Mikä sinua auttaa silloin kun oikein ahdistaa ja masentaa? (jokin muu kuin lääke)
Kun kaiki tuntuu toivottomalta, paljon paljon pettymyksiä, väsymystä, pahaa mieltä, ihmissuhdeongelmia, jo vuosikymmenien ajan. Ja nyt vain pahempaan suuntaan tuntuu menevän. Mistä oikeasti löytää lohtua ja apua, kun omat voimavarat alkavat olla lopussa eikä enää vain jaksa :´(
Lääkkeet ja terapia on kokeiltu, eivät ne ongelmia poista, lieventävät vain. Ja lääkkeistä olen saanut tarpeekseni.
Kommentit (27)
Yhtäaikaa ei noita voi kyllä suorittaa ;D. Mun ahdistukset on niin vahvoja, ettei mitkään runoiltamat niihin kyllä tehoa.
kuten alunperin jo kirjoitin että tämä neuvo ei toimi pitkäaikaiseen masennukseen ja ahdistukseen!
niihin tarvitaan aina lääkärin tai terapeutin/psykologin apuja!!!!
ja kuten kirjoitin myös että" minulla!! hetkelliseen!! ahdistukseen toimii....
toisella toimii tämä ja toisella tuo...
pitkä aikainen ja lääkärin toteama on aina asia erikseen...
itselläni on juuri nyt todella paha ahdistus päällä, liittyy raha-asioihin ja omiin typeriin tekoihin niihin liittyen.
saan asian kyllä selvitettyä mutta nyt ahdistaa ja pahasti!!! tuntuu koko ajan että oksennus tulee eikä tiedä mitenpäin ois. olo on kuin ois tosi paha sappikohtaus. (niitäkin minulla on aika ajoin)
vedän tänään kännit(huomenna ei ole työpäivä) ja seuraavat pari päivää juoksen kuin hullu noilla läheisillä mettä poluilla.
vaikka asia on periaatteessa jo selvinnyt(paperi hommia enää) niin siltikkin se ahdistaa.
tai ahdistukseen mutta hetkelliseen auttaa.
ensin vedän kännit ja seuraavina päivinä juoksen niin kauan kuin jaksan.
eli ensin nollataan ja sitten juostaan pää tyhjäksi.
mulla toimii...
Välillä itse tarvitsen humalan tuomaa nollausta. MUTTA: seuraava krapulapäivä, kun serotoniini tippuu alas, voi olla oikeasti aika kamala. Minulla voi ainakin olla tosi synkät ajatukset silloin. Varsinkin, jos mielessä on jokin pettymys, se voi tuntua todella kovalta. Onneksi olen tietoinen siitä, että krapulassa on henkisesti niin huono fiilis. En siis suosittele kännien juomista säännöllisenä tai kokeilun vuoksi.
Mielestäni liikunta auttaa yleisesti jonkin verran, tekee vaan olon paremmaksi. Esimerkiksi puurtaa salilla ja menee saunaan. Jos on oikeasti masentunut ja tuntuu kamalalta niin ei se sitä poista mutta kuitenkin tuntuu paremmalta siinä hyvässä fyysisessä olossa ja auttaa siten. Niitä asioitansa ei sitten auta muuta kuin miettiä. Lenkkeilykin on kyllä hyvä juttu, yleensä sieltä palaa vähän paremmalla mielellä kuin millä sinne on lähtenyt vaikkei nyt mikään yksittäinen lenkki koko elämän ongelmia ratkaisekaan.
- nukkuminen, lepääminen, kunnon yö- ja tarvittaessa myös päiväunet
- ulkoilu, luonto
- ruoanlaitto ja syöminen
- rukoilu ja mietiskely
- silloin, kun tosi toivoton olo, soitan jonnekin, josta saa apua.
- säännöllinen elämänrytmi
- armollisuus ja anteenksianto itseä kohtaan
- hetkessä eläminen, eli keskittyminen siihen, mitä juuri nyt on käsillä ja menneisyyden ja tulevaisuuden unohtaminen. Masennnus voi johtua siitä, ettei pysty tekemään sovintoa menneisyyden kanssa tai siitä, että odottaa ja vaatii tulevalta liikoja. Tästä pyrin eroon aktiivisella harjoittelulla. Jos huomaan murehtivani ja sääliväni itseäni, palautan itseni nykyhetkeen ja keskityn siihen, mikä juuri tässä hetkessä on tärkeää. Minulla on omia lauluja ja mantroja, joita hoen ja laulelen, jos huomaan ajatusten karanneen menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Menneisyyden tai tulevaisuuden miettiminen ei auta yhtään mitään, sen olen oppinut. Yksinkertainen asia, mutta sen sisäistämiseen meni minulta kauan, ja vieläkin vaatii sitkeää harjoittelua.
- oman itsen kuuntelu, esim. jos jonkin tekeminen tai jonkin henkilön tapaaminen tuntuu pahalta, jätän tekemättä tai tapaamatta, jos vain suinkin mahdollista. Pitää olla herkkä omille viesteille. Masennus voi johtua siitä, ettei ole kuunnellut tarpeeksi itseään.
- sureminen. Joskus pitää löytää tilaa myös suruille. Suren usein sitä, että menneisyydessä olen antanut muiden ja etenkin itseni kohdella itseäni huonosti. Tätä suren usein, kun tulee hiljaisempaa. Katson, että minulla ja jokaisella on oikeus suruun.
hankkimalla valmiiksi paljon suolaista syötävää (sipsiä ja pitsaa) sekä sokeripitoista juotavaa ja jälkkäriksi tietenkin suklaata( tai jotain muuta mieleistä karkkia)
sekä pari hyvän tuulen komediaa. sellaisia "aivot narikkaan" leffoja. esim. suurin osa adam sandlerin leffoista...
mieluiten niiden yhdistelmä.
On ihan tieteellisestikin todistettu, että säännöllinen liikunta auttaa ja ehkäisee parhaiten masentuneisuutta sekä mielenterveysongelmia.
Puhuminen ja jakaminen auttavat myös. Eli aloituksesi oli hyvä merkki. Tsemppiä!
auttaa ainakin hetken. Kestävämpää tosin on ottaa hyvä mieli jostain liikunnasta. Zumba auttoi pahaan mieleen ja kyllä kuntosalikin piristää...