Tietäiskö joku täällä miten onnistuu maksaminen ruotsalaiselle tilille?
Haluaisin siis ostaa ruotsista lapsille vaatteita ja kaikkea muuta kivaa (tradera.com), mutta nyt mietin vaan miten onnistuu maksu suomalaiselta tililtä ruotsalaiselle tilille? Eli miten saan eurot vaihdettua niin että ne tulee ruotsalaiselle tilille kruunuina.
Pikaista apua tarvitaan!
Kiitos jos joku ymmärtää ja viitsii auttaa =)
Kommentit (7)
Jos sinulla on suomalainen pankkikortti, jolla saa nostettua rahaa ulkomailla pankkiautomaatista (visa, visa electron, maestro tms), niin voit käyttää Suomen tiliä ulkomaillakin. Kysy pankista, onko korttisi ulkomailla käyvä.
Maksaminen ulkomaalaiselle tilille onnistuu tosiaan swift ja iban numeroilla, kuten edellinen vastaaja kertoikin.
Saat maksettua rahat ulkomaalaiselle pankkitilille todella helposti, tarvitset vaan ed. mainitut IBAN muotoisen tilinumeron ja pankin koodit.
Hinta esimerkkinä Nordeasta (Ruotsista) siirto suomeen maksaa 2 kr kun teet siirron itse internetissä. Mikäli teet siirron konttorissa, maksaa se 40 kr. Express palvelu maksaa 80 kr. Olen siirtänyt rahaa usean vuoden ajan, eikä kertaakaan ole kestänyt yli 3 arkipäivää.
ja aktiasta(jossa oma tilini on) sain tietää että eu-maksu maksaa 6,50¿ jos maksaa itse netin kautta, muuten se maksaa 12¿. Tosi hävyttömiä hintoja!
Nordeassa näyttäis olevan sama juttu kun aktiassakin eli henkilöasiakkaan eu-maksu ei maksa mitään mutta maksumääräys maksaa 6,75¿/kpl. Kysyin aktiasta mitä eroa näillä on ja sanottiin että jos saan jotenkin sovittua maksun saajan kanssa että maksan euroina saajan tlille niin silloin se ei muka maksais mitään? Mutta miten pystyy maksamaan euroina ruotsalaiselle tilille, tuskin saaja haluaa/voi ottaa vastaan euroja? Siellä aktiassa taidettiin olla vähän sekasin näiden eu-maksujen kanssa, kun niillä tuntu menevän vähän arvailuks koko homma :(
Jos edes joku ymmärs jotain tosta selityksestä ja pystyis selventämään mulle mitä eroa on henkilöasiakkaan eu-maksulla ja maksumääräyksellä??
Itse olen maksanut täältä ruotsista suomeen Euroina. Pankki on silloin laskenut päivän kurssin mukaisesti ja ottanut tililtäni vastaavan summan kruunuja. Sama on toiminut (Nordean Internet palvelun kautta) suomesta Ruotsiin. Ruotsin tililleni olen saanut vastaavan määrän kruunuja, päivän kurssin mukaan.
Olen siis siihen ulkomaan siirtolappuun kirjoittanut haluamani summan euroina.
En tiedä auttaako vai sekoittaako vielä enemmän, mutta löysin alla olevaa tietoa...
Tämä löytyi Nordean sivuilta:
Maksut ulkomaille
Maksumääräys
Maksumääräys on yrityksellesi helpoin tapa tehdä valuuttamaksuja ulkomaille tai vastaanottaa valuuttamaksuja ulkomailta. Maksutapana maksumääräys perustuu ostajan ja myyjän väliseen luottamukseen.
Maksumääräys on maksutapana nopea, turvallinen ja vaivaton. Pankit huolehtivat maksun perillemenosta antamasi toimeksiannon mukaan. Voit myös joustavasti päättää itse, maksatko sinä vai vastaanottaja maksumääräyksestä aiheutuvat kulut. Huomattavaa kuitenkin on, että maksumääräys on ehdoton ja peruuttamaton maksutapa.
Maksumääräyksen voit lähettää kaikissa vaihdettavissa valuutoissa
konekielisesti yrityksesi omista järjestelmistä, verkkopankista tai Nordean konttoreista.
Ja tämä taas Sampo pankin sivulta:
Mikä on EU-maksu?
Edullisimmin maksun ulkomaille voi tehdä ns. EU-maksuna. EU-maksusta veloitetaan vastaavan kotimaan tilisiirron hinta, mikäli maksu täyttää EU-maksun tunnusmerkit, jolloin se on käsiteltävissä täysin automaattisesti.
Maksu on EU-maksu, kun seuraavat edellytykset täyttyvät:
-maksu on euromääräinen
-maksun suuruus on enintään 12.500 euroa
-saajan tilinumero on ilmoitettu IBAN-muodossa (International Bank Account Number)
-saajan pankin BIC/SWIFT-koodi on annettu maksun tiedoissa
-maksaja ja saaja maksavat omat kulunsa
-pikamääräys ei ole mahdollinen EU-maksussa
mutta pääsääntöisesti tarvitset saajan pankin Swift numeron sekä saajan tilin IBAN numeron. Maksuhan ymmärtääkseni maksaa (vaikka eu:n sisällä ymmärtääkseni pitäisi olla " ilmaista" ???), tai ainakin täältä ruotsista tanskaan maksoi aikaslailla 125kr tai jotain.
Lisäksi postimaksut täältä suomeen on mielestäni törkeät!! vrt. 1kg paketti suomen sisällä 7,6e ja täältä yli 200kr eli aikas halvalla pitää tavaraa löytää :-) vaikka välillä traderassa onkin halpaa.
Oletko tarkistanut paysonin avulla maksaminen, siis että luottokortilla siirrät rahaa sinne. Tosin kaikki myyjät ei taida kelpuuttaa sitä maksutavaksi.
Jos sinulla on joku akuuttihätä niin voin kyllä auttaa myös privana :-)
Linda81: