siis jos on selkä paskana,välilevypullistuma niin ei kait silloin pysty zumbaamaan???
mä en tajua,duunikaveri ollut reilu kuukauden saikulla,selittää,että on välilevypullistuma ja silti zumbaa harvase päivä,ei kyllä voi olla kovin kipeä selkä.Olen nähnyt 2 ihmistä jolla kyseinen vaiva ollut ja hyvä jos ne pystyi kävelemään.
Ei mulle duunikaverin sairaudet kuulu,mutta kun hehkuttaa fb.ssä niin ei voi olla tietämättä.
Kommentit (32)
töitä (meillä on liikkuva työ,jossa joutuu kyykkimään ym),zumbassa joutuu kanssa liikkumaan,ymmärtääkseni??
ap
Välillä olen ollut sairauslomalla ja hiihtänyt himona pertsaa. Teki oikeibn hyvää. Istumista ja käsien pitämistä tekstinkirjoitusasenossa en kyennyt tekemään.
on aikamoista pomppimista ja lantion pyöritystä eli jos ei töihin kykene niin ihmettelen jos zumbaan kykenee! Itsellä pieni lihasvenähdys alaselässä eikä toivoakaan että menisin zumbaan.
töitä (meillä on liikkuva työ,jossa joutuu kyykkimään ym),zumbassa joutuu kanssa liikkumaan,ymmärtääkseni?? ap
työtä pitää pystyä tekemään 8 tuntia päivässä. Jos kivut ovat kovat, siihen ei välttämättä pysty. Eikö se ole hyvä, että työkaverisi kuntouttaa itseään. Zumba on parasta selkäjumppaa.
kovilla kivuilla pystyy zumbaamaan,okei :))
ja miten huonosti nukkuu yönsä kipujen takia?
Voi myös olla, ettei tee zumbatunnilla kaikkia liikkeitä ja nekin, joita tekee, saattaa tehdä varovasti.
Liikunta tekee hyvää selkäkivuille kun ennen vaan käskettiin makaamaan. Mutta zumba on kyllä aika rankkaa muutenkin. Huijari koijari sun työkamu
jos on sairaslomalla ko. vaivan vuoksi, niin pitäisi levätä ja antaa selän parantua. Sekä miehellä että yhdellä työkaverilla ollut sama vaiva, ja lepäämistä kummallekin suositeltiin, kunnes selkä on parantunut.
Eli ei oo ihan sama juttu kuin sellaiset selkäkivut, joihin liikunta auttaa (sellaisten kanssa luulisi voivan käydä töissäkin).
Mutta toisaalta, emme voi ihan varmasti tietää, mikä sillä työkaverillasi on, ehkä se ei teillekään ole ihan tottuutta kertonut? (Eihän se ole pakko kertoa, jos on vaikka joku sairaus, josta ei tahdo puhua)
Itselläni tuli välilevynpullistuma ja paha lokakuussa. Lääkäri epäili että voi olla että jopa puoli vuotta tulee sairaslomaa. Alkuun olin ihan vuodepotilas ja söin jatkuvasti lihasrelaksantteja ja kovia särkylääkkeitä. Vähitellen kuitenkin tila parani, parin kk päästä pystyin jo jopa istumaan. Sen jälkeen olikin kehitys nopeaa ja heti kun pystyin aloin liikkua, myös jumpata jne. Alkuun kipulääkkeiden voimallakin, minulle sanottiin että on tärkeää liikkua heti kun pystyy niin paljon kun vaan voi.
En minä kyllä mihinkään ohjatulle tunnille olisi jaksanut lähteä vaan jumppailin yksikseni kotona mutta periaatteessa olisin kyllä pystynyt varmaan jonkun tunnin vetämäänkin silloin kun en vielä voinut kuvitellakaan töihinpaluuta, koska söin jatkuvasti kipulääkkeitä ja lisäksi juuri istuminen, mitä mun työ on, oli pitkään se pahin juttu mitä selkä ei kestänyt - liikkumisen se kesti paljon paremmin.
kovilla sellaisilla,painot mukana.
ap
en minä ainakaan työkavereille kertonut oikeaa syytä.
en minä ainakaan työkavereille kertonut oikeaa syytä.
minäkin olin käytännössä työuupumuksen (virallinen diagnoosi "sopeutumishäiriö" koska uupumusdiagnoosilla ei saa sairaslomaa) takia lomalla mutta leimaantumisen pelossa ilmoitin töissä syyksi selkävaivat... Meillä lääkärintodistus menee ihan eri firmaan joka hoitaa palkanlaskenta-asiat eli ei tarvi esimiehellekään tulla koskaan esiin oikeaa syytä.
näyttänyt lääkärin lausunnot,lähetteet ja muut,avoimia ollaan tässä työyhteisössä
ap
pitäisi liikkua mahdollisuuksien mukaan. Zumbatunnillekin voi mennä niin, ettei vaan tee hyppyjä, ja tekee lantion pyöritykset varovaisemmin. Eli keventää omaa tuntia jaksamisensa mukaan.
Totta, että selkä voi laittaa vuodepotilaaksikin, mutta nykyään suositus on aloittaa kevyt liikunta heti, kun mahdollista. Paikalleen ei saisi jäädä, vaan lihaksia tulisi vahvistaa. Sen sijaan, jos työssänne on esim. nostelua tms. sitä tulee välttää! Samoin kyllä itse en pystynyt hyppimään/ juoksemaan pitkiin aikoihin.
Eli aika kovat särkylääkkeet ja lisäksi kirjallisesti ylös ohjeet, että liikuntaa mahdollisimman paljon kivun sallimissa rajoissa kipulääkkeen avulla.
zumbaamaan varmaan pystyisin, mutta en esim. ajamaan autoa, koska vasen jalka aika tunnoton ja en pysty istumaan ja ajamaan autoa.
Sinunlaisten takia selkäsärkyiset ei halua puhua vaivoistaan kenellekään.
töitä (meillä on liikkuva työ,jossa joutuu kyykkimään ym),zumbassa joutuu kanssa liikkumaan,ymmärtääkseni??
ap
Ainoastaan hyppely, tärinä tai nopeat nykäisyt yms oli kielletty. Kaikki pitkäkestoinen yms oli ok. Patsi uiminen, jota en voinut tehdä (välilevynppullistuma siis niskassa)
Käypä suositus on, että heti liikkeelle niin paljon kuin pystyy kipulääkkeiden voimalla.
jos on sairaslomalla ko. vaivan vuoksi, niin pitäisi levätä ja antaa selän parantua. Sekä miehellä että yhdellä työkaverilla ollut sama vaiva, ja lepäämistä kummallekin suositeltiin, kunnes selkä on parantunut.
Eli ei oo ihan sama juttu kuin sellaiset selkäkivut, joihin liikunta auttaa (sellaisten kanssa luulisi voivan käydä töissäkin).
Mutta toisaalta, emme voi ihan varmasti tietää, mikä sillä työkaverillasi on, ehkä se ei teillekään ole ihan tottuutta kertonut? (Eihän se ole pakko kertoa, jos on vaikka joku sairaus, josta ei tahdo puhua)
näyttänyt lääkärin lausunnot,lähetteet ja muut,avoimia ollaan tässä työyhteisössä ap
täällä netissä pitää vatvoa työkavereiden vaivoja julkisesti.
vai onko se kasvamassa iän myötä ihan aidoksi kyylämummoksi? Piiverhot vaan heilahtaa, kun vahtii naapuruston tekosia.
Tuli vaan mieleen, että moni kipupotilas tarvitsee todellakin liikuntaa kuntoutuakseen, vaikka olisikin vielä siinä jamassa, ettei pysty työpäivää tekemään. Voi hyvin käydä vaikka fysioterapeutin ohjauksessa/ kävellä/ vesijuosta/ kulkea metsässä/ miksei zumbatakin! ja syödä samalla jotain Panacodeja ja Sirdaludeja. Sellaisessa kunnossa vain ei esim. ajeta autoa tai tehdä sairaanhoitajan työtä.
niin ettemme tiedä siitä mitään. Liikunta on selkävaivoille parasta lääkettä. Kivun sallimissa rajoissa.