Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsiikö kukaan muu täällä alhaisesta verensokerista päivittäin?

Vierailija
06.05.2012 |

Urheilen säännöllisesti, harrastan pitkänmatkan juoksua, tänä vuonna esim. olen juossut 2 puolimaratonia ja yritän syödä normaalia terveellistä "urheilijan" ravintoa suositusten mukaan (siis hyviä hiilareita, yleisesti ottaen vähä"huono"rasvaista ruokaa, kalaöljyä ja pähkinöitä ja siemeniä syön päivittäin ja paljon vihanneksia ja jonkin verran hedelmiä) . Olen normaalipainoinen (163cm ja 53kg).

Melkein joka päivä, erityisesti ennen lounasta, jos se siirtyy edes hiukkasen tavallista myöhäisemmäksi (tai väliin vaikkei olisi siirtynytkään), laskee verensokerini aika yllättäin (? tai niin, ettei edes tule vielä varsinainen nälkä) niin alas, että alan hikoilemaan, tärisemään, ja minua pyörryttää ja heikottaa.

Tämä vaikeuttaa ja rajoittaa jo elämääni jonkin verran, sillä joudun aina pitämään huolta, että minulla on jotain syötävää käden ulottuvilla näitä "kohtauksia" varten. Samoin urheiluharjoitusten kanssa on väliin ongelmallista, sillä täydellä vatsalla en voi tietenkään juosta mutta minun täytyy varoa ettei heikkouskohtausta satu urheillessa.

Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Kuinkä pärjäätte ja onko teiltä kenties diagnoisoitu jotain sairautta joka tämän aiheuttaa? Kannattaako tästä yleensäkään edes mainita lääkärille?

Myös ruokavaliovinkit jne. olisivat tervetulleita. Karppaamaan (ainakaan kovin tiukasti) tms. en haluisi ryhtyä, hiilarit ovat tärkeitä urheilulajissani ja kovin tiukka ruokavalio vaikeuttaisi elämää entisestään. Olen joskus kokeillut vähähiilarista ruokavaliota eikä se tuntunut soveltuvan (minun tapauksessani) urheiluharrastuksen kanssa yksiin. Mutta toki olisin valmis kokeilemaan uusiakin temppuja jos niillä välttäisin verensokerin heilahtelut.

Kiitos jo etukäteen neuvoistanne ja kokemuksistanne!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole diabeetikko, mutta kuitenkin verensokeri tahtoo laskea liian alas, alhaisin mitattu arvo oli 3,2. Silloin tosiaan tärisytti ja oli aika epätodellinen. Kun olen kysellyt lääkäreiltä että onko tämä ihan normaalia niin ovat vain kohautelleet hartioitaan.

Samaten minulla on matala verenpaine, säännönmukaisesti kotona mitattua yläpaine alle 100. Ei siihenkään ole otettu kantaa, vissiin vain liian korkeat arvot molemmissa tapauksissa katsotaan huonoiksi.

Sinäkin olet koittanut vähähiilihydraattista, ja sillä minäkin hoidan liian alas laskevaa verensokeria. Nyt se pysyy siinä neljän paikkeilla koko ajan, siinä 3,8-4,2 yleensä.

Vähähiilihydraattinen ruokavaliohan nyt ei tarkoita automaattisesti ketoosia, joka ei varmaan kaikkien urheilulajien kanssa sovi yhteen. Itse yritän pitää hiilarit siinä alle 30g/pvä, mutta monethan käyttää esimerkiksi 70g hh päivässä. Tai jos katsoo hiilihydraattien prosentuaalista osuutta ruokavaliosta niin saattaahan se isoilla energiamäärillä (urheilijoilla) olla paljon korkeampi.

Olen myös kuullut niistä vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavista jotka lepopäivinä syövät vain vähän hiilareita, mutta treenipäivinä/ennen treeniä tankkaavat hiilareita.

Itsekin olisin kyllä todella kiinnostunut tietämään että onko matalasta verensokerista tullut kellekään diagnoosia tai lääkäriltä sanomista.

Vierailija
2/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan tuo verensokeri on aina ruuankin jälkeen reilusti alle kaikkien paastoarvojen.

Hulluinta tässä on että minulla on BMI yli 30. Odottaisi että sekä verenpaine että -sokeri olisi siellä yläkantissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten myös alhainen verenpaine, yläpaine on yleensä noin 90. Välillä hiumaa myös jos nousen nopeasti seisomaan, varmaan juuri siitä johtuen. Kun se on loppujen lopuksi terveellistä niin lääkärit ei kai siksi siihen hirveesti puutu.

Mun pitää kai sitten taas ruveta tutkimaan noita hiilarijuttuja, en vaan millään ehtisi (tai jaksaisi) tutkia/opetella eri ruokien hiilaripitoisuuksia eettä pysyisin tarkemmin kurissa sen suhteen. Mutta jos se oikeasti auttaisi, niin on toki sen väärtti.

ap

Vierailija
4/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella kiva tietää mistä tämä johtuu. Vai onko se vain ominaisuus? Luulisi tosin että pelkästä ominaisuudesta ei koidu ihmiselle vaivaa kuten huimaamista tai tärinäoloja?

Mulla on kanssa se että kun nousee niin saattaa mustua silmissä niin paljon että on pakko istua taas ettei mene taju. Onneksi niin pahoin kuitenkin harvemmin.

Onko sinulla millainen syke? Minulla se on korkea, pahimmillaan syke verenpainetta mitatessa on hiponut sataa, yleensä ei koskaan alle 70. Olen itse ajatellut sen niin että jos paine on matala niin syke on korkea että saa tarpeeksi happea joka paikkaan...

kakkonen

Vierailija
5/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi diagnoosina oli verensokeritason heittely, joka tarkentui myöhemmin postprandiaaliseen hypoglykemiaan. Nyt diagnoosina on ketoottinen hypoglykemia.

Pojan verensokeriarvot putoilevat hyvin alas. Sokerisensoroinneissa matalin mitattu arvo on 2,2. Sensori siis kiinnitetään ihoon ja se mittaa n.400krt/pv verensokereita viikon ajan.

Aluksi matalat sokerit vaivasivat erityisesti ruoka-aikojen jälkeen. Siitä nimitys postprandiaalinen hypoglykemia. Monenlaisilla verikokeilla + paastokokeella tutkittiin aineenvaihduntasairauksia. Useat sairaudet voivat aiheuttaa matalaa verensokeria. Näitä ovat mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, hyperinsulinismi, maksasairaudet, munuaisjutut, lisämunuaisen toimintaongelmat yms.

Tällä hetkellä sokerit pysyvät paremmin hallinnassa päiväsaikaan. Tämä vaatii tietenkin hyvin tarkkaa ruokavaliota. Pitkäkestoiset hiilarit, runsas proteiini, riittävä rasva ja vähäinen sokeri nostavat vs-tason hitaasti, jolloin se ei romahda liian nopeasti liian alas.

Öisin pojan sokerit putoilevat hyvin alas. Pääsiäisen aikaan sensoroinnissa parhaan yön matalin sokeriarvo oli 3,2, huonoimman yön 2,2 ja muut tuossa välissä. Kiinnitämme erityistä huomiota iltaruokailuihin. Riittävästi ruokaa ja pitkäkestoiset hiilarit. Lisäksi olemme saaneet ohjeen lisätä maissitärkkelystä 1-2rkl iltaruoan joukkoon. Tämä muuttuu suoraan glukoosiksi aineenvaihdunnassa ja auttaa tukemaan vs-tason pysymistä kohtuullisimmissa lukemissa.

Vieläkään emme tiedä, mistä tämä johtuu. 1. tyypin diabeteksen puhkeamistakaan ei ole poissuljettu. Elämme käytännössä diabetesarkea säännöllisine mittauksineen, hh laskemisineen, välipalojen mukanapitämisineen yms. Tietenkään pistoshoitoa ei ole. Seuraava sairaalajakso on parin viikon päästä.

Ai niin, pian joku tietenkin kysyy, millaisia oireita poitsulla on. Korkeat sokeritasot aiheuttavat levottomuutta ja ylivilkkautta, nopeat muutokset väsymystä, matala keskittymiskyvyttömyyttä, päänsärkyä, janoa, huonovointisuutta. Poika on kalpea ja kylmänhikinen.

Vierailija
6/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leposyke alhainen, noin 43. Juostessa syke nousee nopeasti ja on melkein aina yli 160 ja nousee jopa 184 saakka oikein tiukoissa treeneissä hetkittäin, joka onkin sitten jo ihan maksimi mulle. Olen käynyt juoksumattotestissä josta sain sykerajat harjoitteluun.

AP

Vierailija
7/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on vaikeaa noin pienen lapsen kanssa tällainen, kun aikuisellakin tämä sinänsä pieni vaiva aiheuttaa ongelmia tavallisessa elämässä.

Toivottavasti saatte pian kunnolla selvyyden asiaan ja sokerit kuriin. Tsemppiä teille!

ap

Vierailija
8/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä on hypoglykemia.

Alin kotona mitattu arvo 2,8. jolloin tyttö oli lähes tiedoton ja oksenteleva. Vietiin ambulanssilla sairaalaan. Paljon on tutkittu.

Nyt vain huolehditaan tasaisista ruokailuista, ja mitataan tarvittaessa sokereita.

Yleensä aamut on pahimpia.

Vierailija
9/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tokkurassa heti aamusta enkä meinannut herätä millään vaikka söin tavanomaisen aamiaisen, kävin salilla treenaamassa ja ulkoilin (hyötyliikuntaa). Mittasin verensokerin ja se oli 3,9. Hiilaripitoinen lounas pahensi oloa. Iltaa kohden sitten helpotti kun söin hiilarittoman atrian.

Meille nuo hiilarit on kyllä se mikä pahiten aiheuttaa tuota, tosin ruisleipä on ok. Hyväkarppausta suosin samoin kuin db2 kärsivä miehenikin.

Lyhyet ruokavälit (max 2h), ei höttöhiilareita ja kunnon kotiruokaa. Se on paras vaihtoehto ainakin meille

Vierailija
10/10 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne. Jo vauvana oli näitä "koomapäiviä", tarhassa saattoi sammua aamiaista odotellessa pöydän alle. Kun sitten saivat juotettua mehua, oksensi sen ja hetken kuluttua oli ihan ok ja nälissään. Silloin opimme että heti herättyä piti antaa voileipä käteen, se helpotti meillä.

Hypoglykemia todettiin sairaalan tutkimuksissa kun oli 2v.

10