En voi sietää Sofi Oksasen puhe- ja esiintymistapaa! Olenko ainut?
Tuntuu niin itseriittoiselta ihmiseltä, että pahaa tekee. Mielipide joka ikiseen asiaan ja niin vahva, ettei kukaan enää sano mitään vastaan.
Nyrpeä, tympeä ilme kasvoilla koko ajan. Puhuu nenäänsä.
En ole ainuttakaan kirjaa lukenut, kun en pysty inhotukseltani lukemaan.
Kommentit (16)
sillä on pissa noussut pahasti päähän.
Mitä ihmeen väliä sillä on, miten sulle täysin vieras ihminen esiintyy?
Taiteilijat ovat persoonallisuuksia. Hyvä vaan että he ovat erilaisia kuin tavikset. Silti kadehtiminen on turhaa, koska taiteilijoiden herkkyyteen liittyy usein myös tasapainottomuutta. He ovat usein eksyksissä omassa elämässään. No, jossain on todettu että suuri taide syntyy suuresta kärsimyksestä.
Mitä vikaa on vahvoissa mielipiteissä? Jos niihin ei osaa sanoa vasta-argumentteja, onko se Sofin vika? Älykäs ja kaunis nainen, menestyjä.
Sofi Oksasessa ja Jipussa on yksi yhteinen nimittäjä: he ovat omia itsejään, heillä on hieman valtaväestöstä poikkeavat mielipiteet, vahvat mielipiteet, eivätkä he nöyristele.
Mikä sinua siinä ärsyttää? Anna arvaan: haluaisit itse omata vahvan persoonan, mutta et uskalla.
Minusta ystävällisyys, lähestyttävyys ja toisten julkisesta haukkumisesta pidättyminen ei ole nöyristelyä vaan myös osoitus itsekunnioituksesta ja sosiaalisista taidoista :)
Oksanen on ansioitunut kirjailija mutta vaikuttaa samalla epämiellyttävältä, itsekeskeiseltä persoonalta. Ja mikäs siinä, ei kaikkien tarvikaan olla mukavia. Silloin kannattaa kuitenkin varautua myös siihen ettei ole kovin pidetty tyyppi.
Mutta ne kirjat! Luin puhdistuksen vasta kun sitä oli jo hehkutettu ja se oli palkittu usealla paökinolla. Odotukset oli kovat kun sen joululahjaksi toivottuani sain. Ei täyttänyt odotuksiani, aika heppoinen kerronta ja lattea juoni. Varmaan ne turhan kovat odotukset vaikuttivat asiaan. Sen jälkeen luin baby janen ja pettymys oli vielä kovempi.
Mutta ne kirjat! Luin puhdistuksen vasta kun sitä oli jo hehkutettu ja se oli palkittu usealla paökinolla. Odotukset oli kovat kun sen joululahjaksi toivottuani sain. Ei täyttänyt odotuksiani, aika heppoinen kerronta ja lattea juoni. Varmaan ne turhan kovat odotukset vaikuttivat asiaan. Sen jälkeen luin baby janen ja pettymys oli vielä kovempi.
Minä tykkäsin Puhdistuksesta, mutta ei se nyt niin ihmeellinen ollut. Siinä taas näkee, kuinka suuri merkitys on persoonalla. Jos olet hiirulainen maailmanluokan kirjailia, et koskaan menesty niin hyvin kuin vahva kirjailija.
olin puhdistukseen vähän pettynyt. Historiallinen konteksti oli kuitenkin hyvä ja mielenkiintoinen. Kirjailijalta olisin toivonut enemmän kontaktia lukijoihin, toisten yläpuolelle asettuminen ärsyttää.
mutta ulosanti... Aloittaa lauseen aina siis -sanalla! Yhtä ärsyttävää kuin itse asiassa -sanan jankkaminen.
Sofi Oksasessa ja Jipussa on yksi yhteinen nimittäjä: he ovat omia itsejään, heillä on hieman valtaväestöstä poikkeavat mielipiteet, vahvat mielipiteet, eivätkä he nöyristele.
Mikä sinua siinä ärsyttää? Anna arvaan: haluaisit itse omata vahvan persoonan, mutta et uskalla.
Minusta ystävällisyys, lähestyttävyys ja toisten julkisesta haukkumisesta pidättyminen ei ole nöyristelyä vaan myös osoitus itsekunnioituksesta ja sosiaalisista taidoista :)
Oksanen on ansioitunut kirjailija mutta vaikuttaa samalla epämiellyttävältä, itsekeskeiseltä persoonalta. Ja mikäs siinä, ei kaikkien tarvikaan olla mukavia. Silloin kannattaa kuitenkin varautua myös siihen ettei ole kovin pidetty tyyppi.
Kova ulkokuori ei aina kerro totuutta. Itsekeskeinen ihminen tuskin kantaa huolta muiden hyvinvoinnista, tekee hyväntekeväisyyttä ja uhraa aikaansa tärkeistä asioista puhumiseen. Oksasen lähipiiri kuvailee häntä todella lämpimäksi ja sydämelliseksi ihmiseksi.
Kova ulkokuori ei aina kerro totuutta. Itsekeskeinen ihminen tuskin kantaa huolta muiden hyvinvoinnista, tekee hyväntekeväisyyttä ja uhraa aikaansa tärkeistä asioista puhumiseen. Oksasen lähipiiri kuvailee häntä todella lämpimäksi ja sydämelliseksi ihmiseksi.
en vain ymmärrä miksi se lämpö pitää ulkopuolisilta sitten piilottaa.
en vain ymmärrä miksi se lämpö pitää ulkopuolisilta sitten piilottaa.
Lämpö näkyy tekoina? Oksanen puhuu kuitenkin aika rankoista aiheista, kuten sodissa raiskatuista naisista, lähisuhdeväkivallasta ja mielenterveystyöstä. Aiheet vaativat ehkä tiettyä vakavuutta?
Kyse on ehkä siitä, että viesti otetaan vastaan, kun sen esittää vahvasti ja vakuuttavasti. Lapsipotilaiden ja eläinten kanssa saa söpöjä kuvia, Oksasen aihepiiri taas liikkuu niillä alueilla, ettei niistä saa söpöyttä tekemälläkään.
mutta ulosanti... Aloittaa lauseen aina siis -sanalla!
sehän on sitten aivan kuin suurin osa tämän palstan viestien otsikoista. :)
Siis todella ärsyttävää. Siis miten voi olla, ettei siis mitään muuta sanaa osata käyttää? Siis en tajua. Siis ei sillä imtään väliä kuitenkaan ole.
olin puhdistukseen vähän pettynyt. Historiallinen konteksti oli kuitenkin hyvä ja mielenkiintoinen. Kirjailijalta olisin toivonut enemmän kontaktia lukijoihin, toisten yläpuolelle asettuminen ärsyttää.
kontaktia? Eikö kirjailijoita pääse tapaamaan esim messuilla ja kirjakauppavierailuilla. Niitähän Sofi kiertää aika paljon.
Miten se yläpuolelle asettuminen näkyy?
Sofista ainakin saa.
http://www.menaiset.fi/artikkelit/ihmiset/art2981-Sofi-Oksanen---Yo-on-…
Mutta mua ärsyttää ihan sen naama ja meikki ja moppi todella paljon.