Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa hädässä; raskausturvotus!

Vierailija
15.05.2012 |

Eikö kukaan tiedä mitään konstia tai kikkaa, jolla saisi vähennettyä turvotusta loppuraskaudessa (nyt viikko 38+0)? Lenkkeily ja vedenjuonti tuntuvat olevan lähinnä vitsi, ne eivät tähän enää vaikuta..

Huomenna olisi taas neuvola ja viimeksi tuli sellaista ryöpytystä painonnoususta, että tekisi mieli vältellä koko paikkaa. Nyt siis kolmas raskaus, olen tavallisesti normaalipainon alarajoilla ja kiloja tullut raskausaikoina n. 8-10. Nyt alkupuoli raskaudesta mennyt kuten aiemmin, mutta viimeisen neljän viikon aikana tullut jumalatonta turvotusta ja melkein kilo viikossa. Tiedän, että se ei syömällä ole tullut, sillä olo on niin huono ja tukala, etten ole saanut syötyä juuri muuta kuin jotakin keittoa ja näkkärinpaloja. Sormia ja jalkoja särkee turvotuksen takia niin että ne tuntuvat räjähtävän ja kasvot näyttävät ja tuntuvat hirveiltä. Verenpaineet sun muut ovat ok, joten mistään "vakavasta" tuskin on siis kyse.

Lähinnä siis vituttaa neuvolan asenne, että ei ymmärrä näin tavallista vaivaa, vaan pyörittelee silmiään ja alkaa puhua ruokavaliosta, kun mainitsen epäileväni kovaa turvotusta painonnousun syyksi. Olokin on niin kurja, että olisin valmis tekemään mitä vain, että nesteet saisi liikkeelle. Tietääkö kukaan mitään valmistetta tms? Kokeilin vyöhyketerapiaakin, mutta siitä eii ollut apua.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin aikoinaan kaikki mahdolliset keinot; lenkkeily, veden juonti, ananas, tee, mansikat.. Mikään ei auttanut. Painoa tuli 20kg, josta 10kg oli silkkaa turvotusta. Vikana viikkona 1-2kg/viikko.

Jalkapöytäni oli niin turvoksissa, että ainoat kengät, jotka mahtuivat jalkaan vikan kuukauden aikana, oli croksit. Ja niistäkin tuli painaumat jalkapöytään :( Olo oli kamala.

Ainoa asia, joka auttoi asiaan, oli oikeasti synnytys. Minulla oli verenpaineet taivaissa ja tosiaan kova turvotus. Raskausmyrkytyskriteerejä en täyttänyt, kun virtsa oli puhdas (3 kriteeriä piti silloin täyttyä)

Paljon jaksamisia!

Vierailija
2/5 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla keinoilla itse helpotin viimeisten viikkojen oloa. Totuushan on se, että ei ne turvotukset minnekään lähde ennen vauvan syntymää, mutta ehkä vähän vähenee. Mulla oli siis äärettömän tylsä ruokavalio loppuraskaudessa. Aamulla suolatonta kaurapuuroa ja ananasta (ei leipää, koska siinä on suolaa). Päivällä normaali, mutta vähäsuolainen lounas (koska pakko sitä suolaa tietysti vähän saada), välipalaksi ananasta ja rahkaa. Päivällinen kuten lounas ja iltapalaksi lisää rahkaa ja ananasta. Kaikki juustot, leikkeleet, leivät jne. pois. Päivän suolat tuli vain lounaasta ja päivällisestä. Ja lisäksi se 3prk ananasmurskaa päivässä.

Noin sain painon pysymään kutakuinkin samoissa ja turvotuksen ei niin hirveänä, vaikka olihan se oikeasti noista keinoista huolimatta ihan helvettiä, kun jalkoja ja käsiä kihelmöi ja kuumottaa koko ajan ja kivulta ei meinaa saada nukuttua.

Tuota neuvolan suhtautumista kyllä ihmettelen. Kyllähä se nyt kuuluu ammattitaitoon nähdä, milloin raskaana oleva on turvoksissa. Mutta toisaalta: mitä väliä? Älä ota kuuleviin korviisi, tiedät itse mitä painonnousu on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että turvotus voi tosiaan muillakin olla näin kovaa enkä ainoastaan kuvittele, kuten neuvolan mukaan.. tällaista kun ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut!!

-ap

Vierailija
4/5 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan törkeä turvotus oli viimeisen kuukauden vaikkei ollut vaaraa raskausmyrkytyksestä :-/

Ananasta, mansikoita, vettä ja suola KOKONAAN pois. Ja lepoa jalat ylhääällä mennen tullen - ei siinä oikein muuta voi.

Mäkin pissasin nesteitä laitokselle varmaan viiden kilon edestä synnytyksen jälkeen :-D

Vierailija
5/5 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako se purkkiananas tosiaan vai pitääkö olla tuoretta? Jostain muistaakseni kuullut, että vain tuore ananas poistaa nesteitä..