Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sossusta saa kunhan pyytää vaan!

19.11.2005 |

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun tuosta köyhyydestä ja työttömyydestä. Suomessa on ihmisiä jotka kuvittelevat että juuri ulkomaalaiset elävät heidän verorahoillaan. Että sossusta on saatu uusi luksusauto, uudet kalusteet, hienot vaatteet ja muuta sellaista. Jostain syystä esim. somalit eivät saisi pitää hienoja vaatteita (jotka on huhun mukaan sossusta saatu).

Kaupassa muutamat ihmiset katsovat kun minä maksan ruuan ja mieheni laittaa ne kasseihin. Ehkä tahattomasti vain. Mutta tosiaan on luultu että mieheni tuli Suomeen vain sen vuoksi että täällä on niin super-hyper-luksus-hyvä sosiaaliturva, että kannattaa kerta kaikkiaan tulla tänne sossumiljonääriksi! Myös se on ärsyttänyt että hän on saanut ilmaista koulutusta Suomessa. Eli veronmaksajien pussilla käynyt pummihan hän on :)

Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja mrs_o toisessa ketjussa taisittekin huomata pointin, mutta mamadzalta se meni edelleen ohi. Suomessa on laskettu perusturva, mitä jokaisen ihmisen täytyisi saada. Ongelma on se, että sosiaalitoimi laskee mielikuvituksellisia tuloja, joita ei ole olemassakaan ja siten monen sosiaaliturvan piiriin tupsahtaneen tulot voivat olla joitakin kuukausia reilusti alle minimitoimeentulotuen. Edes minimitoimeentulotukea ei saa, koska sosiaalitoimi laskee sekä usean menneen kuukauden tulot että myös mahdolliset tulevat tulot kuukautta kohden. Vaikka siellä pankkitilillä ei olisi senttiäkään rahaa, niin sitä minimitoimeentulotukea ei saa, vaikka henki menisi.

Kerran AV-palstalla joku valitteli samaa asiaa. Heillä muistaakseni oli mies sairastunut ja vaimokin oli joutunut työttömäksi samaan aikaan. Heillekään ei myönnetty toimeentulotukea juuri siksi, että sekä menneet että mahdolliset tulevat tulot laskettiin kuukautta kohden ja näiden sosiaalitoimen unessa nähdyt tulot ylittivät minimitoimeentulon.

Ehkä se on itse koettava ennen kuin sen ymmärtää.

Vierailija
2/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhve, olen samaa mieltä: itse se on koettava.

Ihmettelen vaan miten puhutaan että olisi iisiä elellä sossun tuilla ja muilla, kun ihminen saa ne " herkut" vasta sitten kun on vasta todella pahassa pulassa. Vähän samaahan on mielenterveyspuolella. Pitää sanoa että aikoo tappaa itsensä niin saa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallirhoe:

Vähän samaahan on mielenterveyspuolella. Pitää sanoa että aikoo tappaa itsensä niin saa apua.

Eikä vielä silloinkaan! Pitää ihan oikeasti yrittää nirhata joko itsensä tai joku muu, niin sitten vasta aukeavat portit kallonkutistamoon ;)

Vierailija
4/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kun vain tietäisi MIKÄ.

Tuttavaperhe (3 lasta, 1 syntynyt tässä kuvatun alkukeissin jälkeen) kertoi, että heidän elintasonsa oli korkeimmillaan, kun he olivat 2 aikuista opiskelijaa + 2 alle koulukäistä lasta. Asuntona oli 3h + k opiskelijakämppä asumistukineen suht. keskustassa, lapsista ei mennyt ph-maksuja.

Kun he valmistuivat, he joutuivat etsimään kämpän (ekaa pienemmän, isompaan ei ollut varaa) vapailta markkinoilta " hornan kuusesta" + heti pätkätyöllistyttyään maksamaan täydet ph-maksut.

Vasta nyt (noin 16 vuotta ekan keissin jälkeen), kun " ekan kämpän" lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja molemmat vanhemmat ovat akateemisissa vakkaritöissä, elintaso kuulemma _ joten kuten_ hipoo alkuasetelmaa. (Tai hipoisi, ilman asuntolainaa -- ja kämppä, sen alkuperäisen kokoinen, on yhä hornan kuusessa, keskustan liepeillekään ei ole varaa.)

Pikasen hihat savuaa, kun kuuntelee paikallisbussissa sossuvetaraanien (?) narinaa kämpistä & töistä: " Mulle kelpaa vain keskustasta, mä -ttu -auta mihinkään -tanan peräkylään lähe. Enkä mä mitään pätkäduunii huoli. Ei kannata, -ttu."

Ihan pikkasen siinä tällaisen hyvinvointivaltio-vouhonkin mietteet muuttuvat. Että jospa sitä ihan pikkisen jotakin (töitä, yhdyskuntapalvelua) voisi tehdä työttömyyskorvauksia vastaan, jottei ihan harhakäsityksiin uppoudu?

nimi. itsekin työttömänä ollut

Vierailija
5/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat loppuu joskus. Jostain. Ehkä terveydenhuollosta, ehkä eläkkeet lakkautetaan, ehkä vanhustenhoito lopetetaan, ehkä työttömiltä viedään tuet, ehkä opiskelijat joutuvat asumaan vanhempien helmoissa kolmekymppisiksi, jos eivät työskentele samaan aikaan. Tämä systeemi ei toimi näin. Ehkä suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään elintasoon lapsina vanhempien velkakierteestä nauttiessaan. Jossain on jotain mätää. Ja apua oikeasti kipeästi tarvitsevat eivät sitä saa.

Kokemuksesta tiedän, että neljä ihmistä voi elää sopuisasti yksiössä, voi tulla HYVIN toimeen tuhannella eurolla kuussa vaikka kaksi lasta kertakäyttövaipoissa ja samasta rahasta puolet menee vuokraan. KUITENKIN, jos esim lapsi tai aikuinen sairastaa vakavasti, silloin on pulassa. Ja SILLOIN kyllä ottaa päähän kaikki tukien väärinkäyttäjät, joita jokainen ilmeisesti tuntee ainakin yhden perheen verran. Jep, jossain on jotain mätää... ja päättäjien palkkoja nostellaan...

Vierailija
6/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun kannattais tehdä valituskirje niille, itse joskus " tappelin" niiden kanssa samanlaisista asioista,vain jopa käräjäoikeuteen asti ja sain mitä meille kuulu mutta tosin vasta seuraavan vuoden päästä, mut kuitenkin.

Ei ne laske kun edelliseltä loppukuun rahat, menot ja tulot ja siitä eteenpäin, aina kannattaa tehdä valitusta jos tuntuu että olis jotain väärää heidän puolelta. Niiden kanssa pitää olla tarkka, kyl ne kiertää juttuja jos ei ite tiedä, kuinka ne pitäis olla. kuten kävi itelläkin.

Vierailija
7/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi pitäisi saada jos on itse aiheuttanut ahdinkonsa leveilyllä, laiskuudella tmv

Vierailija
8/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin enemmän ärsyttää se, että juopot elävät verorahoilla, kuin se että ulkomaalaiset, joista monet tuntemani ainakin yrittävät parhaansa työllistyäkseen.

Mutta loppukädessä, mitä sitä marisemaan kuka ne verorahat käyttää, juoppo, ulkomaalainen, vai vain työttömäksi joutunut. Tuohon kun ei voi vaikuttaa itse, vaan rakkaat päättäjämme ovat sen päättäneet.

Mutta sitä olen erityisesti miettinyt. Että sellainen ihminen joka todella yrittää (tekee pätkätöitä, opiskelee, yms.) - Suomessa ei kannusteta tuollaiseen, sellainen on taloudellisesti kaikista heikoimmilla (olen itse ollut siinä tilanteessa). Joten siinä mielessä yhteiskuntamme ajaa ihmiset juopoksi, koska silloin saa tuet. Eli suomalainen yhteiskunta tukee kyllä ryyppäämistä, ei sillon tarvitse käydä hirveää paperisotaa siihen että saisi soskusta rahaa, missäpä nämä kodittomat sellaiset määrät paperia säilyttäisi, mitä sinne tarvitsee toimittaa.

Meillä on sama, kun ollaan kaupassa, minä maksan ja mies pakkaa, ja kyllä tuossa lähikaupassa varsinkin jotkut vanhemmat ihmiset tuijottaa.

Esim. sukulaisenkin, sellaiset jotka eivät ole koskaan joutuneet pyytämään soskusta rahaa, he todellakin kuvittelevat että sieltä saa melkein niin paljon kuin pyytää.

Ja sekin, minusta on ainakin todella noloa mennä soskuun, pari kertaa olen joutunut käymään, levitellä sinne kaikki paperinsa.

Vierailija
9/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vielä privastikin, mutta kerron tässä julkisesti yhden jutun. Teimme valituksen, josta tuli kirje, että sen käsittely kestää kaksi kuukautta. Jonkin päätöksen olemme saaneet, mutta olen ollut aika väsynyt, joten en ole jaksanut sitä lukea. Mies on sen lukenut, mutta hän ei ole kommentoinut. Luultavasti siis negatiivinen päätös.

Vierailija
10/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa muutamat ihmiset katsovat kun minä maksan ruuan ja mieheni laittaa ne kasseihin. Ehkä tahattomasti vain. Mutta tosiaan on luultu että mieheni tuli Suomeen vain sen vuoksi että täällä on niin super-hyper-luksus-hyvä sosiaaliturva, että kannattaa kerta kaikkiaan tulla tänne sossumiljonääriksi! Myös se on ärsyttänyt että hän on saanut ilmaista koulutusta Suomessa. Eli veronmaksajien pussilla käynyt pummihan hän on :)

Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia?

[/quote]

en ota kantaa tuohon sossuhommaan, ei jaksa nyt niin pitkään kirjoittaa... mutta sen vaan sanon, että ns. normaali ihminen, joka yhtäkkiä tarvisi apua, ei sitä kyllä helposti saa. mutta sitten taas on ihmisiä, jotka osaavat kyllä keplotella noiden kaikenmaailman yhteiskunnan tukien kans ja se käy heille melkein työstä. ja kyseiset tapaukset, ketä tälläisia tiedän on kyllä ihan supisuomalaisia.

itse en siis sossunrahoilla elä. mutta, jos hätä tulisi, niin hakisin kyllä. sen verran olen kyllä veroja maksanut, mutta ei se kyllä mukavalta tuntuisi joutua hakemaan sossusta rahaa. mielummin yritän pärjätä ilman.

mutta siis " asiaan " ...

olemme huomanneet mieheni kanssa saman ilmiön kaupassa, että jos minä maksan, niin ihmiset kattoo tosi pitkään. ja helsingissä jopa eräässä kaupassa oli " ählämi " - myyjä, mies, joka sanoi miehelleni, että miksi vaimo maksaa, miehen kuuluu maksaa ja hulluna paasasi asiasta ja hirveä jono takana kuuntelemassa.

meillä nyt kuitenkin on niin, että meillä on yhteiset tilit ja molemmilla niihin kortit eli ihan sama kumpi maksaa, kun rahat on yhteiset. ja meillä on vieläpä niin, että minä hoidan meillä raha- asiat, maksan laskut jne. ja sitten annan miehelle " taskurahaa " tai sanon minkä verran voi tileiltä käyttää. ja meillä tämä systeemi toimii. mutta ihmiset eivät tietenkään tätä tiedä, vaan tekevät omia typeriä johtopäätöksiään, että siinä taas suomityttöä käytetään hyväksi. tämän takia olemme nykyään aina tehneet niin, kun käymme yhdessä kaupassa, että mieheni maksaa kortilla.

Vierailija
11/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mikä lie sitten minulla ohi mennyt. Tiedän kyllä että systeemi ei toimi. Sellaiset jotka joutuvat yllättävään ahdinkoon eivät ilmeisesti apua hevillä saa ja ne jotka haluavat pysyä tuilla vuosikaudet siihen pystyvät.

Jokin siinä systeemissä haisee.

Olen itse saanut tuta systeemin toimimattomuuden mm opiskellessa kun olisin tarvinnut estolääkitystä mutta ei ollut varaa. Olisi kannattanut olla työtön niin olisi ollut varaa.

Vierailija
12/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää juuri nämä yleistykset, että kaikki maahanmuutajat tai romanit elää sossun varoilla. Ja vaikka eläisivätkin niin eivät aina todellakaan omasta halustaan. En ole koskaan nähnyt kenenkään hakevan töitä yhtä ahkerasti kuin mieheni on hakenut (ja monen monen kuukauden jälkeen saikin töitä). Eräs tuttavani on naimisissa puoli-romanin miehen kanssa. Heidän mennessään naimisiin mies otti vaimonsa sukunimen, että saisi töitä (hänellä oli yksi yleisimmistä romanien sukunimistä, ulkonäöltä hänestä ei huomaa että on puoliksi romani jos ei asiaa tiedä).

Tämä sama nainen kertoi kuinka kaupassa romani oli maksanut visalla ja takana olleet suomalaiset olivat päivitelleet, että sossu maksaa visalaskun. E kai visaa edes saa jos ei ole säännölliset tulot.

Sossusta me olemme saaneet rahaa sen verran että kahdelle aikuiselle jää vuokran jälkeen elämiseen alle 300 euroa/ kuukausi. Ihan kohtuullisesti sillä eli. Ongelmia tuli vain jos tarvitsi jotain ylimääräistä (esim. opiskelukirjoja tai kengät, vaatteet ostettiin kirppiksiltä). Tosin kovin moni suomalainen tuttu ei sillä eläisi, kun ryyppäämiseen menee kaikki rahat.

Vierailija
13/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille suomalaisille (myös tällä palstalla) on jotenkin vaikea uskoa, että jopa kehitysmaassa voi tulla paremmin toimeen kuin Suomessa. En tiedä johtuuko tämä jostain ylpeydestä meidän sossusysteemiä kohtaan vai mistä.

Vierailija
14/20 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että ulkomaalaisten saamista avustuksista rähisevät yleensä ne, jotka itsekin elävät yhteiskunnan tuella. Jos he ovat saaneet sossusta kielteisen päätöksen toimeentulotukihakemukseensa, he olettavat sen johtuvan siitä, että rahat on loppu koska ne on jaettu ulkomaalaisille. Vaikka se tosiasiassa johtuu siitä, että heidän tulojensa perustella heillä ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Tuen määrä ja jakoperusteethan on kaikille samat, etnisestä taustasta riippumatta. Mutta luonnollisestikin kymmenlapsinen mamuperhe saa enemmän tukia kuin yksinelävä suomalaismies...mutta on ne menotkin suuremmat perheellisellä.

Vierailija
15/20 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pygmi:

olemme huomanneet mieheni kanssa saman ilmiön kaupassa, että jos minä maksan, niin ihmiset kattoo tosi pitkään.

mutta ihmiset eivät tietenkään tätä tiedä, vaan tekevät omia typeriä johtopäätöksiään, että siinä taas suomityttöä käytetään hyväksi. tämän takia olemme nykyään aina tehneet niin, kun käymme yhdessä kaupassa, että mieheni maksaa kortilla.

Voiko siis ihmisia (SUOMALAISIA!) todellakin kiinnostaa muiden asiat noin paljon, onko teille siis sattunut useamminkin sellaista etta ihmiset kommentoisivat asiasta vai onkohan vain omaa kuvitelmaa??

Uskomattomalta kuulostaa! Mulle ei tulis mieleenikaan alkaa kyylaamaan kuka maksaa kenenkin perheen ostoksia tmstms... Olipa se vaikka sitten raidallinen perhe ostoksilla ;o)

Vierailija
16/20 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin Suomessa asuessamme naki kylla usein ihmisten tuijottavan, kun mina maksoin ja mies laittoi ostokset kassiin. Ja jos mina sitten jostain syysta otin kassin kantaakseni, niin se se vasta kiinnostikin muita. Saalivat katseet, kuinka suomalaisnainen taas maksaa kaiken ja kantaa viela ostoksetkin, tuli tutuksi. Melko pian meillakin mies alkoi maksaa kortilla ja ottaa nopeasti kassin minulta. Tasta on kokemusta eripuolilta Suomea. Onhan naita muitakin " omituisia" muistoja. Monesti mieheni sai vihaisia katseita, kun puhui kannykkaan. Olikohan sekin joltakulta suomalaiselta pois, vaikka tse tienattu ja laskut maksettuna?

Vierailija
17/20 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme kaupungin asunnosta asumisoikeusasuntoon. Muuttomiehet olivat harvinaisen laiskaa väkeä ja minä jouduin heille paasaamaan enemmän ja vähemmän siitä, että työ pitäisi tehdäkin. Sittenpä yksi muuttomies soitti kaverille ja valitteli, että kun nämä sossunasukkaat saavat kunnon asunnot ja muutot ilmaiseksi ja sitten vielä uskaltavat tulla valittamaan työtätekevälle väelle.

Siihen aikaan emme edes yrittäneet hakea tukea sossusta ja palkkatulot olivat sellaiset, että mitään tukia emme saaneet. Kaiken maksoimme itse. Kyllä suutuin ja kovasti.

Vierailija
18/20 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan tiedä onko se tahatonta kurkistelua vai ei. Ulkomaalainenhan voi muutenkin vain kiinnostaa muita ihmisiä, mitä hän tekee jne.

Mutta sitä inhoan, kun jotkut juopuneet katsovat kuin olisi joku " white trash" joka on menettänyt ihmisarvonsa koska on mennyt naimisiin ulkomaalaisen kanssa. Juopuneet useammin tosin kommentoivatkin. Joskus ihan positiivisestikin. Kerran yksi tuli ovemme taakse selittämään kännissä minulle miten minun pitää musitaa olla " suomalainen nainen" ja että hän " tietää että pelkään miestäni" , näki sen muka katseestani.

Vierailija
19/20 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninski:

pygmi:

olemme huomanneet mieheni kanssa saman ilmiön kaupassa, että jos minä maksan, niin ihmiset kattoo tosi pitkään.

mutta ihmiset eivät tietenkään tätä tiedä, vaan tekevät omia typeriä johtopäätöksiään, että siinä taas suomityttöä käytetään hyväksi. tämän takia olemme nykyään aina tehneet niin, kun käymme yhdessä kaupassa, että mieheni maksaa kortilla.

Voiko siis ihmisia (SUOMALAISIA!) todellakin kiinnostaa muiden asiat noin paljon, onko teille siis sattunut useamminkin sellaista etta ihmiset kommentoisivat asiasta vai onkohan vain omaa kuvitelmaa??

Uskomattomalta kuulostaa! Mulle ei tulis mieleenikaan alkaa kyylaamaan kuka maksaa kenenkin perheen ostoksia tmstms... Olipa se vaikka sitten raidallinen perhe ostoksilla ;o)

mietin kyllä itsekin, että kuvittelenko vaan, mutta en usko, koska se ilmenee myös sanallisesti, eikä siis pelkästään suomalaisten suusta ja/ tai katseesta.

Vierailija
20/20 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani on minulle selittänyt, miten minä olen nyt " jalkavaimo" , ja että jos minulla ikinä tulee olemaan mitään ongelmia mieheni kanssa, niin he tulevat salamana apuun...

Varmaan löivät vetoakin että turpaan tulee saamaan kun muslimi miehen otti...

Tuo kyllä enemmänkin huvittaa minua, tiedän että jos niin kävisi, niin nämä arkajalat ei olisi lähelläkään. Tiedä mitä sillä yrittivät.

Mutta olen kyllä huomannut, että kun sukunimen perusteella selviää että olen ulkomaalaisen kanssa naimisissa, kysytään mistä maasta mies on kotoisin, ja kaiken maailman asiat.

Esim töissä. Ja sit ei muiden suomalaisista puolisoista juuri kysellä, nimi riittää.

Ja minä saan jankata samaa tarinaa...

Mut vaikka meitäkin kaupassa välillä " tuijotetaan" kun maksan ja mies pakkaa ostokset, kantaa myös aina enimmät.

Niin ei me tuollaisen takia ole muutettu käytäntöä, ihan sama meille mitä ajatteleevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi