Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalais-suomenruotsalaiset perheet

Vierailija
27.04.2012 |

Kumpi kieli on lapsilla vahvempi? Kummankieliseen kouluun olette heidät laittaneet/aiotte laittaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuitenkin ruotsinkielisessä päiväkodissa ja menevät ruotsinkieliseen kouluun.

Suomen kielen vahvuuteen vaikuttaa varmasti se, että ovat olleet minun, suomenkielisen äitinsä kotihoidossa ensimmäiset vuotensa. Helsingissä suomen kieli on muutenkin vahva. Osaavat kuitenkin hyvin ruotsiakin.

Ruotsinkielinen pk ja koulu on valittu mm. siitä syystä, että ne ovat tällä alueella mielestämme paremmat ja siksi, että lapsilla pysyisi ruotsin taito vahvana eikä unohtuisi pääosin suomenkielisessä ympäristössä.

Vierailija
2/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka minä hoidan heitä kotona ja puhun heille ruotsia.

Esikoinen ruotsinkielisessä eskarissa, muttei puhu siellä oikein kenellekään(ainakaan ruotsiksi) ja minullekin vastaa aina suomeksi, kuten myös kolme pikkusisarustaan. Tosi masentavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisessä koulussa ja päiväkodissa.

Vanhemmat puhuvat keskenään ruotsia. Äiti lapsille suomea, isä ruotsia.

Äiti puhuu riikinruotsia.

Vierailija
4/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisessä koulussa käyvät, saivat itse valita ja halusivat mennä sinne. On tosin lähempänä kuin suomenkielinen koulu jota saisi käydä vaan tokaluokkaan asti tässä lähellä, sitten joutuisi mamuhäiriköiden kansoittamaan suomenkieliseen isompaan kouluun.

Vierailija
5/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suomenkielisessä koulussa. Ruotsinkielisessä koulussa ei kuitenkaan opi kirjallista suomenkieltä (kieliopillisesti) samalla tavalla kuin suomenkielisessä enkä halua ottaa sen opettamisesta itse vastuuta.

Jos lapsi menee joskus jatko-opintoihin yliopistoon tmv. niin akateemisessa maailmassa kieliopin tulee olla kunnossa tutkielmia kirjoittaessa jne. Ruotsinkielisiä opinahjoja on tässä maassa liian vähän siihen, että lapsi suorittaisi mahdolliset jatko-opinnot siellä.

Meille riittää, että lapsen ruotsi on ok tasolla mutta ei tarvitse osata kirjoittaa tutkielmaa sillä kielellä. ;) Vajaa 4v ikään asti puhui oikeastaan pelkkää suomea kummallekin vanhemmalle ja siitä sitten pikkuhiljaa rupesi tulemaan ruotsiakin. Sitten 7v iässä puhui jo täydellä höyryllä kumpaakin kieltä.

Vierailija
6/6 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset käy ruotsinkileisen tarhan ja koulun. En osaa sanoa, kumpi kieli vahvempi. Minä puhun heidän kanssaan suomea, isä puhuu ruotsia.