Voinko yrittäjänä laskuttaa asiakkaaltani (joka siis myös yritys)
myös matkakulut, jotka liittyvät "keikkaani" asiakkaan luona? Siis lisätä junalippujen hinnat laskuun.. vai miten?!
Päivärahaa tms. asiakkaani ei tietenkään maksa..?!
Kiitos, jos joku osaa neuvoa.
Terv. Uusi yrittäjä.
Kommentit (19)
jos joutuu maksamaan alvin esim. ravintolaruuasta, jossa jo on alv mukana. Alvia alvin päälle vaan - ja Suomi nousuun.
Kai sulla sellanen on? Kaikki mitä ostat ja myyt on alvillisia hintoja myös se junalippu. Yleensä ne laskussa eritellään niin, että asiakas näkee alvin osuuden ja nettohinnat.
Itse yrittäjänä olen tosi tarkka ja minulla on kuitit kaikesta ja kaikki eritelty laskuissa.
Eipä ole verottaja minua häirinnyt!
Eli yleensä laskutan, tarvikkeet, kilometrit(vene, pakettiauto, juna, taksi jne.) ja tunnit, lisään niihin tietenkin myös katteen.
eiks joku yrittäjäkoulutus tai oppaan lukeminen olis asiallista?
Mutta meneekö se siis niin, että lisään laskun seliteosaan vain omina riveinään junalippujen hinnan (ja vaikka lounaan hinnan, jos keikan aikana joudun ostamaan sen.)?
Ja mitään alv:ejahan en kai tietenkään lisää junalipun osuuteen asiakkaan laskussa??
t. ap
jaa että yrittäjät hakee neuvoa vauvapalstalta eiks joku yrittäjäkoulutus tai oppaan lukeminen olis asiallista?
AV on mitä mainioin palsta kysyä neuvoa lähes mihin tahansa asiaan. Ei me yrittjät olla sen kummempaa väkeä kuin muutkaan, samalla tavalla tätä palstaa seuraillaan ja kommentoidaan.
Ja ap vastauksena kysymykseesi, tee sen mukaan miten olet sopinut asiakkaasi kanssa. Jos et ole sopinut mitään, niin ainakin mainitse asiakkaallesi että matkakustannukset laskutetaan erikseen.
Mutta meneekö se siis niin, että lisään laskun seliteosaan vain omina riveinään junalippujen hinnan (ja vaikka lounaan hinnan, jos keikan aikana joudun ostamaan sen.)? Ja mitään alv:ejahan en kai tietenkään lisää junalipun osuuteen asiakkaan laskussa?? t. ap
Ihan sen mukaan, miten sovit asiakkaan kanssa. Mutta sovi etukäteen. Jos et ole sopinut, parempi ettet laskuta, mutta muistat sopia asiasta ensi kerralla.
sen hinnan mukaan mitä olet maksanut VR:lle kokonaisuudessaan ja lisäät alvit päälle.
t: se edellinen
Voi hyvää päivää. Korkeintaan vähennät ne alvit omista alveistasi...
Eli voinko lisätä alv:in junalipun hintaan, jonka laskutan asiakkaalta?? Itsehän vähennän junalippujen alv:in osuuden kuitenkin verottajalle tilittämistäni alveista.
terv. Ap
ps. Kiitos niille jotkat yrittävät neuvoa eivätkä irvaile
siihen alkuperäiseen hintaa. Eli kun teet keikan asiakkaan luona, tulee sen kattaa kaikki siitä sinulle aiheutuneet kulut (matka, puhelin, lounas, valmistelu, kirjekuori yms yms). Päälle alv. Itse omassa kirjapidossa erittelet kulujen alvit alv-prosenttien mukaan.
Älä sotke laskuasi erittelemällä kaikenlaisia junalippuja laittamalla. Tee yksi rivi " matkakulut" jossa on kaikki yhdessä. Siihen sitten alvitkin.
Useimmille yrityksille on ok laskuttaa esim kilometrikorvaus+päivärahan verran. Jos teet sen halvemmilla välineillä on se oma etusi.
Isoissa korvauksissa on ok sisällyttää matkakulut palvelun hintaan, mutta voi helposti tehdä siitä kalliin tuntuisen.
Matkakulut olisi hyvä sopia tilaajan kanssa ennakkoon, ettei tule väärinkäsityksiä.
Huomaan myös että matkallaoloajastakin saa korvauksen. Eli "matka-aika" rivin voi myös lisätä laskuun.
että sovit alun perin asiakkaan kanssa sellaisen hinnan, joka sisältää kaikki kulusi.
jos joutuu maksamaan alvin esim. ravintolaruuasta, jossa jo on alv mukana. Alvia alvin päälle vaan - ja Suomi nousuun.
et kai sa laskuta syomistasi ravintola-aterioista??? E i ne oo sulle minkaanlainen lisakulu, syothan saa muutenkin. Jos junalipuista laskutat, ne on kulukorvaus, niilla ei ole mitaan tekemista sen hinnan kanssa mita laskutat asiakkaalta tyostasi. Siis tiivistettyna, laskuta tyosta se hinta mika sulla on normaalitaksa. Sen lisaksi voit laskuttaa kuluista, joita on matkat ym muut tyotehtavaan liittyvat kulut. Alv:n lisaat vain siihen mita laskutat itse tyosta, ei kuluosuuteen.