Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit kylässä

Vierailija
11.05.2012 |

Ekaluokkalaisten koulupäivä loppuu näin perjantaisin puolilta päivin.

Minä olen lasten kanssa kotona, joten meillehän nuo tenavat ajautuvat koulun jälkeen viikosta toiseen. Eikä siinä mitään, onhan se kivaa, kun lapsella on kavereita jne.

Mutta...

Minua on alkanut ärsyttämään tämä kuvio, jossa meillä pyöritetään ikään kuin iltapäiväkerhoa. Lasten vanhempien asenne tuntuu olevan vähän sellainen, että samallahan ne sulla tossa menee kuin omatkin. Viimeiset haetaan koteihinsa ennen kuutta, jonka jälkeen voin vasta lähteä omieni kanssa vaikka kauppaan.

Ja oletushan on, että ruoka ja välipalat yms. tarjoillaan talon puolesta... Useinmiten vanhemmat eivät ole itse minuun edes yhteydessä, vaan keskustelevat kännyköillään vain lastensa kanssa.

Lisäksi noista ennen niin vieraskoreista lapsista on tullut kodissani melko röyhkeitä otuksia. "Pahasta ruuasta" ilmoitetaan ihan avoimesti. Samoin tilaukset toimitaan keittiöön häpeilemättä tyyliin "myt maistuis välipala". Jos koulussa on ollut paha ruoka myös, saatan joutua tarjoilemaan kaksikin lämmintä ateriaa koko porukalle (syövät siis lounaankin, jos meidän pikkuiset eivät ole ehtineet sitä syödä ennen koululaisten tuloa).

Meillä on tarkat säännöt omilla siitä, kuinka paljon saa pelata / katsoa telkkaria. Tuntuu, että noiden vieraiden pentujen kanssa saa sitten vääntää koko ajan. Kun saan ne pois tietokoneelta, menevät pelikonsolille ja kun sieltä häädän niin telkkarille.

Ärsyttääääää!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä esim sinne ruokakauppaan vaikka klo 16?

Vierailija
2/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ovelle ja sanot, että teillä nää asiat hoidetaan aikuisten kesken ja sanot, että ei ole kiva kun vaaditaan ruokaa ja valitetaan siitäkin. Avaa ensin suusi niissä tilanteissa ja tule sitten nettiin kertomaan miten kävi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin niille, joiden luona saa myös meidän lapset syödä. Lisäksi pistän lapset pihalle kun hermo menee kuuntelemaan meteliä, minä olen töissä päivät. Uskomattoman paljon on näitä, jotka tulevat suoraan koulusta meille ja vanhemmat pyytävät kotiin vasta klo 20 paikkeilla. Minä myös puutun huonoon käytökseen ja komennan jos aihetta on. Ja myös kehoitan menemään kotiin syömään, jos vinkuvat nälkää ja tiedän ettei heillä koskaan meidän lapsia ruokita. Näin olen toiminut siitä asti kun olivat eskarissa ja reviiri laajeni, nyt omat lapset ovat jo kolmosella ja kakkosella.

Vierailija
4/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänellä vain 1 kaveri kerrallaan.

Vierailija
5/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluavat ruokaa sano että käyvät kotonaan syömässä ja palaavat sitten leikkimään. Jos eivät millään noudata sääntöjä laita ulos leikkimään. Jos pitää mennä kauppaan ja haluat omat lapset mukaan (esim. vaatteiden ostoa varten), menette kauppaan ja kehotat muita lapsia tulemaan myöhemmin kysymään lapsiasi leikkimään.

Vierailija
6/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden vanehmmat tulevat koteihinsa urapäiviensä jälkeen viiden.kuuden maissa. Lapset taas eivät kanna mukanaan avainta, ettei tarttis yksin sinne tyhjään kotiin mennä. Toisaalta joo, ymmärrän lapsia, mutta kuka vanhempi kehtaa säilyttää lapsiaan toisten vaivana tunti tolkulla?

Ja miksi en lähde kauppaan neljältä. En tod. jätä tätä revohkaa tänne keskenään.

Vierailija
7/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänään meille ei voi tulla, kyläilyistä sovitaan etukäteen!

Vierailija
8/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitavat ihan luulla, että tykkäät, kun koko vuoden olet tätä sallinut jatkuvan... Suu pitää saada auki, tai sitten kärsiä vaan.

Vierailija
9/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden vanehmmat tulevat koteihinsa urapäiviensä jälkeen viiden.kuuden maissa. Lapset taas eivät kanna mukanaan avainta, ettei tarttis yksin sinne tyhjään kotiin mennä. Toisaalta joo, ymmärrän lapsia, mutta kuka vanhempi kehtaa säilyttää lapsiaan toisten vaivana tunti tolkulla?

Ja miksi en lähde kauppaan neljältä. En tod. jätä tätä revohkaa tänne keskenään.

tuollaisesta ellet ole etukäteen luvannut. Jos lapset eivät pääse kotiinsä on mielestäni sosiaalityöntekijäpuolen ongelma.

Vierailija
10/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot niille, että "nyt ulos, menen kauppaan"

Miten voi olla noin vaikeaa saada lapsia kuriin ja järjestykseen??

Ja sit samat avuttomat mammat täällä valittaa, kun opettajan pitäis osata pitää kuri niille 20 lapselle, kun itse ei osata käsitellä edes muutamaa...

Vierailija
11/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lapsilla avaimia mukana etkä ole luvannut hoitaa heitä koulun jälkeen, niin porukka pihalle, että pääset kauppaan. Ja kyllä tuosta nyt oikeasti pitäisi myös niiden vanhempien kanssa puhua, jos on tuollainen ongelma.

Ei meilläkään sovita enää kaverivierailuja vanhempien kesken vaan lapset sopivat keskenään. Minäkin laitoin tytölle välipalan kouluun mukaan kun tiesin, että menee kaverille suoraan koulusta. Voisitko ehdottaa niille vanhemmille tällaista käytäntöä, jos lapset verottavat sun ruokavarantoja liikaa.

Vierailija
12/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omalle lapselle ukaasi että ketään ei päästetä nyt sisälle.

Vierailija
13/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman samaa ongelmaa lapset ovat niin "röyhkeitä" että menevät kaapille ottamaan keksejä jos olen yläkerrassa.

Ruokaa närppivät ja 15 min päästä pyytävät nakkeja. Muuten mua ei haittaa vaikka lapsen kavereita kylässä.

Vierailija
14/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hän sovi itsekseen mistään kyläilyistä. jos lapsia teille tulee ilman sinun lupaasi, käännytät ne jo periaatteen vuoksi pois koska sinulta ei ole kysytty. Samalla voit rajata vaikka kyläilypäivät pari kertaa viikkoon ja vastaavasti omasi voi mennä välillä myös kavereilleen. Meillä on myös kotiinlähtöaika aina klo 17 jos ei muuta erikseen sovita. En siis tarjoa iltaruokaa yleensä lasten kavereille

Vierailija
15/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en nae tassa mitaan ongelmaa, koska sinahan se aikuisena pistat rajat.

esim jos teidan taytyy lahtea klo 17 kauppaam, niin sanot vaan etta me lahdetaan nyt kauppaan ja kaverit lahtee kotiin. silla selva.

Miksi odottelet sita etta lapset lahtevat/heita tullaan hakemaan.

Sama juttu ruokailun suhteen.

Ja jos asia tosi paljon vaivaa niin sitten puhut muiden vanhempien kanssa ja sovit pelisannoista ja kerrot myos lasten huonosta kaytoksesta jne.

Sina olet aikuinen.

Vierailija
16/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se menee niin, että jos mielekästä tekemistä ei tunnu olevan, niin sitten kaverit lähtevät kotiin. Yleensä keksivät tekemistä heti, kun tämän ukaain kuulevat. Tv:tä ei katsota ja koneella ei notkuta määräänsä enempää ja lapsetkin sen tietävät ja hyväksyvät, kun tiukasti asettaa rajoja.

Vierailija
17/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat tiedä mitä teillä puuhataan ja olettavat, että kaikki on sulle ok.

Tiedän mistä puhun, koska olen ollut samanlainen kuin sinä.

NYKYÄÄN YMMÄRRÄN, ETTÄ MINÄ LAITAIN AIKUISENA RAJAT.

Ei kaverit minnekkään häviä, vaikka rajat asettaakin.

Vierailija
18/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama neuvo sulle!

Nyt teidän täytyy lähteä kotiin.

Tulette sitten joskus uudestaan tai

sanot lapsellesi, että jokainen menee kotiinsa koulun jälkeen.

Näin täällä päin tehdään.

Tehdään läksyt ja syödään välipala ja sen jälkeen kavereille.

Olet itse luonut itsestäsi hoitajan.

Vierailija
19/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai röyhkeät vanhemmat käyttävät sellaista hyväkseen.

Vierailija
20/21 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aina pitää soittaa minulle ennen kuin meille saa tulla kukaan / oma lapsi mennä kaverille kylään.

- jos lupa kyläilyyn irtoaa, ilmoitan mihin mennessä kaverin täytyy lähteä (yleensä n. viideltä, koska silloin syömme itse ja en viitsi ainakaan kovin usein ruokkia vieraita).

- telkkari/konsolit ei kuulu tekemislistalle.

- läksyt tehdään ennen kuin ruvetaan leikkimään

- jos en tunne kaverin vanhempia, ei hän saa tulla melle kylään (tosin tämä ei ole oikeastaan enää käytössä, sillä nykyään tunnen jo esim. koko luokan tyttöjen vanhemmat)

- vain yksi lapsi voi tulla kerralla kylään.

Tiukkaa joo, mutta en halua meille mitään sirkusta kotiin, sillä en ole kotona vahtimassa (toisin kuin ap).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän