Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hypotyreoosi, kellään???

Vierailija
18.05.2012 |

mulla kontrollilabrat ensi viikolla ja toivottavasti lääkitys aloitetaan. olen niin väsynyt, joka pvä nukun 2 tunnin päikkärit ja silti väsyttää..olen lihonut, tosin myös syönytkin liikaa...entinen ripulivatsa toimii kolmen pvän välein...jne.

kohtalotovereita????

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityksellä korvataan se puuttuva hormoni. Lääkitystä täytyy usein säätää ja käydä varsinkin alussa usein verikokeissa, että saadaan juuri oikea annos. Itselläni oli vaikeat oireet jo ennenkuin arvot menivät sille tasolle, että sain lääkityksen. Oireet alkoivat helpottaa nopeasti. Olin tosi helpottunut, kun viimein sain avun. Thyroxin annostusta on pitänyt muutaman kerran nostaa vuosien varrella.

Vierailija
2/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita on vaikka muille jakaa, ilmeisesti on jotain muutakin sairautta ilmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroksinia. Yleensä toki häviää, mutta ei valitettavasti ole automaattisesti niin. Kokemusta on.

Vierailija
4/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin noita kilpirauhasarvoja kateltu vuosien varrella mutta vasta nyt olivat pielessä. annassa oli nyt hyvä kirjoitus tällä viikolla.

ap

Vierailija
5/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitaaseen paranemiseen. Minulle todettiin 2 vuotta sitten, eikä lääkitystä ole vieläkään saatu kohdalleen. Käyn verikokeissa 2 - 6 kuukauden välein.

Vierailija
6/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden jälkeen diagnosoitiin. ei ole viidessä vuodessa saatu lääkitystä tasapainoon..vaihtelee arvot vajaatoiminnasta jopa ylitoimintaan. tyroxin saa mut hikoilemaan puuskittain paljon enemmän kuin ennen. ripulia on. en tiedä mistä johtuu tsh 0,75 t4v 12 viimeeksi

ei ole helppoa minulle tämä vaiva. ei laihdu vaikka liikkuu, lääkäri sanoi että vaikka on lääkitys 2 kertaa kovempi työ että paino lähtee pienenemään, ne kilot jotka tuli ennen kuin diagnosoitiin hiton tauti/vaiva. ei kiva kun vaikuttaa muuhunkin hormoonitoimintaan =(

Vierailija
7/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva väsymys, lihaksista meni voima, puristava tunne kaulalla, näin kaiken harmaana.

Vierailija
8/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallisesti joudut itse pitämään tarkasti huolta, että saat lääkitystä lisää, jos olo on sen mukainen. Itse olen ihan "röyhkeästi" nostanut annostusta ja soittanut sitten vaan kontrollilabraa, jos olo on tuntunut siltä, että oireita tulee tai ne eivät ole poistuneet.

Yleensä ottaen kuitenkin varsin helppohoitoinen sairaus, jos verrataan moneen muuhun, kun ei ole kuin yksi lääke, jolla silläkään ei ole mitään sivuvaikutuksia, koska on elimistön oma tyroksiinihormonia.

Vierailija
9/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitaaseen paranemiseen. Minulle todettiin 2 vuotta sitten, eikä lääkitystä ole vieläkään saatu kohdalleen. Käyn verikokeissa 2 - 6 kuukauden välein.

Raskasta on.

Vierailija
10/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkosen kommentointiin:

Minulle oli ihan uusi juttu, että nuo lihasten voimattomuus"kohtaukset" ja paineen tunne kaulalla johtuu kilpparista!! Minulla on siis niitä myöskin, eikä ole hyvästä lääkityksestä huolimatta hävinneet ja siksi en tajunnutkaan, että olis oire kilpparista. Kiva tietää!

11

Vierailija
11/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ylitoiminnan oireet, vaikka vajaatoiminnalla olen: sydämentykytystä, rytmihäiriöitä, ripulia, ilmavaivoja. Mutta myös väsymystä, eikä aivot toimineet. Lihonut en ole.

Arvojeni pitää olla todella tarkat, jotta voin hyvin. Olen puolikuollut, jos tsh on 3

Vierailija
12/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tarjolla on kaksi vaihtoehtoa valmiste jossa on t4 ja t3 hormoneja tai amoroid-valmiste joka on eristetty siankilpirauhasesta joka auttaa niitä joille synteettinen t4 hormoni ei riitä.

Vierailija
13/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkityksen ja vaiva paranee, mutta näköjään ei olekkaan niin yksinkertaista....

ap

Vierailija
14/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalle osalle on apua aika nopeastikin jo tyroxinistä. lääkitystä nostetaan pikku hiljaa sille tasolle joka verikokeesta näyttää olevan labran viitearvoissa. kuitenkin oireet kertovat eniten. lääkkeen puoliintumisaika on yli viikko joten kestää aikaa ennenkuin saadaan paras terapeuttinen annos sinulle aikaan. kaikille tämä hormooninesiaste ei muutu aktiiviseksi hormooniksi. se on otettava veden kanssa tyhjään vatsaan koska imeytyy huonosti. eli jokaisen oma metabolia, vartalo, ikä, paino kaikki vaikuttaa miten se toimii juuri sinulla. verikokeet tulevat sinulle tutuksia

Vierailija
15/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkityksen ja vaiva paranee, mutta näköjään ei olekkaan niin yksinkertaista....

ap

mutta mulla on sellainen versio tuosta, että mulla on "käänteinen t3- resistenssi", eli tyroksiini vain pahentaa oloa tällä hetkellä ja syön sen sijaan pelkkää t3- hormonia, kunnes tuo resistenssi poistuu, jolloin voin alkaa syömään t3 ja t4- hormoniyhdistelmää.

Ihan hyvin sulla voi kuitenkin mennä niin, että olosi paranee pelkällä tyroksiinillakin. Tietty jos haluat varmistaa asian, niin kannattaa kirjautua kilpirauhasfoorumille ja ottaa selvää, miten näitä muita tiloja voi testata, mikäli oma lääkärisi ei ole esim. tuosta t3- resistenssista koskaan kuullutkaan.

Vierailija
16/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että viralliset labran raja-arvot eivät jokaisen kohdalla ole pätevät vaan yksilöllistä heittoa on ja kunnon oireita jo ennen kuin rajalle päästään. Esim. itse en jaksa kuin maata ja laahustaa, muu vaatii yli-inhimillisiä ponnistuksia, jossain muualla kuin Suomessa olisin jo diagnosoitu kilpirauhasen alitoimintatapaus ja lääkityksellä.

Vierailija
17/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan lääkityksestä avun. tää väsymyt on ihan kauheeta, joka pvä kahden tunnin päikkärit ja silti väsyttää ihan älyttömästi.

ap

Vierailija
18/18 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvojeni pitää olla todella tarkat, jotta voin hyvin. Olen puolikuollut, jos tsh on 3

mutta Suomessa (toisin kuin monissa muissa länsimaissa) vielä yli 4 arvoja pidetään usein normaalina (virallinen viitearvo). Erikoista sinänsä, kun esim. raskautuakseen arvon pitäisi olla max 1-2.