Ärsyttää siskoni joka keväinen "laihdutus"
Taas on se aika vuodesta, kun siskoni on aloittanut laihdutuskuurin. Hän on aina ollut lihavampi kuin minä ja uskoo syvästi sen johtuvan geeneistä. Hän ei mielestään voi yksinkertaisesti laihtua. Hän aina syyllistää minua kun minulla on ollut niin helppoa kun olen "luonnostaan laiha". Itse hän mättää älyttömiä määriä hiilihydraatteja, karkkia ja sipsiä joka päivä. Nyt laihduttaessaan hän jättää herkut ns. vähemmälle, mutta jäätelöä voi syödä puoli litraa päivässä, kun jäätelöhän ei lihota ollenkaan. Eikä tulisi kuuloonkaan luopua esim. pastasta. Lisäksi hänen miehensä ulkoiluttaa aina koiran, siskoni vain löhöää sohvalla ja mättää herkkuja. Itse olen aina ollut pieniruokainen ja tietoinen ruokavaliostani, vaikken ole koskaan laihduttanut. Nyt olen raskaana rv 35 ja selkä kipuilee ym. Raskauskiloja tullut 7. Jos valitan kipujani, siskoni aloittaa heti piikittelyn kuinka vaikeaa hänellä on kun tissitkin painavat monta kiloa ja ovat painaneet AINA. Prkl että tekisi mieli sanoa, että LAIHDUTA, hyvä ihminen, ei ole minun vikani että olet lihava!
Kommentit (4)
Eiköhän se sitten kuitenkin jonkin verran alihdu jos jättää oikeasti herkut edes entistä vähemmälle ja tekee muita pieniä muutoksia? Ei mistään pastasta toki tarvi luopua laihduttaessa, itse olen laihtunut 16 kg Välimeren ruokavaliolla syöden runsaastikin pastaa :)
Oletko sitä mieltä että vain kova kitukuuri jonka tavoitteena on tiukasti normaalipaino on minkään arvoista? Minusta pienikin pudotus on arvokasta.
En todellakaan kannata mitään kitukuureja. Ärsyttää kun hän "laihduttaa", muttei oikeasti tee juuri minkäänlaisia muutoksia ruokavalioonsa ja sitten kitisee kun ei laihdu, vaikka kuinka yrittää. Jos kuukaudeksi jättää pullat pois, tuskin voi olettaakaan pudottavansa 10kg.
En todellakaan kannata mitään kitukuureja. Ärsyttää kun hän "laihduttaa", muttei oikeasti tee juuri minkäänlaisia muutoksia ruokavalioonsa ja sitten kitisee kun ei laihdu, vaikka kuinka yrittää. Jos kuukaudeksi jättää pullat pois, tuskin voi olettaakaan pudottavansa 10kg.
Joo monella on harhaluuloja siitä mikä on tehokasta ja mikä ei. Moni luulee että herkkujen vähentäminen, rasvattomat tuotteet ja sokerin välttäminen on tehokkaimpia mutta ne eivät ole. Itsellenikin oli silmät avaavaa seuraava taulukko jonka löysin Patrik BOrgin painonhallintakirjasta, siinä listataan miten paljon 100-kiloiselle miehelle keskimäärin vaikuttavat vuodessa eri muutokset painoon:
- kasvisten lisääminen yli 10 kg
- energiapitoisten juomien vähentäminen 5-7 kg
- herkkujen kohtuullistaminen 4-5 kg
- kuitupitoisemmat viljatuotteet 3-4 kg
- ateriarytmien tasaaminen 2-3 kg
- vähäsokerisemmat tuotteet 2-4 kg
- vähärasvaisiin tuotteisiin vaihto 2-4 kg
Silti ei juuri kukaan koskaan sano kun alkaa laihduttaa että minäpä lisään kasvisten osuutta tai vähennän mehuja ja kaljoja.
Joo monella on harhaluuloja siitä mikä on tehokasta ja mikä ei. Moni luulee että herkkujen vähentäminen, rasvattomat tuotteet ja sokerin välttäminen on tehokkaimpia mutta ne eivät ole. Itsellenikin oli silmät avaavaa seuraava taulukko jonka löysin Patrik BOrgin painonhallintakirjasta, siinä listataan miten paljon 100-kiloiselle miehelle keskimäärin vaikuttavat vuodessa eri muutokset painoon:
- kasvisten lisääminen yli 10 kg
- energiapitoisten juomien vähentäminen 5-7 kg
- herkkujen kohtuullistaminen 4-5 kg
- kuitupitoisemmat viljatuotteet 3-4 kg
- ateriarytmien tasaaminen 2-3 kg
- vähäsokerisemmat tuotteet 2-4 kg
- vähärasvaisiin tuotteisiin vaihto 2-4 kgSilti ei juuri kukaan koskaan sano kun alkaa laihduttaa että minäpä lisään kasvisten osuutta tai vähennän mehuja ja kaljoja.
No siinäpä se, kun ei häntä oikeasti edes kiinnosta miten voisi laihtua! Luulee lihavuutensa olevan geneettistä, mitä se ei todellakaan ole. Vituttaa kuunnella piikitystä aina omasta painostani ja nyt raskauden aikana ei edes saisi olla kipuja, koska hänellä on myös ja enemmän ja on aina ollut. Ja kaikki tämä vain koska hänet on "luotu" lihavaksi, AAARGHHH!
Eiköhän se sitten kuitenkin jonkin verran alihdu jos jättää oikeasti herkut edes entistä vähemmälle ja tekee muita pieniä muutoksia? Ei mistään pastasta toki tarvi luopua laihduttaessa, itse olen laihtunut 16 kg Välimeren ruokavaliolla syöden runsaastikin pastaa :)
Oletko sitä mieltä että vain kova kitukuuri jonka tavoitteena on tiukasti normaalipaino on minkään arvoista? Minusta pienikin pudotus on arvokasta.