Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäsenä lapset yleensä oppii syömään itse?

Vierailija
30.04.2012 |

..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lusikoitti itse ruuat suuhunsa 1v5kk:tta vanha lapsi. On yksilöllistä sekin.

Vierailija
2/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa käyttää lusikkaa ja syödä itse, mutta välillä se menee ruuan kanssa leikkimiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle vuoden vanhana. Olisko ollut jotain 1v 3kk kun söi itse lusikalla ja välillä haarukalla.

Vierailija
4/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk:sta itse, nyt 1v8kk,sotkuista puuhaahan se tuppaa olemaan :)

Vierailija
5/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se sujui vasta ilman vahtimista n. 1,5 vuoden iässä.

Vierailija
6/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(meillä kuopus 11 kk), mutta sitä ei vaan helposti tule annettua sitä lusikkaa lapsen omaan käteen. Meilläkin esikoinen oppi vasta lähempänä kahta vuotta.

Vierailija
7/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin oppi syömään itse sottaamatta, eli niin, että lusikka käy yksinomaan ruuassa ja suussa, eikä lusikkaan mene muuta (esim. vapaana olevan käden sormia).

Tuskin kukaan sottaamatta oppii, vaikka oma äitini onkin sitä mieltä, että lapselle lusikka käteen vasta sitten kun se siinä pysyy...

Vierailija
8/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 kuisena oppineella paljon lyhyempi kuin tuolla lähempänä kahta vuotta oppineella, mutta tarkkoja aikoja en muista. Eli silloin kannattaisi aloittaa opetteleminen, kun siihen on valmius ja kiinnostus

Vierailija
9/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset on alkaneet syödä kymmenkuisina itse, ja yksivuotiaana syöneet lähes sottaamatta sekä juoneet tavallisesta nokkamukista JOS ovat halunneet. :) Sitä ennen ovatkin kyllä possutelleet tuon kaksi kuukautta oikein urakalla, oon saanut pestä keittiöstä seiniä ja verhojakin.

Eri asia sitten on, kuinka järkevää lapsen on antaa syödä itse, koska sinne vatsaan pitäis mennä aika lailla ruokaa, eikä lapsen kärsivällisyys meinaa useinkaan riittää niin pitkään ruokailuun. Olen yrittänyt aina syöttää sosetta sivusta lusikalla, mutta molemmat on vetäneet siitä hirveät kilarit jossain vaiheessa.

Lisäksi muistutan, että syömään oppiminen itse taitaa olla samalla tavalla perinnöllistä kuin esimerkiksi kävelemään oppiminen, eikä mikään kasvatuksellinen kysymys. Jos meillä lapset ois suostuneet syötettäviksi kauemmin, oisin ilomielin syöttänyt heitä. Ei ois tarvinnut miettiä, tuliko lapsi varmasti kylläiseksi.

Vierailija
10/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. helppo lapsi halusi vuoden ikäisenä lusikan käteensä ja söi siitä lähtien itse.

Vierailija
11/11 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei yritystä 1,5 vuoden ikään mennessä laittaa ruokaa suuhunsa. Näitä valitettavasti näkee päiväkodissa. Usein jotain huolta näihin lapsiin liittyen ilmeneekin myöhemmin. Kyllä yleensä lapsi HALUAA syödä jollain tapaa itse 1-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi