Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysapua?

Vierailija
30.04.2012 |

Mulla on kahden viikon ikäinen vauva ja hän ei saa rinnasta kunnolla kiinni. Imuote on väärä, sillä nänni kipeytyy, menee rikki helposti ja on hassun mallinen kun tulee suusta pois. Olen yrittänyt irrottaa vauvan aina uudelleen ja uudelleen, muttei siitä ole apua. Jotain maitoa lapsi sieltä saa, mutta pakko lypsää ja syöttää myös pullosta. Maitoa kyllä on!

Vauva ei saa ilmeisesti tarpeeksi pitkältä otetta eikä rintakumitkaan auta asiaa yhtään enempää. Rintani ovat pyöreät, kiinteät ja nännit isot. Kai niistä on vaan hankala saada otetta vaikka kuinka likistäisin rintaa lapsen suuhun sopivammaksi.

Onko kellään yhtään mitään vinkkejä mitä tehdä?

Imetystukilistan sivuja olen jo lukenut, muttei niistä ole apua vaikka kuinka yritän tähdätä nänniä ylös kitalakeen jne..

Voiko vauva edes oppia ajan kanssa?? Raskasta!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suussakin voi olla jotain väärin. Kuulostaa nimittäin oudolta, ettei saa rintakumin avulla otetta. Minkä kokoinen rintakumi sulla on? Mulla oli ihan aluksi 18 mm rintakumi, se oli pienelle vauvalle hyvä.

Vierailija
2/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanutkin tuon miten se nänni pitää aluski niin litistää, että toinen saa rinnasta kiinni.. Mulla lapset saa toisesta rinnasta paremman otteen kuin toisesta, onko sulla siinä eroa? Ootko kokeillut eri asennoissa imettää?

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnoissa on eroa. Toisesta saa paremman otteen ja maitoa vähän. Toisesta rinnasta ei saa otetta oikeastaan lainkaan. Rintakumi ei auta, sillä nännit ovat ihan hyvin esillä, mutta se kohta vaan mistä vauvan pitäisi saada kiinni on melko kaukana. Rintaa siis pitäisi haukata niin isosti, ettei vauva siihen pysty. :(

Ärsyttää kun joku vielä sanoo, että helppoa on kuin heinänteko!

ap

Vierailija
4/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä silloin on vaikeampi tarkkailla miten se nänni sinne suuhun menee. Istualtani olen imettänyt vauva sylissä maaten tai kainalon alta.

ap

Vierailija
5/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni, ettei tarvitse haukata. Tietty se ei välttämättä käy sun rinnan kanssa, vaikea sanoa.

Vierailija
6/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin en tiedä. Toinen pieni, toinen "normaali".

Pieni on liian pieni nännilleni. Isompi taas on jotenkin löysä. Vauva jää lussuttamaan rintakumia, mutta rintaa ei mene mukana tarpeeksi.

ap

Vierailija
7/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten osaa siitä sanoa. Mut muistelen, että sen nännin litistämisen lisäksi mun piti litistää koko rintaa ja kääntää sitä alaspäin. Toisesta rinnasta en juuri imettänytkään. Se vaiva kyllä helpottaa ajan kanssa, jossain vaiheessa rinnat on pussit ja sit vauvalle on jo helpompaa saada ote rinnasta.

Vierailija
8/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai soita imetyspuhelimeen! Tai, mikä parasta, pyydä äkkiä kotikäynnille koulutettu imetysohjaaja.

Vierailija
9/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa auttaa, jos olet Imetystukilistaltakin jo ohjeita lukenut. Mutta sen voin sanoa, että tuossa vaiheessa imetys on vielä harjoitteluasteella sekä äidin että vauvan puolelta. Vauvakin kasvaa ja kehittyy ja oppii käsittelemään niitä rintoja niin että ne tottelevat.

Minulla oli aluksi ongelmana laakeat rinnanpäät ja jouduin kumiakin käyttämään jonkin aikaa. Ajan kanssa pääsin siitä onneksi eroon ja pitkä imetys teki tehtävänsä nännien suhteen - nyt on laakeiden rinnanpäiden tilalla selvästi erottuvat nisät :-)

Imetyksessä on monenlaisia vaiheita ja tuo alun harjoittelu ja epävarmuus on vain yksi vaihe. Olisi tietty hyvä jos pääsisit tapaamaan jotain imetystukihenkilöä, mutta jos se ei ole mahdollista niin ei kannata vaipua epätoivoon. Tarvitset vain tukea ja rohkaisua, kyllä se siitä lähtee vielä sujumaan! Ehditte molemmat oppia vielä monenlaiset niksit ennen kuin imetys on ohi :-)

Vierailija
10/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla oli samaa ongelmaa ja ärsytti kun ihmiset luulivat imettämisen olevan helppoa. Kaikenmaailman opastusvideoiakin tuli katsottua. VAuva ei vaan osannut imeä rintaa, kunnes 2-3kk iässä tajusi miten homma hoidetaan.. ote vaan ei ollut oikea.. aika oli hyvin raastavaa ja ressaavaa. Tsemppiä, toivotaan että lähtee sujumaan!

Vierailija
11/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän pitää kostuttaa ja asettaa rintaan silleen reunat ylöskäännettynä niin, että sisään muodostuu imu ja se pysyy rinnanpäässä kiinni, vaikka ei enää itse pitäisi kiinni

Monesti vauvan on helpompi alkuun saada ote makuulla imetyksessä.

Vierailija
12/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minula on ollut sama ongelma kaikkien neljän lapsen kanssa. Imetyksen alussa mennyt 3-5 viikkoa ennen kuin imetys ei enää satu ja vauva saanut kunnon otteen rinnasta. Minulla myös tullut aina hyvin maitoa, aika pienet rinnat ja ihan hyvän kokoiset nännit. Jotenkin olleet rintojen kudokset ensin turvoksissa ja rinnat niin pinkeinä maidosta, ettei vauva saanut kunnolla otetta. Tsemppiä imetykseen, kyllä se siitä lähtee käyntiin. Minullakin ollut alkuvaikeuksien jälkeen pitkät imetykset.

Vierailija
13/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja rinnanpäätkin menivät alussa rikki. Osta apteekista älyttömän hyvää rasvaa nimeltä lansinoh ja sipaise sitä jokaisen imetyskerran jälkeen. Rikkoontuneet rinnanpäät paranevat äkkiä. Rintakumeja en oppinut käyttämään.

Vierailija
14/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei rinnat ole sitten liian täynnä? Eikä vauva sen takia saa kunnon otetta? Oletko siis kokeillut lypsää rintaa tyhjemmäksi, ja imettää vasta sitten?

Kovasti tsemppiä! Pyydä ihmeessä imetystukihenkilö käymään! On taatusti sen arvoista, että saisit imetyksen sujumaan.

En tiedä oliko ketjussa jo, että onko vauvan alahuuli oikeassa asennossa, sillä tavalla rullalla kun imee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän