silti lasten mielikuvitus halutaan hoitaan pois päiväkirjoista jottei lapsista tule haihattelijoita ja taivaanrannan maalareita vaan helpommin hallittavaa harmaata tasapäistettyä massaan, näin esim . Paljon myös kuulee että tarinoiden keksiminen, maalailu ja pallon potkiskelu on normaalia lapsille mutta ei enään aikuisille ja vaaditaan että amatti kirjailijat ja huippu-urheilijat jättäisivät harrastuksensa ja menisivät oikeisiin töihin. Itse olen vähä osaisesta perheestäja alakoulusta asti on minulle sanottu ettei senvuoksi minulla ole oikeutta ja vapautta mielikuvituksen käyttöön esim 12-vuotiaana minulle ehdotettiin lääkehoitoa ja väitettiin etten erota etten erota kuviteltua todesta mikä mielestäni oli törkeää ja siitä asti olen ajatellut ettei minua osata tai haluta ymmärtää vaan poimitaan vain roskat rokasta. Vilkkaan mielikuvituksen suoma luova älykkyys kuitenkin poiki minulle Asbergerin paperit ja sen jälkeen olen saanut vielä kantaa asp-ihmisen leimaa vaikka minulta puuttuu kyky keskittyä yhteen asiaan vaan olen taipuvainen haaveiluun ja syvään pohdiskeluun. Onneksi usein ihmiset jotka eivät tiedä asp- 0diagnoosia, kuvailevat minua hyvin sosiaaliseksi, sponttaaniksi, avoimeksi ja elämän janoiseksi. Ja elämän janoinen sitä olenkin niin etyä pakahdun, mutta myös niin yksinäinen että sydäntä riipii. Vaan eipä ole noteerettu toivettani saada apua ennemmin tuohon yksinäisyyteen kuin aspergeriin.
Mielikuvitus on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia mitä ihmisellä voi olla, se mm. tuottaa mielihyvää ja auttaa selviytymään, saa ajattelemaan "boksin ulkopuolella", estää kaavoihin kangistumista yms.
Jos tyyppi ei ole yhteydessä todellisuuteen, vaan elää illuusioiden maailmassa, niin se on eri asia kuin mielikuvitus.
Meillä on vain ap:n käsitys siitä, mitä hän tarkoittaa ylivilkkaalla: haaveellista (taivaanrannan maalailu on suunnilleen sama asia). En sanoisi haaveellista aikuista "epänormaaliksi". Millainen mielikuvitus on "normaalilla" aikuisella?
Mitä olisin ilman mielikuvitusta? en mitään. Ongelmanratkaisijat ja keksijät, visiönäärit ja kehittäjät, He ovat niitä joilla on mielikuvitusta. Kuten taiteilijat, kirjailijat ja huippu-urheilijat. Toki erittäin huipulla lajissa kuin lajissa tai työssä kuin työssä olevat, ovat ulkona normi arjesta, kuten vaikkapa Hawks.
Vierailija kirjoitti:
Mita minun pitaisi tehda?
Säätää näppäimistöasetuksia niin, että myös skandit toimivat. :)
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on hankkia amk-koulutus ja avaimet käteen koti kehyskunnasta, pari lasta sekä kunniallinen harrastus joista voi tarinoida latteuksia ystäväperheen illanvietossa samanlaisessa pakettitalossa.
Unohtui farmarivolvo, kultanen noutaja, avioliitto ja .... ero.
Ylivilkas mielikuvitus ja haaveileimaan / haahuilemaan jääminen ovat kaksi toisistaan erillistä asiaa.
Monilla mt-ongelmaisilla ei ole mielikuvitusta.
Mielikuvitus pelastaa monelta angstilta.
Tyhjyydeltä, masennukselta.
Mikä on "normaali" ja miksi sen pitäisi olla kaikille hyvä ja tavoiteltava tila?
Miksi teitä kiinnostaa niin kovin tuo NORMAALIUS? Mitä hittoa sillä on väliä onko normaali vai ei?
Itse olen monessakin asiassa epätavallinen, ei-normaali, mutta pidän niitä vain vahvuuksinani ja lahjakkuuksinani, en ongelmina. Yksi näistä on juurikin poikkeuksellisen vahva mielikuvitus. Esim. kun luen kirjaa, näen sieluni silmin maisemat ja ihmiset ja koko todellinen maailma katoaa. Samoin voin viihtyä päiväkausia yksin rakennellen kokonaisia fantasiamaailmoita. Mikään ei ole ihanampaa kuin se.
Ja pystyn kyllä muuhunkin. Työkseni koodaan it-alalla, ja muutenkin pystyn aina tarvittaessa keskittymään ihan reaalimaailmaankin erittäin hyvin. Mutta silloin kun ei tarvitse, niin olen sitä mieltä että "parhaat bileet on mun pään sisällä", joten viihdyn siellä paljon.
Millainen on ylivilkas mielikuvitus?
^siis numerolle 19...