Huonon työilmapiirin: työpaikalla on yksi henkilö, josta kaikki vaikeudet johtuvat
Eli huonossa työilmapiirissä työpaikalla ihmisten puheissa syyllinen kaikkeen huonoon on aina työpaikan yksi henkilö, äärimmäisessä tapauksessa henkilöä syytellään sellaisistakin asioista, jotka eivät ole hänen syytään. Ja henkilö on aina työntekijä, ei esimies.
Mitä olette miltä, totta?
Kommentit (9)
syntipukiksi kaikkeen. Tämä yksi henkilö on aina syypää kaikkeen, ja hän saa kaikki haukut ja halveksunnat. Kerrallaan on vain tämä yksi vikapää, esim. pari vuotta, sitten valikoituu taas joku muu syntipukiksi.
En voi hyväksyä tällaista käytöstä. Miten aikuiset ihmiset, eivät näe miten epäreilua on syyttää aina sitä yhtä henkilöä kaikesta? Miten yksi henkilö voi olla vikapää kaikkeen paskaan työpaikalla??? Missä on ihmisten reiluus, toisten ihmisten peruskunnioittaminen, työn arvostus? OVatko suomalaiset työntekijät epäkyspsää sakkia?
jolla on persoonallisuushäiriö.
Hänellä on kolme persoonaa: esim. eilen oli hyvä persoona valloilla, hän tarjoili simaa ja munkkeja, jakoi kaikille shampanjapullot ja kyseli vapun viettotavoista. Sitten on asiallinen persoona, joka on myös ihan ok. Ja sitten se paha persoona, jolloin hän huutaa naama punaisena asiattomuuksia.
kaikki paha kohdistetaan yhteen henkilöön, jottei tarvitsisi miettiä ja muuttaa omia tekemisiään
no meillä esimies ottaa aina yhden henkilön syntipukiksi kaikkeen. Tämä yksi henkilö on aina syypää kaikkeen, ja hän saa kaikki haukut ja halveksunnat. Kerrallaan on vain tämä yksi vikapää, esim. pari vuotta, sitten valikoituu taas joku muu syntipukiksi.
menee juuri näin. Meillä siis oli ainakin yhdessä työpaikassa henkilö, joka siis oikeastikin teki enemmän virheitä kuin muut mutta tajusin sitten jossain vaiheessa, että häntä syytettiin sitten puheissa aivan kaikesta. Kyllä sekin vaan kertoo työyhteisöstä jotain, jos kaikki harmi halutaan nähdä johtuvan vain yhdestä asiasta tai henkilöstä.
ap
Mä olen ollut parissa paikassa, joissa on oikeasti ollut mukana todella epäsosiaalinen ja töykeä henkilö, ja toisessa vakavasti päihdeongelmainen ja persoonallisuushäiriöinen henkilö, ja molemmat näistä olivat kiistatta syypäitä työyhteisön pahoinvointiin. Mutta vain siinä määrin, kuin tällaisten henkilöiden annetaan olla.
Se mitä olen myös huomannut monta kertaa on se, että jos oikeasti istutaan pöydän ääreen, ja aletaan puhua asioista, siis selvittää ongelmia, todella monien on vaikea sanoa asioita ääneen ja suoraan. Sitä yht ´äkkiä ollaankin niin, että eihän tässä oikeastaan mitään olekaan tapahtunut jne.
Sitten kun itse ottaa esille tiettyjä tapauksia, niin nämä samat vähättelijät ovatkin taas siinä, että joo niin, kävihän näin, ja kyllä mä olin sen takia viikon sairaslomalla jne.
ELi: Kyllä tietyt ihmiset voivat olla työpaikan syöpiä, mutta heidän olemassaolonsa takaa myös ne tyypit, joilla on hirveä tarve aina miellyttää, ja jotka ei pysty puhumaan asioista kuin selän takana.
Lisään vielä, että olen ollut myös jo 8 vuotta työyhteisössä, jossa ei ole syntipukkeja.
yksin ihminen ei voi myrkyttää koko ilmapiiriä jos valitukseen ei ole syytä. jos taas asiat on kehnonaisesti ja usein jos informaationkulku on huonoa, niin yhden valituksetkin saavat ilmaa purjeisiin, usein halutaan syntipukki ei haluta katsoa peiliin.
Voi olla myös esimies. Voi olla myös useampi vaikea tapaus.
Olen ollut parissa työpaikassa, jossa yhtä työntekijää syytettiin kaikesta. Kun jäi eläkkeelle tai vaihtoi työpaikkaa, niin kas kummaa, tuli pahempi tilalle. Tai sitten löydettiin syyllinen jostain toisesta.
Ihmisten pitäisi oppia katsomaan peiliin. Syyllinen löytyy usein sieltä.
jouduin lyhentämään niin jäi virhe.
Tarkoitan siis sitä, että eikö ole mielenkiintoinen ilmiö, että yleensä työpaikalta valikoituu yksi, joka on se, josta kaikki puhuvat selän takana pahaa ja jonka "vika" kaikki on.
Tottakai näitä syntipukkeja voi olla useampikin. Tai olen törmännyt siihen, että jos esimies on se kamala tyyppi, silloin työkaverien joukosta ei etsitä tätä "syntipukkia". Tämä vaan vaikuttaa olevan ryhmädynamiikan alku ja juuri. Jos se "paha" tyyppi lähtee, jostain toisesta tulee se "syntipukki".