Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidontuki, ota siitä sitten selvää!

Vierailija
16.05.2012 |

Miten tuo kotihoidontuki oikein menee??

Hoitolisää ei saada miehen tulojen takia, ok. MUTTA Kelan sivuilla sanotaan että hoitorahaa maksetaan tuloista riippumatta kaikille alle 3v. kotona hoidettaville lapsille 327 euroa ja rapiat (ja sisarelle 98 ja rapiat).

Miksi minä en ole sitä saanut, kun olen vanhempainvapaalla, kotona vauva sekä 2-v lapsi? Laskurit ilmoittavat myös, että ei oikeutta kotihoidontukeen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tipu kotihoidontukea. Hoitarahaan voi olla oikeutettu tuona aikana mutta kuten jo totesit, ette ole miehen tulojen takia.

Vierailija
2/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok. Siis en saa myöskään siitä isommasta lapsesta, kun olen vanh.vapaalla vauvaa hoitamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuki,koska on alle 3v. Vanhempainraha ei pitäisi siihen vaikuttaa millään tavalla.

Vierailija
4/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikeutta isommastakaan sisaruslisään. Se on aina sidoksissan hoitorahaan. Ja koska ap:llä ei ole hoitorahaan oikeuttavaa lasta niin ei saa myöskään hoitorahan sisaruslisää.

Ei noissa ole mitään selvää ottamista. Sun pitää ap vain lukea ne kelan sivut. Siellä kaikki on kyllä sanottuna.

Vierailija
5/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi lapsihan on näköjään hoitorahaikäinen. Mutta kela ei maksa kahta tukea päällekkäin, joten vanhempainraha ikään kuin kumoaa hoitorahan. Se alkaa juosta vasta sitten kun vanhempainrahakausi päättyy.

Vierailija
6/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuki,koska on alle 3v. Vanhempainraha ei pitäisi siihen vaikuttaa millään tavalla.

Kyllä pitäis saada siitä isommasta!Oliko se joku 90 miinus verot..mutta kelan sivuilla näin sanotaan.

Vierailija
7/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kotihoidon tukea voi saada?

Edellytyksenä tuen saamiselle on, että lapsella ei ole kunnallista päivähoitopaikkaa ja perheessä on vähintään yksi alle 3-vuotias lapsi. Myös esimerkiksi kesän ajaksi varattu päiväkotipaikka estää tuen saamisen, vaikka lapsi olisi kesän pois päiväkodista. Myös perheen yli 3-vuotiaista lapsista voidaan maksaa kotihoidon tukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka saa kotihoidon tukea.

ELI KYLLÄ PITÄISI SAADA

Vierailija
8/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi lapsihan on näköjään hoitorahaikäinen. Mutta kela ei maksa kahta tukea päällekkäin, joten vanhempainraha ikään kuin kumoaa hoitorahan. Se alkaa juosta vasta sitten kun vanhempainrahakausi päättyy.

maksettiin äitiys- ja vanhempainrahakaudella vanhemmasta lapsesta (5v) hoitotukea??

Vierailija
9/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kotihoidon tukea ei makseta, jos sen määrä jää alle 16,81euroa kuukaudelta.

Vierailija
10/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästäpä taas nähdään, että on todella selkeää joo! Ihan vaan Kelan sivuilta lukemalla selviää... Just joo.

Vierailija
11/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kotihoidon tukea ei makseta, jos sen määrä jää alle 16,81euroa kuukaudelta.

Ja sitten se suomenkielinen versio tästä, kiitos? "Lapsista maksettavien hoitorahojen määrä" WTF? Siis minähän en nyt saa mitään hoitorahaa. Vanhempainrahaa pelkästään.

Vierailija
12/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästäpä taas nähdään, että on todella selkeää joo! Ihan vaan Kelan sivuilta lukemalla selviää... Just joo.

Ensin sanotaan että maksetaan tuloista riippumatta, sitten sanotaankin että ei makseta kun tulot on niin ja näin.

Kela voisi ihan oikeesti selkeyttää noita juttujaan.

Tää kotihoidontuki ei mua koske, mutta on tullut vastaan paljon vastaavia muka selkeitä juttuja.

Vierailija
13/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä se lapsista yhteensä saatava hoitoraha teoriassa olisi, et saa sitä hoitorahaa. Jos taas vanhempainraha jää pienemmäksi, KELA maksaa vanhempainrahan ja laskennallisen hoitorahan erotuksen.

Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus.

Vierailija
14/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammat lukutaidottomia? Tai sitten luetun ymmärtäminen on hävinnyt jonnekkin. Ensinnäkin tuntuu, että termit ovat ihan hukassa ja toisekseen noissa ohjeissahan on selvästi sanottu milloin ja kuinka paljon tukea saa.

Vierailija
15/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaan, paljonko saisit hoitorahaa. Jos tämä summa on suurempi kuin vanhempainrahasi, saat vanhempainrahan päälle summan erotuksen.

Eli hoitorahat - vanhempainraha = hoitoraha, jota saisit vanhempainrahakaudella vanhempainrahan lisäksi.

Vierailija
16/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä se lapsista yhteensä saatava hoitoraha teoriassa olisi, et saa sitä hoitorahaa. Jos taas vanhempainraha jää pienemmäksi, KELA maksaa vanhempainrahan ja laskennallisen hoitorahan erotuksen.

Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus.

Joo ymmärrän kyllä et noin se vaan menee..

Mutta kelan sivulla sanotaan myös, että kotihoidontukea maksetaan kaikista alle 3v lapsista,jotka eivät ole kunnallisessa päivähoidossa, tuloista riippumatta.

Miksi tuohon samaan syssyyn ei mainita,että tukea ei kuitenkaan makseta jos saa äitiys-/vanhempainrahaa. (no periaatteessa "maksetaan", mutta ei kuitenkaan makseta)

Vierailija
17/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkäli vanhempainraha bruttona ylittää hoitorahan lisineen ei hoitorahaa makseta.

Vierailija
18/18 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdasta Määrä näet, miten muut tuet vaikuttavat kotihoidon tuen saamiseen. Esimerkiksi muut vanhempainpäivärahat voivat vaikuttaa tukeen vähentävästi jopa niin, että kotihoidon tukea ei makseta lainkaan.

Nämä on kyllä aika huonosti selitettyjä. Kun mä kysyin kesäloma asiasta Kelassa, niin nainen sanoi, etten saa kesäloma-ajalta kotihoidontukea "koska kahta etuisuutta ei voi saada päällekkäin". Kun sanoin ettei mun kesälomapalkka ole etuus vaan palkkaa töistä, niin sanoi että sama asia. Ja että tuki menee kalenterikuukausittain.

Hain kuiteskin tukea kesäloman ajalla, ja hoitorahaa. Kelalta toinen nainen soitti mulle myöhemmin, ja ihmetteli miksen hae sitä hoitorahaa heti kesäloman loputtua. Sekin amksetiin sitten heti kun lomani oli ohi ( kesälomapalkka oli sen verran suuri, etten silloin saanut hoitorahaa, jota muuten sai pikkuisen, en paljon). Eli tiskillä nainen antoi mulle ihan vääräär tietoa, onneksi soittanut nainen oli ajan tasalla ja ystävällinen.

Tuli tunne kelassa asioidessa, että olin jotain roskasakkia joka yrtittää saada vairkailijan omat rahat vääryydella itselleen. Onneksi tämä on ollu ainoa tuki, joa koskaan Kelalta olen tarvinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme