Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua?

Vierailija
03.05.2012 |

Tuntuu, että mitä enemmän ikää tulee niin sen levottomammaksi olo käy (31v nyt). En pysty keskittymään mihinkään vaan rupean tekemään kaikkea epäoleellista. En saa aikaiseksi yhtään mitään ja kesken on "100" eri asiaa.

esimerkkejä: pitäisi pestä pyykkiä. Ajattelen asiaa ensin tunteja ja kun menen kylppäriin, näen täyden roskiksen, vien sen alas tarkoituksena viedä se ulos. Näen alhaalla tiskit ja rupean laittamaan niitä koneeseen. Keskenkaiken teen leivän, unohdan tiskit ja menen takaisin ylös. Istun koneella ja kun menen vessaan, muistan pyykit ja ehkä aloitan laittamaan niitä, mutta sitten saan idean tehdä jotain muuta ja pyykkien laitto jää kesken jne..

En pysty keskittymään oikeastaan mihinkään jos on yhtään taustahäiriötä. Valmistun koulusta nyt toukokuussa ja minulla olisi isoja töitä tehtävänä ja olen vasta vähän aloitellut niitä. Päivisin kuuluu ulkoa lasten kiljumista, auton ääniä, tuuli ym.. iltaisin kotona omat lapset, kolinaa, kilinää, puhetta ym.. Kun kaikki ovat nukkumassa, niin mies kahistelee peittoa, kuorsaa, koirat hengittää liian kovaa jne. Tämä on oikeasti ISO ongelma. Korvatulppien käyttö on hyödytöntä, koska niiden kanssa oma sydämensyke ym. kuulostaa kovalta ja häiritsee.

Moni pitää minua laiskana ja saamattomana ja viimeksi eilen mies sanoi minun olevan sekopää, kun pyysin hengittämään hiljempaa, kun yritin kirjoittaa esseetä. En saanut esseetä kirjoitettua loppuun, koska miehen hengitys ja kahistelu sängyssä häiritsi.

Päässä myllertää samaan aikaan sata asiaa, äänet häiritsee, niin mistään ei vaan tule mitään. Olen todella levoton. Työskentelen tällähetkellä opintojen ohessa eläinten parissa. (itse hommattu vapaaehtoistyö) Saan tehdä työtä omaan tahtiin ja hiljaisessa "maalais" ympäristössä on vain luonnon äänet, jotka olen kokenut rauhoittaviksi ja ne eivät ärsytä niin paljoa, koska minun ei tarvitse tehdä mitään aivotyöskentelyä vaativaa. Monesti huomaan hukanneeni puolituntia, kun olen vain tuijotellut eläimiä tai havahtunut, että olen tuijottanut seinällä olevaa hämähäkkiä vartin ja unohtanut täysin mitä olin tekemässä.

Pelkään etten tule pärjäämään enää työelämässä, kun en kotona saa edes tiskejä tiskattua/pyykkejä pestyä saatika tehtyä ruokaa. Aiemmin olen työskennellyt ja pärjännyt, mutta keskittymisvaikeudet eivät olleet niin pahoja. Olen lääkärissä yrittänyt selittää ongelmaani, mutta siihen ei suhtauduta vakavasti. "kaikillahan on jonkin asteisia keskittymishäiriöitä jos on paljon meteliä", "ihan normaalia kolmekymppisellä äidillä" ja blaa,blaa. Omat lapset on jo isoja koululaisia ja yöni olen saanut nukkua jo 7 vuotta, joten tämä ei ole pikkuvauva/lapsi/valvomis/unettomuusajanjaksosta johtuvaa.

Välillä kun olotila käy sietämättömäksi, niin otan rauhoittavia, jolloin noin periaatteessa hommat sujuu ok, mutta silloin en voi lähteä lasten kanssa mihinkään, en pysty kirjoittamaan koulutöitä saatika tekemään oikeastaan mitään mikä vaatii minkäänlaista aivotyöskentelyä. Eli lääkkeet antaa sen hetken rauhan aivoille levätä, mutta mitään tärkeitä juttuja en voi tehdä. En viitsi niitä usein ottaa, kun ei niistä varsinaisesti hyötyä ole.

Ottaisin mielelläni kokemuksia/vinkkejä/ideoita vastaan miten näin voi elää/olla/saada asiat tehtyä valmiiksi ja olisiko mitään mikä auttaisi siihen ettei äänet häiritsisi niin paljoa elämää?

Kiitso! :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemättömyyttä kuin Sinullakin, mutta en tee siitä ongelmaa enkä pidä sitä pahana.

Tuntuu että koet asiat liian suurina, ap. Ei kertomasi tekemättömyydet maailmaa kaada, anna olla mitä et saa tehtyä ja tee mitä saat tehtyä.

Minä en ainakaan ole "itseni orja" että koittaisin elää muuten kuin mitä olen.

Nyt ap laitat ensin vain kaikkein tärkeimmät kotityöt vaikka lappuun eri riveille. Teet ne.

Esim. tiskaat päivällä ja illalla, voit laittaa esim. kelloajat niin katsot vain ja teet.

Jos yösähkö käytössä, laita pyykki koneeseen silloin kun olet kirjoittanut kelloajan lappuusi ja pina nappi yösähköllä eli kirjoita kohtaan hampaiden pesu ja kone käyntiin. Jos ei yösähköä tee kuitenki säännöllinen kelloaika pyykkikoneen käytölle.

Kirjoita aika jolloin on pyykit laitettava kuivumaan, minulla on muutamia tuntejakin joskus odottamassa märkänä. Yösähköllä niin vasta amulla kun herään....tai päivällä sitten minun tapauksessani. Sinä teet kellon mukaan.

Teet ruokaa esim. illala kello 15.30 alkaen ja niin paljon että seuraavaksi päiväksi siitä jäänyt syötävää päiväruuaksi. Sitten taas iltaruokaa klo.15.30 alkaen niin paljon että riittää seuraavalle päivälle...saat aikaa tällä tavoin.

Jätä vapaaaehtoistyö kun kerran kotonakaan et omasta mielestäsi ehdi kaikkea tai saa aikaiseksi. Tai ap katso listaasi jossa merkitty päivän kulkusi onko aikaa eläimille.

Jättämällä "turhat" pois kuten vapaaehtoisen niin ei ole stressiäkään että pitäisi ehtiä sitä ja sitä....tai sitten olet jo tehnyt listasi kotityöt ja kouluasiasi jne.

Hahmota ap päiväsi kulku, sekin auttaa. helpota katsomalla mitä seuraavaksi teet listastasi...

Ei e niin vaarallista ole jos kaikki ei ola aina just tip-top.

Vierailija
2/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ensiavuksi suosittelen listaamaan työt paperille, ja siitä sitten yksi kerrallaan tekemään niitä pois. Jos näet täyden roskiksen, anna olla, sen vuoro on siellä listassa varmaan jossain kohtaa. Tai mies voi illalla hoitaa sen.

Älä mieti, vaan tee, ja viivalla yli tehty työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yrittämään löytää sellainen lääkäri, joka ottaa vakavasti. Ootko ihan vaan tk:ssa käynyt, voisit ehkä mtt:ssakin jutella. Taitaa olla muitakin lääkkeitä keskittymiskyvyn parantamiseen.

Ja uskooko ne jotkut niihin rasvahappoihinkin.

Vierailija
4/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selkeästikkään ymmärtänyt ongelmaani. Minulla on pakolliset tekemiset listattu, että ne tulee suurinpiirtein hoidettua. Maailmani ei todellakaan kaadu vaikken tiskaisi viikkoon. Myös mies ja lapset tiskaa/pesee pyykkiä/ruokaa jne.

Eli asioiden ei todellakaan pidä olla tip top, mutta kun ei saa tärkeitäkään asioita tehtyä, niin se on ongelma. Yhteen asiaan keskittyminen on vain aivan liian hankalaa ja kaikki äänet häiritsevät keskittymistä.

Vapaaehtois työtäni en ajatellut jättää sillä se selkeästi auttaa ja rauhoittaa myrskyä pään sisällä.

Ap

Vierailija
5/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset asiat on listattu, että ne tulee suurinpiirtein hoidettua, mutta suurin ongelma tässä on, että erilaiset äänet häiritsevät keskittymistäni, olen levoton enkä saa sen takia mitään aikaiseksi. En pysty keskittymään esseiden kirjoittamiseen ym..

Ap

Vierailija
6/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos se on ilmaantunut vasta viime aikoina, onko sille joku selkeä syy (esim lasten syntymä, väitöskirjan viimeistely, joku muu, mikä vie voimia niin että muuta ei enää pysty) vai ei.

Jos ongelma on ollut sulla "aina" sun ehkä kannattaisi mennä lääkäriin/psykiatriin ja testauttaa itsesi keskittymishäiriön varalta.

Jos ongelma on ilmaantunut viimeaikoina ja joku järjesllinen syy löytyy, ei auta muu kuin yrittää rauhoittaa elämää jotenkin ja sit niiden listojen avulla pärjäillä sinne asti, missä elämän rauhoittaminen alkaa jättää enemmän aivokapasiteettia käyttöön.

Jos taas ongelma on ilmaantunut viimeaikoina ja mitään järjellistä mypäristösyytä ei löydy, mene HETI LÄÄKÄRIIN. Silloin tuo voi olla oire jostain sellaisesta neurologisesta sairaudesta, jonka etenemiseen voi vaikuttaa, pysäyttää tai ainakin hidastaa sitä - kunhan toimit ajoissa!

Vierailija
7/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

Vierailija
8/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon rasvahappoihin/kalaöljyihin, mutta olen vasta aloittanut niiden syönnin, niin en osaa vielä sanoa auttaako.

Koulussa opettajat huomasivat samantien, että minulla on pahoja keskittymisvaikeuksia ja testeissä selvisi, että kuullun sekä luetun ymmärtämisessä on myös ongelmia. Olen saanut suorittaa koulua omaan tahtiini ja omalla tyylillä, mutta lopputyöt on tehtävä nyt ja palautettava maanantaina. Saan aina tehtyä rivin tai kaksi ja sitten homma jää, kun jokin häiritsee keskittymistä.

Lääkärit eivät ota vakavasti, koska olen aikuinen, niin ei ole väliä onko adhd, asperger tai joku muu. En osaa selvästikkään tuoda ongelmaani selkeästi esille, koska 2 ja 3 vastaajat ymmärsivät ongelmani ihan väärin.

Ap

Vierailija
9/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on aina ollut olemassa, muttei näin pahana. Keskittymisvaikeudet olivat jo kouluikäisenä, mutta äänteen häiritseminen on tullut joitakin vuosia sitten ja se vain pahenee koko ajan. (jonkin näköinen aistiyliherkkyys?)

Ap

Vierailija
10/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko olevan ahdistuneisuushäiriö vaan keskittymisvaikeus (paha) ja kenties jonkinsortin aistiyliherkkyys, koska kaikki äänet häiritsevät ja ei pysty keskittymään.

Ap

Vierailija
11/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin häiriöistä myös, ja minulta puuttuu itseohjaus lähes kokonaan, vasta pakon edessä tulee asiat tehtyä...

Vierailija
12/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso se ja tee varsin netistä löytyvä aikuisten adhd-testi. Mulla on paljon samaa kun sun alotuksessa, sen lisäksi pikkulapsiajan jatkuva univaje mikä pahentaa oireita. Saan siinä nettitestissä yli sata pistettä ja lääkäriaika on ens viikolla.

Vierailija
13/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävän vastamelua, musiikkia, vähentämään häiritsevää taustamelua.

On kyllä kummallista, jos ne lääkärit eivät suostu kokeilemaan mitään muita lääkkeitä kuin rauhoittavia.

Onko sun mieliala muuten matala, ts. voisko mielialalääke tehdä jotain, pienellä annostuksella?

4

Vierailija
14/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukut? Väsyneenä tuo on ihan normaalia. Mulla itsellä on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja mulla oli aistiyliherkkyyttä ja keskittymisvaikeutta myös, tosin mulla oli myös unettomuutta...

Mua häiritsi ihan kaikki äänet, kuten just kuvailemasi toisen ihmisen hengitys, syömisäänet jnejne, mulla oli myös tuntoyliherkkyyttä, vaatteetkin päällä teki väliin kipeää. Sain tuohon lääkitykseksi cipralexin ja oireet pysyvät sillä poissa. Kyllä sun kannattaisi mennä ihan yksityiselle psykiatrille käymään!

Vierailija
15/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä!

Ap

Vierailija
16/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän myös musiikkia välillä, mutta se auttaa hetkittäin ja vain joihinkin asioihin. Kirjoittaessa pitäisi olla täysin hiljaista.

Mieliala ei ole matala, joten mieliala/masennus lääkkeistä en usko hyötyväni.

Ap

Vierailija
17/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nukun yöt hyvin ja olen pirteä. Olen testannut cipralexiä ja siitä ei ollut apua.

Ap