Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenhän miehen vanhemmat suhtautuvat lapsen sukunimeen.

Vierailija
10.05.2012 |

Avomiehellä on ennestään kaksi lasta, joilla on hänen sukunimensä. Nämä lapset asuvat äidillään. Nyt meillä on pieni vauva ja halusin että lapsi on minun kanssani samalla sukunimellä. Eli jos menemme naimisiin ja vaihdan sukunimeni, lapsenkin nimi vaihtuu samalla, muuten pysymme eri nimisinä kuin mieheni.

Lapsi kastettiin vasta, ja tajusin että pappi sanoi etunimet, mutta ei sukunimeä. En ole varma tietävätkö miehen vanhemmat edes lapsen sukunimeä, vai olettavatko vain että on heidän nimellään. Eivät ole minulta kysyneet asiaa, tuskin mieheltänikään. Kuinkahan pahoin loukkaantuvat kun saavat kuulla nimen. :/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo järjestely sopii sinulle ja miehellesi, niin ei appivanhempien mielipide pitäisi vaikuttaa. Miehesi tehtävä kertoa heille, turhaa huolehdit. On tietenkin hienoa, ettet haluaisi heitä loukata, mutta ei se oikeasti ole heidän asiansa!

Vierailija
2/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi sanoa, loukkaantuvatko. Tiedän pariskunnan, joka on naimisissa mutta nainen säilytti oman sukunimensä. Pariskunnan lapset ovat äidin sukunimellä. Jokainen tekee tavallaan, ja jos se on miehellesi ok, miksei olisi myös hänen vanhemmilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettet haluaisi loukata isovanhempia, mutta loppujen lopuksi et voi mitään, jos he kuitenkin loukkaantuvat. Tosiasiassa heille ei kylläkään kuulu tuon taivaallista lapsenne nimi ja jos siitä suuttuvat, niin ovat mielestäni aika pikkumaisia. älä ainakaan missään nimessä pyytele heiltä anteeksi omia valintojanne :)

Vierailija
4/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen sukunimilaki on jo aika vanha, eikä vanhemmuus ole millään lailla sukunimestä kiinni.

Meillä on lapsilla minun sukunimeni, koskaan ei ole siitä mitään sanomista kuulunut appivanhempieni suunnalta.

Vierailija
5/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse saisin lapsen avoliitossa, mulle olisi ihan päivän selvä, että lapsi olisi mun nimellä. En tajua ollenkaan tätä, että lapsi laitetaan miehen nimelle. Johtuu ehkä siitä, että mun tuntemat avoliitot on sellaisia, että nainen haluaisi naimisiin ja mies ei suostu, mutta lapsi tehdään.

Vierailija
6/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi sukunimi lapselle tulee. Laitettiin miehen sukunimi. Emme ole naimisissa ja jos menemme naimisiin niin pidän oman nimeni.

Vierailija
7/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa jo 11v, eri sukunimet. Lapset piti siis laittaa jjommankumman nimiin, siviilisääty ei liity mitenkään tähän

Vierailija
8/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla ei ole asiaan osaa eikä arpaa jos asia on miehellesi ok. Teidän perhe, saatte järjestää asiat juuri kuin tahdotte.

Meillä myös lapsi minun nimelläni eikä ole koskaan tullut mieleenkään kysyä mitä mieltä muut ovat, eikä ole vielä tähän päivään mennessä tullut yhtään kommenttia.

Vierailija
9/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne eli emme ole naimisissa ja lapset saivat minun nimeni.

Miehen vanhemmat loukkaantuivat ja kyselivät mieheltäni (pojaltaan), onko lapsi edes hänen kun ei sukunimikään ole. Huoh. Näin ensimmäisen kohdalla.

Toisen lapsen syntyessä miehen vanhemmat eivät enää pitäneet yhteyttä. Oli kuulemma liian noloa, että emme olleet naimisissa, joten katsoivat, että on parempi katkaista välit kokonaan.

Se oli heidän ratkaisunsa, joten ei voi mitään. Miehen vanhemmat eivät siis ole mitenkään elämässämme mukana.

Tässä elämässä ei voi miellyttää kaikkia. Jos itse pystyy seisomaan päätöstensä takana, se on pääasia.

Jos ympärillä olevat ihmiset eivät voi hyväksyä meidän päätöksiämme, se on heidän asiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme