Hyvät käsineet pakkasille? Mitä Kuoma-saappaiden kanssa?
Meillä on 1v7kk ikäinen tyttö, jolla tuntuu aina olevan sormet kylmänä. Tänäänkin oli villalapaset Rasavillen karvavuoristen kinttaiden sisällä ja silti oli sormet viileinä sisällä tullessa. Eikä edes möyrinyt lumessa vielä. Onko joku hyvä kintasmerkki /-malli, jossa tarkenee kovemmillakin pakkasilla?
Mitä laitatte sukiksi Kuoma-saappaisiin? Meillä ollut vain sukkahousut ja jarrusukka ja tänään tyttö nyökytteli, kun kysyi paleliko varpaita ulkona. Varpaat oli nimittäin viileät. Jostain olen kyllä kuullut ettei jarrusukka olis paras vaihtoehto kenkiin, mutta nepä ne yleensä jalassa on. Oisko ohut villasukka tai pörrösukka hyvä vaihtoehto?
Kommentit (13)
itse olen todennut että toppakäsine ja lapanen ei ole hyvä yhdistelmä. meillä on pojalla aina!! sormet kylmät jos molemmat on laitettu.
eilen illalla oli vain toppahanskat kädessä ja lämpimänä.
villalapasen kanssa hanska on liian pieni joten siksi sormet on kylmät ainakin meillä. sormille pitää jäädä hanskaan liikkuma varaa, samoin kun kenkiin varpaille
Toinen vinkki on se, että pitää koko kroppa olla lämpimästi puettu. Kädet ja varpaat viilenevät helposti ensimmäisenä, jos kylmä tulee.
Meillä on olleet juuri nuo Rasavilin Peukalopotit ja olen niihin enemmän kuin tyytyväinen. Viime syksynä ostelin useammat erilaiset hanskat kun tuntui, että mikään ei pidä lämpimänä, vasta nämä Peukalopotit auttoivat. Ja ei meillä tällaisilla keleillä laiteta mitään hanskan alle, vasta siinä lähempänä 10 pakkasastetta ollaan laitettu villalapaset alle. Ja tosiaan, jos laitat lapaset alle, niin tarkista, että hanskat ovat tarpeeksi tilavat, etteivät jää ahtaaksi.
suosittelen ruskovillan villa lapasia, joissa sillkkivuori. Ohuet ja lämmittävät hyvin. Ovat ehdottomasti hintansa väärtit. Meillä sama ongelma kylmien sormien kanssa. Ajattelin käydä ostamassa isommat rukkaset, joihin jää tilaa lisätumppujenkin jälkeen. Meillä myös ollut varpaat kylmänä. Aluksi pidin sukkahousuja ja tavallisia puuvillasukkia. Ja varpaat olivat viileät. Nyt ostin kenkäkaupasta sellaisen teknisen sukan nimenomaan goretex kenkiin. Olen laittanut vain sen kenkään, ja kas kummaa varpaat ovat lämpimät.
Ainot lämpimät rukkaset, jotka olen löytänyt ovat sellaiset, joissa on sisällä lampaanvillaa. Ovat päältä päin aivan tavallisen näköiset, pitävät vähän kosteuttakin. Ainakin Tampereella niitä myy sama liike joka myy muitakin villavaatteita (nimeä en muista, mutta Aleksanterinkadulla muistaakseni). Maksavat hirveästi, n.50e, mutta kestävät toisellekin lapselle kunhan niitä ei pese liian usein.
Varmaan nahkarukkanen olisi lämmin myös, mutta loskakeleillä se on huono.
Mulla on sellainen käsitys, että niitä ei ollenkaan pitäisi laittaa kenkään, sillä jalka ei silloin pääse liikkumaan niin kuin se normaalisti hieman liikkuu kävellessä. Tai jotain tuon suuntaista. :) Olen itse joskus vienyt roskia jaksamatta ottaa omia jarrusukkiani pois, eikä niin ole järin mukava kävellä, joten tuskin lapsenkaan on. (Juu, mä käytän tosiaan itsekin kotona jarrusukkia, kun lattia on aika liukas. :)
Meillä oli kanssa viime talvena kädet kylmänä ja sain hyvän vinkin kutoa lapaset reuma langasta. On todella ohutta lankaa, mahtuu hyvin rukkasten sisään ja ennenkaikkea kädet on ollut aina lämpöset siitä asti.Lankaa saa ainakin Lahdesta Vuorelmalta.Suosittelen kokeilemaan.
Core-tex kenkiä ostaessa on myyjät aina suositelleet (ja olen myös lehdestä lukenut) sekoitesukkia, ns. villapohjasukkia, joissa on yleensä villaa ja paria keinokuituainetta. Paremmat kuin pelkät villasukat (jotka eivät varsinkaan puuvillasukan päällä toimi välttämättä) ja ehdottomasti paremmat kuin puuvillasukat. Puuvilla on kylmä materiaali talvella kengässä. Viime talvena pojan jalat pysyivät lämpiminä sekoitesukalla (joka pitää aina olla paljaassa jalassa) - joskus harvoin lisäsin villasukan.
Meillä on toimineet hyvin Jonathanin talvirukkaset (jotka on vielä järkevän hintaisetkin, alle 10 euroa). Reima tecit ovat olleet tosi surkeat.
Tärkeää on, että kengät ovat riittävän isot. Liian pienissä kengissä jalka palelee varmasti.
Sitten niitä jarrusukkia ei tosiaankaan pitäisi laittaa kenkiin. Jalka ei luista kengän sisällä normaalisti ja voi jäädä pahaan asentoon, jolloin kävely on epämukavaa. Fysioterapeutit kieltävät ehdottomasti jarrusukkien käytön kengissä. Toinen juttu on sitten se, että ne jarrusukkien nystyt tulevat pakkasessa tosi kylmiksi, joten osaltaan edesauttavat jalan palelemista.
Mutta jos vain seisoskelee pihalla tai istuu rattaissa eikä liiku, niin vilu tulee pakkasessa, kun veri ei kierrä, vaikka olisi mitä päällä. Eli pidä huoli, että lapsi pysyy liikkeessä ulkoillessa. Jos joutuu istumaan pitkään rattaissa, niin joku lämpöpussi täytyisi olla.
Ja sitten se perusjuttu eli ei pelkästään se, mitä on käsissä tai jaloissa, vaan myös se, että on riittävästi muuten päällä. Eli lisääpä kokeeksi yksi kerros vaatteita lisää. Toppavaatteet muuten menee ajan kanssa aina vähän " lyttyyn" pesuissa ja käytössä eli uutukaiset toppavaatteet on aina lämpimämmät kuin käytetyt. Eli kannattaa vaikka joka talvi ostaa uudet toppahanskat. Jonathanit on minusta hyvät, edulliset ja lämpimät.
peukalopotit on olleet meillä hyvät. Sopii käteen hyvin ja on lämpimät. Ostakaa ne, joissa on corduravahvikkeet (peukalopottimerkki kämmenselässä), ei tavallisia peukalopotteja (peukalopottimerkki käsineen sivussa, ei kämmenselässä). Tavalliset peukalopotit ei kestä meillä ainakaan koko talvea.
Kuomista:
ne ovat saappaat. En käytä lapsilla pelkästään niitä koko talvea. En itsekään tykkää kulkea pelkästään saappaissa (eivät tue jalkaa). Meillä on gore tex kengät ja kuomat pakkaskenkinä (yli 10 pakkasta). Ostan kuomat aina yhden koon isommat kuin jalka on, joten sinne mahtuu villasukka hyvin ja on lämmintä. Itsellänikin on kuomat, jotka ovat yhden koon isommat kuin muut kenkäni, niin mahtuu villasukka eikä äidinkään jalka palele pakkasilla! Siitä muuten huomaa kun itse kuomia kokeilee, että miten saappaat ne tosiaan on: eivät tue jalkaa ollenkaan.
En valitettavasti saanut. En päässyt keskustaan hakemaan lapsen sairastumisen takia. Tänään ehkä ennätän pistäytyä lähikirjakaupassa. Toivottavasti jotain on vielä jäljellä.
Kiitos hyvästä vinkistä kumminkin. Ehkä ensi vuonna sitten.
Mä otin Kuomista ne alkuperäset pohjalliset irti ja laitoin villaiset pohjalliset tilalle. Leikkasin valmiista villahuopalevystä Kuomapohjallisten mallin mukaan uudet pohjalliset. Sitä paksua huopalevyä (ei siis mitään tiimarin askarteluhuopaa) sain Pirtin Kehräämöltä, mut varmaan sitä myy myös käsityöpuodit tms. joissa villatuotteita on. Toinen vaihtoehto on ostaa kaupasta jotkut superihme pohjalliset ja leikata niistä muksun kenkään sopivat lämmikkeet.
Minä meinasin laittaa lapselle lapaset toppahanskojen sisään, mutta en tiedä, minkä verran niistä on apua. Jos tavalliset villalapaset eivät auta, neulon hahtuvavillasta paksummat.
Kuomiin meinasin laittaa samat villasukat kuin toppasaappaissakin on, sitten kun siirrymme niihin. Eli meillä siis tällä hetkellä tytöllä on sukkahousut ja sitten villasukat. Pörrösukatkin varmasti auttaisivat, mutta vannon villasukkien nimeen. :)