Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa haukkumasana "leso"?

Vierailija
03.05.2012 |

t. kalkkis

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesoaja eli isottelija, leuhkija, itseään täynnä oleva ja itserakas.

Vierailija
2/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ainakin oli lyhenne sanasta leuhka.

t. 36v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma että ei "lesboa"? Leuhka ei sopisi ollenkaan minuun.

Minua haukuttiin kouluaikoina "lesoksi", olin ujo ja arka ja herkkä. En ole lesbo kuitenkaan. En tiennyt koskaan mitä he nimittelivät mutta pahalta tuntui. Nyt tapahtuneesta on hyvin kauan ja aloin miettimään, että mitäs se mahtui tarkoittaa.

ap

Vierailija
4/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä ylimielinen kerskuja, isottelija, leuhkija -merkityksessä. Sana oli suht uusi (tai kaivettu vasta hiljan naftaliinista) kun sitä käyettiin kuumeisesti omana kouluaikanani reilu kymmenen vuotta sitten. Jos olet käynyt koulusi todella kauan sitten, sillä on voinut olla eri merkitys.

T

Vierailija
5/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei ainakaan lesbo.

Vierailija
6/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LESO on myös sukunimi! Malli tms on Maarit Leso ;)

Vierailija
7/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omilta kouluajoilta n. 35 vuoden takaa juuri tuossa samassa merkityksessä, siis isottelija jne.

Vierailija
8/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma että ei "lesboa"? Leuhka ei sopisi ollenkaan minuun.

Minua haukuttiin kouluaikoina "lesoksi", olin ujo ja arka ja herkkä. En ole lesbo kuitenkaan. En tiennyt koskaan mitä he nimittelivät mutta pahalta tuntui. Nyt tapahtuneesta on hyvin kauan ja aloin miettimään, että mitäs se mahtui tarkoittaa.

ap

Leso voi ehkä olla muka leuhka silläkin tavalla, että "tuo tyyppi kuvittelee olevansa parempi kuin muut". Eli kiusaamistapauksessa leso voi ehkä olla myös hiljainen, syrjäänvetäytyvä hyvä oppilas. Muistan, että että meidänkin luokalla oli yksi tosi syrjäänvetäytyvä, vähän erilainen poika, jota kiusattiin. Hänestäkin aina sanottiin, että "se kuvittelee olevansa tosi kova jätkä" jonkun typerän maneerin perusteella, vaikka oikeasti oli vaan hiljainen ja ehkä herkkä.

Ikäviä nämä tällaiset jutut ovat, monesti nuo haukkumiset vaan alkavat jostain eikä niillä varsinaisesti mitään perää tai totuuspohjaa ole. :(

Vierailija
9/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lesottaja on. Useinhan muuten ihmiset luulevat ujoa ja arkaa ylpeäksi. Ehkä se ilmekin joskus saattaa olla sellainen ylpeän näköinen monella jotka oikeasti ovat todella arkoja.

Mä olin kerran eräässä yhteisössä, ja pelkäsin hirveästi, että joku kysyy jotain, ja joutuisin ääni täristen vastaamaan, ja koetin olla vaan mahdollisimman huomaamaton. Sain sitten kuulla, että olen leuhkan näköinen, ja katselen vain päältä ja ikään kuin arvioin viitsinkö osallistua..

Vierailija
10/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat saattavat nimittää kiusauksen kohdetta lesoksi, koska eivät saa haluattua reaktiota aikaiseksi, että kiusattu alkaa esim. itkemään tjs. Jotta uskottavuus ei menisi on pakko syyttää lesoksi, koska sellaisethan ei alennu vastaamaan mitään ja nimittelijöiden uskottavuus on turvattu. Todellsuudessa juurikaan oikeasti lesolle ei nämä huonon itsetunnon pönkittäjät huutelisi yhtään mitään. Sieltä vois toinen pönkittäjä tulla vastahyökkäykseen. Noloa toimintaa kertakaikkiaan. Silti nämä kiusauksen tavat ja säännöt ovat kaikille meille tuttuja. Onneksi omalla luokalla ei ollut systemaattista kiusaamista. Toivoisin, että jokaisessa koulussa olisi riittävät resurssit suojella lasta koulukiusaukselta. Raha ja halu on ainoat asiat mitkä puuttuu. Ensin niistä halu ja isoihin ratkaisuihin vasta sitten raha. Jos halua olisi, olisi ongelma jo poistunut. Selityksiä riittää miksi lasta saa toinen potkia ja haukkua. Edes poliisi ei voi puuttua. Ainoastaan lastensuojeluasia kiusatulle jos tarpeeksi pahaksi muuttuu. Säälittävää! Milloin lapsista tuli niin suojaamattomia? Tai miksi ne ovat sitä edelleen?

Vierailija
11/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkoittaa ylpeää. Opin tämän taannoin savolaiselta ystävältäni. T: hesalainen

Vierailija
12/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkolassa. Kun muutimme etelään, ei tiedetty mitä leso tarkottaa. Ja se tosiaan tarkottaa leuhkijaa yms. mitä aikaisemmin kuvattiin...

Vierailija
13/13 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa helpottavaa "jutella" asiasta kanssanne! Tuntuu ihan terapialta. En ole puhunut tästä kenenkään kanssa ennen. Tapahtuneesta on yli 15 vuotta.

Ehkä minusta sai todellakin leuhkan vaikutelman. En kuunnellut heidän ilkkumisiaan, yritin esittää etten kuulisikaan miten he haukkuvat minua. Esitin, ettei se satu minuun. Kotiin tultuani itkin silmäni pihalle suihkussa :(

Olin kiltti oppilas, en erityisen hyvä mutta pääsin kokeista silti läpi, olin sellaista keskivertoa.

Sain myös huutoja "senkin enkeli" ja lumipalloja suoraan naamaan, sen takia kun olin "enkeli". Tavaroitani varastettiin ja piiloteltiin ja tuhottiin. Minua potkittiin, teljettiin paikkoihin, estettiin liikkumiseni, kampattiin. Ja aina raikui nuo "leso"-huudot. Olin kuulemma myös liian laiha. Esitin kuuroa ja kävelin vain, nousin ylös kun minut kampattiin ja jatkoin matkaani, esitin ettei potkut satu. En halunnut antaa heille sitä iloa siitä, että satuttivat minua, en itkenyt koskaan heidän nähdensä.

En ajattele hyvällä kouluaikoja. Toivon, että omien lasteni kouluajat menevät hyvin. En kestä ajatusta, että heitä kiusataan. Nykyään en ole enää niin arka enkä ujo ja sanon mielipiteeni. Mikäli lapsiani kiusattaisiin, puuttuisin asiaan HETI. Olen myös painottanut heitä kertomaan minulle, jos joku on ilkeä. Tähän asti on toiminut. Itse en kertonut vanhemmilleni, syyni oli aina"ettei heille tulisi paha mieli" :(

ap

ps. Kiitos oikeasti kun autoitte minua tämän asian kanssa :) Helpotti huomattavasti.