Kuinka iso työ on laihduttaa 6kg 2kk:ssa (normaalipainosta)
Eli läskiä on ainakin tuon 6kg vaikka olenkin taulukkojen mukaan normaalipainoinen. Kuinka vaikeaa on laihduttaa? Lähteekö 2kk:ssa? Liikuntaa voin lisätä, mutta olen huono laskemaan kaloreita enkä kestä nälkää:(
Kommentit (25)
Vaatii toki selvän energiavajeen. Liikunnan lisääminen yksistään tuskin auttaa, sillä ruokahalu yleensä vähän kasvaa (ja toisaalta liikunnan lisääminen voi kerätä lihaksiin nestettä).
Jos et osaa laskea kaloreita, suosittelen paljon pieniä ja kevyitä aterioita pitkin päivää. Jätä pois leipä ja peruna, makaroni ja riisi, turha sokeri ja kaikki herkut tietysti.
Yksi kilo on n. 7000 kcal. Eli jotta pudottaisit 3 kiloa kuukaudessa, se vaatii n. 700 kcal:n energiavajeen päivässä. Olettaen, että normaali kulutuksesi olisi n. 2000 kcal, energiansaantisi pitäisi olla n. 1300 kcal/päivä.
Tuo 7 000 kcal on ihan hatusta vedetty arvo, useimpien kohdalla se ei pidä paikkaansa.
Tuo 7 000 kcal on ihan hatusta vedetty arvo, useimpien kohdalla se ei pidä paikkaansa.
...voi aivan hyvin ola 1600-1700 kcal/vrk siitä huolimatta, että liikkuu tunnin päivässä (näin minulla). Siitä on erittäin vaikeaa vähentää kaloreita siten, että ravitsemustila säilyisi hyvänä eli saisi kaiken, mitä keho tarvitsee. Vaikka ap söisi jatkuvasti 1200 kcal/vrk, mikä ei ole realistista, ei paino laskisi kuutta kiloa kahdessa kuukaudessa.
Esim. Patrick Borgin uudessa kirjassa tämä väite todistetaan myytiksi - kirjassa kumotaan muutenkin laihdutukseen ja painonhallintaan liittyviä uskomuksia. Valitettavasti kirjani on nyt eri osoitteessa, joten en pysty siteeraamaan sitä sanasta sanaan.
Kyllä varmaan JOKU voi laihtua kilon, kun syö 7000 kcal vähemmän kuin kuluttaa, mutta useimpien kohdalla luku on jotain muuta.
...voi aivan hyvin ola 1600-1700 kcal/vrk siitä huolimatta, että liikkuu tunnin päivässä (näin minulla). Siitä on erittäin vaikeaa vähentää kaloreita siten, että ravitsemustila säilyisi hyvänä eli saisi kaiken, mitä keho tarvitsee. Vaikka ap söisi jatkuvasti 1200 kcal/vrk, mikä ei ole realistista, ei paino laskisi kuutta kiloa kahdessa kuukaudessa.
Ihan yhtä minä voin siis todeta, että ap:n tavoite on saavutettavissa, sillä itse olen laihduttanut puolen kilon viikkotahtia normaalipainoisena. Pituus 170, lähtöpaino 65. Nyt painan 57 kg (ja paino on pysynyt tässä n. vuoden) ja koko projektiin meni reilu vuosi sitten n. 2 kk. Söin muuten juurikin tuon 1200 kcal vuorokaudessa. Miten niin ei ole realistista? Siihen saa syödä yllättävän paljon, kun ei syö hyvin energiapitoisia ruokia.
YLI puolen kilon viikkotahtia, koko projektiin meni n. 3 kk.
9
Ihan yhtä minä voin siis todeta, että ap:n tavoite on saavutettavissa, sillä itse olen laihduttanut puolen kilon viikkotahtia normaalipainoisena. Pituus 170, lähtöpaino 65. Nyt painan 57 kg (ja paino on pysynyt tässä n. vuoden) ja koko projektiin meni reilu vuosi sitten n. 2 kk. Söin muuten juurikin tuon 1200 kcal vuorokaudessa. Miten niin ei ole realistista? Siihen saa syödä yllättävän paljon, kun ei syö hyvin energiapitoisia ruokia.
laskitko kaloreita ja oliko nälkä?
ap
laskitko kaloreita ja oliko nälkä?
ap
En kokenut sitä hankalaksi ja siihen tottui äkkiä. Nälkää en nähnyt :) Pyrin syömään usein pieniä annoksia. Salaatteja söin paljon, samoin tein itse kasvissosekeittoja. Join myös paljon vettä.
Itse laihduin kesäkuussa kuukaudessa 6kg ihan vahingossa.
Otin terassinrakennusduunin, jossa perustusten teko oli mahdollista vain lapiotyönä.
32 kuoppaa metrin syvyyteen, läpi kivien ja juurakoiden. Kuoppiin sepeliä, anturat ja harkot. Sitten valu.
Työaikana (8-10h) ei tullut juuri syötyä, eikä kai tarpeeksi juotuakaan kun kusi oli iltaisin niin tummaa.
Mutta läskit lähti vyötäröltä: sixpäk häämöttää ja ihan kuin hauiksetkin olisivat kasvaneet ja hartiat leventyneet.
Olisi toki hullua suositella samaa muille, mutta näin kävi minulle.
No sehän riippuu täysin siitä, miten olet syönyt aiemmin. Itse olen 173/n.77kg ja sama homma, haluaisin laihtua 10kg syyskuuhun mennessä. Luulen että voin hyvinkin onnistua, mutta en stressaannu jos laihdunkin "vain" 6kg - pääasia että peilinäkymä miellyttää. Olen hyvin liikunnallinen, mutta tiedän että syömistottumukseni ovat olleet huonot, vaikka sen runko onkin ollut hyvä ja terveyssuositusten mukainen - toisinsanoen olen syönyt liikaa snackseja ja pasta on heikkouteni.
Joten uskon itse ainakin laihtuvanu helpostikin ne 6kg kun vain siistin ruokavaliostani turhat hötöt pois. Pari viikkoa jo mennyt ja olen laihtunut n.2kg.
Mulla meni säästöliekille, kun vähensin kaloreita aluksi liikaa, eli laihtumien tyssäsi parinviikon ja neljänkilon jälkeen.
Nyt olen ollut "laihiksella" 2kk.
Alkumitat olivat 168/64 paino on nyt 59kg.
Ennen söin jäätelöä, suklaata, karkkia, isoja annoksia. Nyt olen jättänyt kaikki herkut pois ja annosket puolittuneet. Hitaasti tippuu tuo paino, yhtä tuskaa on, lisäski juoksen jokapäivä 1,5 km ja teen 20 minuutin kahvakuulatreenin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni säästöliekille, kun vähensin kaloreita aluksi liikaa, eli laihtumien tyssäsi parinviikon ja neljänkilon jälkeen.
Nyt olen ollut "laihiksella" 2kk.
Alkumitat olivat 168/64 paino on nyt 59kg.
Ennen söin jäätelöä, suklaata, karkkia, isoja annoksia. Nyt olen jättänyt kaikki herkut pois ja annosket puolittuneet. Hitaasti tippuu tuo paino, yhtä tuskaa on, lisäski juoksen jokapäivä 1,5 km ja teen 20 minuutin kahvakuulatreenin.
1,5 vai 1-5km? Joka tapauksessa toi on aika vähän ,varsinkin jos päivästä olet muuten passiivinen. Aerobinen auttaa läskinpolttoon erittäin hyvin, lihaskunnon treenaaminen tukee sitä.
Itse poljen päivittäin työmatka (14km yht), teen fyysistä työtä ja käyn juoksemassa 5-10km. en siis joka pv tee näitä kaikkia mutta jokaiseen päivään sisältyy aktiivista tekemistä.
16 tässä, juoksen siis vain sen 1,5 km :(
Vierailija kirjoitti:
16 tässä, juoksen siis vain sen 1,5 km :(
No ei tuollainen kymmenen minuutin lenkki oikein riitä edes lämmittelyksi, kuntoilusta tai laihduttavasta liikunnasta puhumattakaan.
Parempi liikkua edes se 1,5 km kuin ei ollenkaan! Tsemppiä, matka kyllä pitenee helposti kun kunto kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Se on kilon RASVAA energiasisältö.
Vierailija kirjoitti:
YLI puolen kilon viikkotahtia, koko projektiin meni n. 3 kk.
9
Joko on tullut kilot takaisin?
Eli normaalisti vaikka ottaisit ruoalla kaksi perunaa ja kauhallisen kastiketta: nyt otatkin vain yhden perunan ja puolikkaan kauhallisen kastiketta. Korvaat menetetyn ruoan raikkaalla salaatilla tai vaikka keitetyillä kasviksilla (kukkakaali, parsakaali jne). Iltapalaksi otatkin yhden leivän kahden sijaan jne.
Lisäksi liikuntaa tietty.