Vaihdatko koko perheen kaikki vaatteet joka päivä?
Kommentit (35)
Meitä on läsnä 6-9kpl ja ota huomioon, että pesukoneessa pyörii myös pyyhkeet, laudeliinat, lakanat, pussilakanat, ulkohaalarit ja kinttaat, pikkulasten pissavaatteet, harsorätit, verhot, pöytäliinat, vessojen matot, päivöpeitot... Oikeasti, näin isossa perheessä riittää tekstiilejä.
Meitä on läsnä 6-9kpl ja ota huomioon, että pesukoneessa pyörii myös pyyhkeet, laudeliinat, lakanat, pussilakanat, ulkohaalarit ja kinttaat, pikkulasten pissavaatteet, harsorätit, verhot, pöytäliinat, vessojen matot, päivöpeitot... Oikeasti, näin isossa perheessä riittää tekstiilejä.
ja on tekstiiliä kaikenlaista. Mutta emme pese turhaa pyykkiä. Teillä taidetaan joka vaate ja tekstiili pestä yhden käytön jälkeen.
Oma valintanne toki, me käytämme säästeliäämmin luonnonvaroja mielummin.
...minä en huolehdi mieheni vaatteista. Vaihtakoon milloin ja miten haluaa.
Lapselta menee aluspöksyt päivittäin pesuun, muut katsotaan iltaisin läpi, mutta usein tahraa tms löytyy. Ja jos setin paita menee pesuun, menee yleensä ne housutkin, ellei niille ole toista väriin sopivaa yläosaa.
Itseltä myös aluspöksyt päivittäin vaihtoon ja muut parin päivän välein. Neuleita pestään harvemmin, mutta muuten käygön jälkeen vain peaun kautta takaisin kaappiin.
Syksyllä oli aikoja jolloin apsen ulkovaatteetkin sai pestä päivittäin...:)
3 henkeä ja 2-4 koneellista viikossa. Vaaleiden kone on harvoin täysi.
Alusvaatteet, laudeliinat, jne. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa, pyyhkeet 1-2 kertaa viikossa, käsipyyhkeet useamminkin joka vessasta ja keittiöstä. Luonto tulee mieleen, kun teinien sukat alkavat lemuta iltapäivästä.
vaihdetaan lasten vaatteet (1v8kk ja 2kk), itsellä alusvaatteet ja paidat, kuten myös miehellä. 2-3 eri housut käytössä, jotka pestään viikonloppuna. Pesukone pyörii usein 1-2 kertaa päivässä, tosin tällä hetkellä eniten pestään harsoja ja lasten vaippoja. Pyykkeet pestään kerran viikossa, lakanat joka toinen viikko.
Alushousut ja sukat vaihdetaan päivittäin, aluspaidat melkein joka päivä ja joka päivä jos haisevat hieltä. Farkut menee halposti viikonkin pesemättä, lasten farkut pestään useammin. Lapsilla vain usein on ruokatahroja tai muita vaatteissa, mikä vaatii vaatteiden pesun joka päivä. Helpompi olis jos vois 2-3 päivää käyttää samoja vaatteita niin pyykkiäkin olis vähemmän, koska nyt sitä on ihan liikaa ja meitä on vaan 5 hlöä.
eli tarha, koulu ja työpäivinä kaikki alus- ja sisävaatteet joka päivä pyykkiin.Viikonloppuisin ja vapaapäivinä sama sisävaatekerta saattaa mennä 2- 3 päivää.
Näin olen tehnyt aina.Varsinkin nyt, kun lasteni päiväkodissä ja eskarissa on samaan aikaan täitapaus ja kihomatoepidemia :( Yritän puhtaudella ennaltaehkäistä.
Olen itse päiväkodissa töissä ja tiedän hyvin nuo lattioiden nuohoamiset :) Omassa sylissäni kiertää päivittäin monet lapset, siksi vaihdan ja pesen myös työvaatteeni päivittäin. Mies on onneksi alalla, jossa saa työvaatteet talon puolesta, se hiukan tasapainottaa pyykkirumbaa.
Olisi aika työlästä vaihtaa teineille vaatteita.
mutta paidat ja housut jne. sitten kun ovat olleet käytössä enemmän kuin päivän tai niissä on näkyvää likaa tai ovat selvästi käytetyn näköisiä. Esim. farkkuja en todellakaan pese joka käytön jälkeen. Joskus vaate likaantuu tunnissa, joskus parissa päivässä.
Kunnon Pihla-Puolukka tuo 17(viittaus Eve Hietamiehen kirjoihin Yösyöttö ja Tarhapäivä)
alusvaatteet ja aluspaidat joka päivä. Mä kyllä vaihdan (ja psesen) melkein omat ihoa vasten olleet vaatteeni päivittäin, koska tuun kotimatkan fillarilla aina lenkkimielessä ja olen siis hikinen.
Vaate on likainen kun lapsi on vaikka vaan istahtanut kerran pyllylleen muualla kuin omassa kodissa.
Tosin sillä hygieniafriikkiys ulottuu muuhunkin esim. jos lapsi pudottaa karkin lattialle, se pitää heittää roskiin.
Jos vaihtaisin aina kaiken pyykkivuori olisi valtava
- aamulla kotiverkkarit ja t-paita + fleece koiran kanssa kävelyllä
- sitten työvaatteet päälle; päivästä riippuen jakkupuku tai rennompaa mutta siistiä
- kotiintullessa kotivaatteet
- salille tai lenkille
- yöpaita tai kotivaatteet ( ne verkkarit & paita+fleece/college/vanha neule tms)
Jos tuon kaiken aina vaihtaisi alusta loppuun; pyykkiä tulisi valtavasti.... ja sama miehellä; lapset ei laita kuin yhdet vaatteet/päivä päälleen. Ja sitten siihen päälle lakanat, pyyhkeet, rätit, peitot, tyynyt, pöytäliinat yms. epäsäännöllsesti pestävät
Leikki-ikäisen vaatteet vaihdan vähintään jokatoinen päivä. Sukat ja pikkarit joka pvä.
Itse vaihdan joka päivä omat vaatteeni. Minulla ei ole koskaan töissä sama asu kahtena pvänä peräkkäin päällä.
alusvaatteet, trikoopaidat, kuopuksen collegehousut jne. Eli lähinnä sisävaatteet vaihdetaan päivittäin. Isommat lapset käyttävät samoja farkkuja tai collegehousuja pari kolmekin päivää, samoin neuleita, collegetakkeja yms. Mä käytän töissä samoja farkkuja sen viisi päivää, mutta vaihdan sukat, kalsarit, topin ja trikoopaidan päivittäin. Tai oikeastaan parikin kertaa päivässä. Myös siviilifarkkuja käytän useamman illan/päivän. Mies saattaa käyttää pari päivää samaa kauluspaitaa, mutta vaihtaa aluspaidan ja muut alusvaatteet päivittäin. Suoria housuja jne. pesee tarpeen mukaan.
Pyykkiä meidän viisi henkisellä perheellä tulee 5-10 koneellista viikossa. Lakanat ja pyyhkeet vievät 3 koneellista, vaikka meillä iso kone onkin. Tosin ei pestä lakanoita joka viikko.