12v haluaa aloittaa baletin.
mä en oo oikein varma onko hyvä ajatus kun hän ei ole notkea yhtään. mutta annetaan kuitenkin hänen kokeilla jos itse haluaa.
mutta missä tuon ikäinen voi aloittaa sen?
Tampereella
Kommentit (13)
Vai voiko baletin nykyään aloittaa jo nuorempana?
Vai voiko baletin nykyään aloittaa jo nuorempana?
Syksyllä varmaankin uusi kurssitarjonta.
Kesäkurssejakin voi olla.
nuorisoryhmä olisi? Mun sisko aloitti baletin joskus 5-vuotiaana ja harrastaa edelleen. Aika nuorinahan se kai yleensä aloitetaan, niin kuin valitettavan moni muukin harrastus... On tosi harmi, että niin harvan harrastuksen voi aloittaa teininä. Aina pitäisi aloittaa joskus ihan kakarana tai sitten käydä jossain eläkeläisten ryhmässä.
Mitä mainioin ikä.
Aikuisillekin on balettia. Alkeista alkaen.
Syksyllä varmaankin uusi kurssitarjonta.
Kesäkurssejakin voi olla.
meillä esikoinen aloitti viime syksynä lastenbaletin 3-4-vuotiaiden ryhmässä ja nyt siirtyy 4-5-vuotiaiden varsinaiseen alkeisbalettiryhmään ensi syksynä. Eli aikaisin monet aloittavat.
Ehkä isomman lapsen kohdalla olisi mahdollista aloittaa ensin pienempien ryhmässä kuten joku täällä jo ehdotti. Kannattaa ehdottomasti kysellä suoraan kouluista.
Lapseni on Kabanovin balettikoulussa Tampereella ja hän tykkää kyllä käydä siellä.
Itse aloitin 35-vuotiaana ja ihana harrastus :-). Väärä mielikuva se, että baletti on pakko aloittaa 3-5 vuotiaana - no ehkä jos tähtää ammattiballerinaksi on hyvä aloittaa aikaisin, mutta ihan harrastustasolla voi mennä alkeisiin vielä hyvin yläasteikäisenä tai aikuisenakin. Tanssiopistolla ainakin laaja tarjonta. Myös Tanssiinkutsu Elwa Molin ja Kabanov hyviä kouluja Tampereella.
Anna aloittaa vaan. Tampereen balettiopistosta voipi kysellä. Onhan aikuisillekin alkeisbalettia, mitä mainion tapa pitää kunnosta ja ryhdistä huolta. Taidanpa aloittaa itsekin. Olen 40+.
12 on tietysti liian myöhäinen ikä jos aikoo primaballerinaksi mutta harva sinne pääsee muutenkaan vaikka olisi koko ikänsä viettänyt balettisalilla.
Oma 12v haluaa aloittaa baletin on harrastanut tanssia jo 7vuotiaasta että varmaan pääsisi hyvin ja osaa hyvin tanssia yms ammattia ei tyttö siitä enää saa. On käynyt parilla balettitunnilla kun leirillä on ollut mut ei oo kokemusta just eilen oli leirillä balettia ja opettaja sanoi tytölle että Hyvin meni kun et ole ikinä ollut baletissa voisit aloittaa syksyllä
No mä aloitin nelikymppisenä :D Eli ei ole mitenkään iästä kiinni, ainakaan jos ei ammattitanssijan urasta haaveile. Ja jopa ammattitanssijoina on joitain myöhemmin (yli 10-vuotiaana tai jopa vasta teini-iässä) aloittaineita, pääosa toki nuorempana aloittaneita. Mutta hyvin harvahan ammattitanssijaksi päätyy muutenkaan, ja harrastamista ei missään nimessä pidä rajoittaa sillä perusteella, että jos ei ole ammattitanssijaksi niin ei saisi harrastaakaan.
Baletissa ei yllättäen tarvitse olla ihan valtavan notkea. Kunhan jalkojen aukikierrot nivelten puolesta onnistuu, niin lihakset kyllä venyy venyttämällä, ja mitään äärimmäisiä sirkustyylisiä notkeussuorituksia ei lajissa vaadita.
Olin ja olen itse melko kömpelö ja jäykkä, mutta yllättäen olin lapsena silti baletissa niin hyvä, että opettaja ehdotteli jopa tavoittelemaan ammattitanssijan uraa. Mun erityinen vahvuus oli tulkinta, mä elin ihan täysillä tunteella sitä tanssia, jos osa sisälsi riutumista rakkaudesta, niin minä todellakin riuduin niin kehonkielessä kuin ilmeissä, siinä missä moni ikäiseni keskittyi enemmän vaan liikkeisiin ja niiden suorittamiseen oikein. Maagisia hetkiä oli ne, kun koreografian osasi jo niin hyvin, että ei tarvinnut miettiä liikkeitä, vaan antoi tunteen viedä, ja keho teki oikean koreografian automaattisesti.
notkeus tulee hetkessä :) baletti on muutenkin kehittävä ja ihana laji. Googlaa Tampereen balettiopisto :)