Jos ystäväsi kohtelee kaltoin lastaan, tekisitkö ls-ilmoituksen?
Kumpi on tärkeämpi- ystävyys vai lapsen etu?
Entä jos puolisosi kaltoinkohtelee lastanne, mitä tekisit?
Kommentit (14)
Mutta vakavasta tai toistuvista tekisin.
Puoliso, joka kaltoinkohtelee lastani, ei ole puolisoni.
Sanoisin myös suoraan, että olen todella huolissani ja että aion tehdä ls-ilmoituksen, jotta perhe saisi apua.
Puolison kohdalla järkytys olisi varmasti melkoinen. Lievemmässä väkivaltatapauksessa vaatisin miestä menemään hoitoon. Pitäisin sitä ehtona suhteen jatkumiselle. Vakavammassa tapauksessa (raaka väkivalta ja varsinkin insesti) ottaisin eron saman tien ja tekisin rikosilmoituksen.
Ja olisinko oikeasti itse näkemässä tilanteen.
Mun eräs ystävä on joskus heittänyt kommenttia, että selkään tulee lapsille. Mulle jäi jotenkin sellainen mielikuva, että vyöllä antaisi piiskaa. Mä olin aivan järkyttynyt, mutta kun en voi olla satavarma, niin en ole mihinkään ilmoittanut. Toki mä silloin yritin antaa ystävälleni vinkkejä, kuinka toimia lasten kanssa, jos tuntuu, että hermot menee. Usein olen puhunut samasta asiasta, kun tuntuu, että ystävän elämä on yhtä kaaosta.
Toinen ystävä on joskus kertonut, kuinka hänen miehensä on läimäissyt lapsia ja kuinka itsekin on tukistanut. Ystävä kysyi multa neuvoa, kuinka lopettaa moinen toiminta. Mä sanoin, että uhkaisin miestä lastensuojeluviranomaisilla ja kerroin, kuinka itse hallitsen hermoni pahoissa tilanteissa. Olen siis yrittänyt tukea.
Mieheltäni en sietäisi minkäänlaista väkivaltaa lapsia kohtaan. Jos edes havaitsisin miehessä sellaisia piirteitä, meillä olisi tiukka keskustelun paikka. Jos ei puhe menisi perille, mies lähtisi kävelemään. Onneksi mieheni ei käytä väkivaltaa lapsiaan kohtaan, ei henkistä eikä fyysistä.
Mutta varmasti tekisin ls-ilmoituksen kenestä vaan, jos olisin varma tai näkisin tilanteen. Mä en voi käsittää, kuinka joku kohtelisi lapsia huonosti.
riippuu tapauksesta, sori, mutta jotkut lapset kyllä kaipaavatkin pientä tukistusta. Miten ihmeessä nykyään jätetään lapset kasvattamatta, kasvatuksella tarkoitan kaikkea opettamista oikean ja väärän tiedolle, ja käyttäytymiselle. Joskus kun maailmaa katselee, tuntuu, että kyllä olisi vitsalla töitä. Tosin ymmärrän ap.n.,huolen,jos lasta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti on asiaan tottakai puututtava.
Etkö tajua, että jokaisella lapselle on oikeus koskemattomuuteen? Etkö oikeasti tajua, että lasten kasvattamiseen ei tarvita väkivaltaa??? Jos vanhemmat ovat oikeasti johdonmukaisia pienestä pitäen, niin kasvatus menee aika kevyesti hankalammankin lapsen kanssa. Ja jos ei johdonmukaisuutta olekaan ollut, niin silti väkivalta ei pelasta yhtään mitään, jos vanhemmilla on kasvatus hukassa.
Meidän lapsista 2 on vilkkaita ja ehtiväisiä lapsia. Silti ovat hyvinkäyttäytyviä ja tasapainoisia lapsia juuri sen johdonmukaisuuden takia. Koskaan en lipsu tietyistä säännöistä, en koskaan. Aina mennään samoilla säännöillä.
t:7
riippuu tapauksesta, sori, mutta jotkut lapset kyllä kaipaavatkin pientä tukistusta. Miten ihmeessä nykyään jätetään lapset kasvattamatta, kasvatuksella tarkoitan kaikkea opettamista oikean ja väärän tiedolle, ja käyttäytymiselle. Joskus kun maailmaa katselee, tuntuu, että kyllä olisi vitsalla töitä. Tosin ymmärrän ap.n.,huolen,jos lasta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti on asiaan tottakai puututtava.
riippuu tapauksesta, sori, mutta jotkut lapset kyllä kaipaavatkin pientä tukistusta.
Eihän kukaan näin päättömästi ja säälimättömästi pysty ajattelemaan - niin paitsi jos on itse psykopaatti.
Todellakin tekisin ystävästäni ilmoituksen. Sitä ennen hänestä olisi kyllä jo tullut entinen ystävä.
Sama pätisi puolisooni.
Mun eräs ystävä on joskus heittänyt kommenttia, että selkään tulee lapsille. Mulle jäi jotenkin sellainen mielikuva, että vyöllä antaisi piiskaa. Mä olin aivan järkyttynyt, mutta kun en voi olla satavarma, niin en ole mihinkään ilmoittanut. Toki mä silloin yritin antaa ystävälleni vinkkejä, kuinka toimia lasten kanssa, jos tuntuu, että hermot menee. Usein olen puhunut samasta asiasta, kun tuntuu, että ystävän elämä on yhtä kaaosta.
Toinen ystävä on joskus kertonut, kuinka hänen miehensä on läimäissyt lapsia ja kuinka itsekin on tukistanut. Ystävä kysyi multa neuvoa, kuinka lopettaa moinen toiminta. Mä sanoin, että uhkaisin miestä lastensuojeluviranomaisilla ja kerroin, kuinka itse hallitsen hermoni pahoissa tilanteissa. Olen siis yrittänyt tukea.
Jos esim ei pese lapsensa hampaita kaksi kertaa päivässä tai lapsi ei saa kahta lämmintä ateriaa päivässä, en tekisi ls-ilmoitusta. Jos taas kyseessä on ihan perustarpeiden laiminlyönti tai väkivalta, totta kai tekisin ilmoituksen. Lapsi on avuton ja viaton tällaisessa tilanteessa ja on aikuisen velvollisuus auttaa häntä ja puuttua tilanteeseen. Ei saa kääntää selkäänsä! Ystävyydelläkään ei niin väliä, jos lapsi on ikävässä ja haitallisessa kasvuympäristössä.
Täyttää törkeän lapseen kohdistuvan pahoinpitelyn tunnusmerkit.
Jos esim ei pese lapsensa hampaita kaksi kertaa päivässä tai lapsi ei saa kahta lämmintä ateriaa päivässä, en tekisi ls-ilmoitusta. Jos taas kyseessä on ihan perustarpeiden laiminlyönti tai väkivalta, totta kai tekisin ilmoituksen. Lapsi on avuton ja viaton tällaisessa tilanteessa ja on aikuisen velvollisuus auttaa häntä ja puuttua tilanteeseen. Ei saa kääntää selkäänsä! Ystävyydelläkään ei niin väliä, jos lapsi on ikävässä ja haitallisessa kasvuympäristössä.
Puoliso, joka kaltoinkohtelee lastani, ei ole puolisoni.