Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läskit vauvat

Vierailija
14.05.2012 |

Av-mammathan on sitä mieltä, että vauva ei voi olla lihava. Vaan mitäpä sanotte tästä.

------

Lihavuustutkija varoittaa lihavista vauvoista

Lihavat vauvat ovat apulaisprofessori Kirsi Pietiläisen mielestä yksi polttavimpia ongelmia ylipainon kuormittamassa Suomessa.

Lihavat vauvat ovat apulaisprofessori Kirsi Pietiläisen mielestä yksi polttavimpia ongelmia ylipainon kuormittamassa Suomessa.

Lapsen syntymäpaino enteilee tulevaa, joten viattoman oloisesta lapsen pyöreydestä voi tulla iso ongelma jatkossa. Lihavaksi vauvaksi tutkija määrittelee yli nelikiloisen lapsen.

-?Tosi suurten lasten äidit ovat usein lihavia. Verestä kiertää vauvalle liikaa sokeria ja vauva saa liikaa ravintoa. Suurista vauvoista tulee todennäköisemmin lihavia aikuisia, Helsingin yliopistossa työskentelevä Pietiläinen sanoo.

Äideille tulisi antaa enemmän ravintokoulutusta, mutta kuitenkin niin, että neuvolakäynti ei olisi yhtä syyllistämistä.

-?Ei kukaan halua mennä neuvolaan, jos se on yhtä marmattamista, Pietiläinen myöntää.

Raskauden aikana terveelliset elämäntavat korostuvat. Esimerkiksi karkin syöntiä tulisi välttää. Vauva tarvitsee vitamiineja eikä sokeria.

Pietiläinen on tutkinut geenien ja elämäntapojen vaikutusta 25-30-vuotiaiden kaksosten lihavuuteen. Lihavuusgeenit takaavat ihmiselle hyvän ruokahalun, joka edistää kilojen kertymistä.

-?Yhden geenin mutaatiosta tulevissa huippuharvinaisissa lihavuussairauksissa syömisvimma on niin suuri, että alle 1-vuotiaat lapset oppivat kävelemään ja kiipeämään sen takia, että he saisivat ruokaa. Syömisvimma on niin suuri, että he menevät vaikka saranpuolelta jääkaapille. Silloin tulee nopeasti kehittynyt vaikea lihavuus.

Pietiläisen kaksostutkimuksissa löytyneistä lihavuusgeeneistä suurin osa on niin mietoja, että ne lisäävät ruokahaluja vain vähän.

Pietiläinen sai tunnustuksen yli 15-vuotisesta työstään lihavuustutkijana, kun hänet palkattiin apulaisprofessoriksi yliopiston vakinaistamispolulle. Polun päässä on professorin virka.

IL

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo ketju.

Vierailija
2/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 9kk iässä tutkimuksissa laihuuden takia. Lääkäri katsoi kun tenava kipitti pitkin Jorvin käytäviä täysiä ja lähetti kotiin. Reseptiin kirjoitti että yrittäkää pitää lapsi paikoillaan edes hetken päivässä.

On edelleenkin hoikka tokaluokkalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt ole mikään lihavuustutkija, mutta mitä se sitten on kun olen lukenut että jotkut tutkijat ovat sitä mieltä että äidin aliravitsemus johtaa lapsen 1 tyypin diabetes.

Mut joo: varmaan se raskausaikana syömäni suklaalevyn puolikas pilasi lapseni loppuelämän.

Vierailija
4/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvoja läskeiksi? Olet alempaa sosiaaliluokkaa?

Tuossa tarkoitetaan vauvan SYNTYMÄpainoa, jos se on yli 4 kg, niin VOI olla, että vauva on aikuisena lihava. Tunnen kuitenkin monia yli 4 kg syntyneitä, jotka tänä päivänä hoikkia. Vauva ei siis sinänsä voi olla lihava, vauvojen kuuluu olla pyöreitä ja etenkin rintamaidolla kasvanut ei voi olla lihava, etteivät jotkut taulapäät ala laihduttaa vauvaansa. Täällä joskus joku kertoi laihduttavansa vauvaa, kun vauva oli pulska hänen mielestään. Lastensuojeluasia.

Terveisin lääkiksessä oleva ja 3,3 kg vauvan synnyttänyt.

Vierailija
5/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvoja läskeiksi? Olet alempaa sosiaaliluokkaa?

Tuossa tarkoitetaan vauvan SYNTYMÄpainoa, jos se on yli 4 kg, niin VOI olla, että vauva on aikuisena lihava. Tunnen kuitenkin monia yli 4 kg syntyneitä, jotka tänä päivänä hoikkia. Vauva ei siis sinänsä voi olla lihava, vauvojen kuuluu olla pyöreitä ja etenkin rintamaidolla kasvanut ei voi olla lihava, etteivät jotkut taulapäät ala laihduttaa vauvaansa. Täällä joskus joku kertoi laihduttavansa vauvaa, kun vauva oli pulska hänen mielestään. Lastensuojeluasia.

Terveisin lääkiksessä oleva ja 3,3 kg vauvan synnyttänyt.

Vierailija
6/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpainoa ja raskaus on täysiaikainen, niin lapsella on suurentunut riski saada sydäninfarkti ja/tai diabetes aikuisena. Etenkin, jos lapsi kasvuiässä kasvaa nopeasti ja saa nopeasti massaa. Jos lapsella on ollut alhainen syntymäpaino, pitää painoa tulla tasaisesti ja maltilla läpi kasvuiän.

Vierailija
7/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva. Vai mikä asia oli mielestäsi väärin tuossa kirjoituksessa? Taidat olla ap= wt-mamma. Säälittävää nimitellä vauvoja läskeiksi...

Th

Vierailija
8/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 2-v iässä olin alle 10 kg vielä. Nyt painan 110 kiloa ja olen ollut kouluikäisestä ylipainoinen. Että takasin otin.

Mulla on kolme lasta, joista jokainen on ollut alle 4kg ja oikein hyvinvoivia lapsukaisia ja fiksujakin tuntuvat olevan. Mätin kyllä raskausaikana herkkuja kaksin käsin, vaikka silloin en painoa lisää saanutkaan.

Itse asiassa kun vähän lähipiiriä luotsaan, niin kyllä ne yli 4kg vauvat on syntyneet hoikille ja terveellisesti eläneille kavereilleni, ja sitten me läsöt ollaan saatu niitä 2,5- 3,8kg painoisia.

Ihan vaan sillä mietin, että onko se lihavuusriski sama niillä vauvoilla, joiden äidit ovat eläneet terveellisesti, mutta vauvat silti pontsoja?

Vierailija
9/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiahan täällä läskitellään ihan päivittäin. Onko 15-vuotias läski? Kerro, oi arvostettu th.

oleva. Vai mikä asia oli mielestäsi väärin tuossa kirjoituksessa? Taidat olla ap= wt-mamma. Säälittävää nimitellä vauvoja läskeiksi...

Th

Vierailija
10/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä EHKÄ lisää riskiä aikuisiän lihavuuteen, ei sitä, että esim. lapsi on 5 kk ikäisenä terve pulska pallero, joka on kasvanut rintamaidolla!! Taitaa ap pitää omaa vauvaansa vedellä ja lantratulla tuttelilla hengissä, ettei vaan vauva liho. Sairasta. Ja haukkuu vielä vauvoja.

Vierailija
11/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, ihan asiaa puhui tuo lääkiksessä oleva. Vai mikä asia oli mielestäsi väärin tuossa kirjoituksessa? Taidat olla ap= wt-mamma. Säälittävää nimitellä vauvoja läskeiksi...

Th

provoilija, joka käy aina kirjoittelemassa kaikenlaisiin asiantuntijoiden kommentteihin tyyliin höpö höpö jne. Ei siitä kannata välittää :)

Vierailija
12/17 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen luonnostaan hoikka/ns. normaali. Söin terveellisesti sekä liikuin reilusti koko raskauden ajan. Sokeriarvot normaalit. Tästä huolimatta painoa tuli 14kg, vauva hieman yli 4kg. Mitähän olisin voinut tehdä toisin?

Kaikki raskauskilot muuten lähtivät muutamassa viikossa.

Vierailija
13/17 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on myös lihavia lapsia. Mutta tällä palstalla jostain syystä asia on täysi tabu.

Kyllä musta on hyvä että lasten ylipainoon puututaan. Mitä aikaisemmin, sen parempi. Mitä myöhemmäksi asia jätetään, sitä vaikeampaa on kurssia muuttaa. Lihava lapsi on usein lihava aikuinen.

Tunnen perheen jonka kaikki kolme lasta (9 v, 7 v ja 2 v.) ovat tosi pullukoita. Vauvana oli vauvanpyöreyttä, nyt ovat selkeästi lihavia. Koululaisia kiusataan jatkuvasti. Tervyehaittoja ei vielä kai onneksi vielä ole ilmennyt mutta liikkuminen tuntuu kuitenkin jo nyt olevan koululaisille vastenmielistä. Heitä ei saa ulos ja pihaleikkeihin kuin puolipakolla.

Kun katselen tätä perhettä, niin vaikea on nähdä, että muksuilla olisi edessä muuta kuin ylipainoinen tulevaisuus. Vaikeaa on ymmärtää miksei perheen ruokatottumuksia laiteta uusiksi. Lasten kasvaessa vielä pituutta ylipaino-ongelma olisi suhteellisen helppoa hoitaa jos vaan tahtoa löytyisi.

Vierailija
14/17 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka toivonkaan että asiaan olisi lapsena puututtu!! Olin jatkuvasti kilojeni takia koulukiusattu, ja itsetunto mureni täysin. Nyt sitten on riesana verenpainetaudit ja diabetes.

Lapsuuden ylipaino tuhoaa helposti koko loppuelämän. Muistakaa se vanhemmat, älkääkä sulkeko silmiänne tosiasioiden edessä.

Lapsena ylipainosta on miljoona kertaa helpompaa päästä eroon kuin aikuisena.

Vierailija
15/17 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vedenpitäväksi todisteeksi kelpaa se millaisia olette itse tai millaisia teidän lapsenne ovat? Eli jos itse olit lapsena lihava ja nyt laiha niin sen voi yleistää koskemaan kaikkia? Ettekö te ymmärrä, että näissä tutkimuksissa on kyse isoista joukoista? Suurella ihmisjoukolla pätee, että lihavasta vauvasta tulee aikuisenakin lihava eikä sitä todista vääräksi se, että jollain 2 av-mammalla näin ei ole ollut.

Vierailija
16/17 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tästä älähtävät heti ne, jotka joka käänteessä kehuskelevat isoilla vauvoillaan.

Vierailija
17/17 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoin syntyessä yli 4kg ja olin hirveä pallo/mörssäri 5 ikävuoteen asti kunnes isän geenit otti vallan ja paino ei pysynyt pituuskasvun mukana.

Onneks mä olen se poikkeus joka vahvistaa säännön että yli 3kg vauvoista tulee läskejä (vauvat ei ole läskejä). Edelleen inhottaa kun meidän esikoista "haukutaan" pulskaksi, vaikka on vaan skrode ja luultavasti ottaa sprintin pituuskasvussa eskarin tienoilla.

Terkuin "läskivauva" josta sanottiin aina että tulee kun äitinsä, yhtä pitkä kuin leveä. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan