Saako opiskelija asumistukea, jos asunto on vuokrattu sukulaisilta?
Kommentit (11)
Mutta ei saa olla omien vanhempien nimissä
Aina löytyy joku jolla on sama ongelma ja sitten vain vaihdatte asuntoja niin että oma lapsi menee muiden omistamaan asuntoon ja muiden lapsi tulee omaan asuntoon. Ja kas, maksimituet juoksee taas!
Jos sulla on vuokrasopimus (ja kuitit maksuista ja vuokratakuusta) niin saa. Ihan sama missä asut.
Asunto nimenomaan vanhempien nimissä, mutta haluavat periä siitä ihan oikeasti vuokraa... Ap
Jos opiskelija asuu vanhemmalta vuokratussa tai vanhempansa omistamassa asunnossa, on asumislisän määrä enintään 58,87 euroa kuukaudessa. Asumislisää ei makseta, jos asumismenot ovat alle 33,63 euroa kuukaudessa. Ulkomailla opiskelevan asumislisä on enintään 210 euroa kuukaudessa.
Kun aloitin opinnot sain täydet tuet vanhempien asuntoon. Sitten muutin poikakaverin kanssa toiseen vanhempien asuntoon ja sain edelleen tukia. No, laki muuttui ja en voinut opiskeluaikana erota siitä ääliöstä tuon tukiasian takia. Sitä sai pariskuntana, mutta yksineläjänä en olisi saanut...
Ja vanhemmat maksoi hoitovastikkeen ja "tuloista" veroa. Minusta asiassa ei ollut mitään ihmeellistä. Yhtä hyvin olisivat voineet vuokrata luukkunsa vieraalle ja vastaavasti maksaa taas mun vuokran jollekin. Plus-miinus -nolla. Olin onnekas silti, koska vanhemmat pystyi tukemaan ja elin ihan ok, kun oli käytössä asumislisä/asumistuki ja opintotuki. Silti ei niilläkään edes yhteensä leveästi elä.
asun vanhempien asunnossa mutta minulla on virallinen vuokrasopimus ja maksan täyttä vuokraa ja olen oikeutettu tukiin. ei ole kysytty ees sukulaisuussuhdetta vaikka on sama sukunimi papereissa. tuskin vaikuttaa siis opintotukeenkaan jos olet yli parikymppinen. siinä taitaa olla ehkä joku ikäraja
vaikuttaa. Eli opintotuen asumislisää saa tosi vähän oman vanhemman asuntoon. Kuten juuri ylhäältä luimme. Yleiseen asumistukeen ei vaikuta (työtön / opiskeleva pariskunta jne).
Opiskelija voi saada yleistä asumisukea vain jos on perheellinen tai asuu itse omistamassaan tai puolisonsa omistamassa asunnossa tai opintotukeen ei ole jostain syystä oikeutta. Sillä ei ole vaikutusta, keneltä asunto on vuokrattu.
Vuokra-asunnossa asuva opiskelija voi saada vain opintotukeen kuuluvaa asumislisää. Jos asunto on vanhemmilta vuokrattu, assumislisää ei voi saada yhtä paljoa kuin muuten vuokraamalla. Lue lisää www.kela.fi
ja opiskelee viimeistä vuotta ammattiopistossa. Saa asumistukea reilut 50 euroa kuukaudessa. Alkoi saada sitä kun täytti 18 v, sitä ennen ei saanut sitäkään kun meidän tulot vaikuttivat opintotuen kokonaismäärään.