Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintökysymys

Vierailija
27.04.2012 |

äitimme on kuollut ja meitä on kolme sisarusta. Isä elossa ja hän asuu vanhempiemme yhteisessä talossa. Me emme saaneet mitään perintöä äitimme kuoltua.

Saako isämme myydä omaisuuttaan nyt elinaikanaan (siis irtaimistoa) ja käyttää rahat itseensä? Vai onko irtaimisto meidänkin (lasten) omaisuutta ja sitä ei saa myydä???

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski saa pitää hallinnassaan parin yhteisen vakinaisen asunnon irtaimistoineen, mutta ei myydä irtaimistosta kuin omaa omaisuuttaan. Eikö äitisi kuoleman jälkeen ole tehty perukirjoitusta ja pesänselvitystä?

Vierailija
2/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä puolison kuoltuakin, joten kyllä hän saa omalla omaisuudellaan tehdä ihan mitä haluaa. Sen sijaan isäsi ja äitisi yhdessä hankkima omaisuus on kuolinpesän, ellei ositusta ole tehty. Sitä hän ei saa myydä. Tai äitisi aikanaan itse hankkimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski saa pitää hallinnassaan parin yhteisen vakinaisen asunnon irtaimistoineen, mutta ei myydä irtaimistosta kuin omaa omaisuuttaan. Eikö äitisi kuoleman jälkeen ole tehty perukirjoitusta ja pesänselvitystä?

Ajattelin vaan, kun on vähissä varoissa niin järkevintä olisi minusta että myisi irtaimistoa nyt pois ja saisi itselleen vielä hyödyn rahallisesti. Kuin se, että hänen kuoleman jälkeen alkaa kamala tappelu ja koko könttä menee jollekin jobbarille.

Vierailija
4/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kylmät väreet meni kun luin.

Vierailija
5/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä puolison kuoltuakin, joten kyllä hän saa omalla omaisuudellaan tehdä ihan mitä haluaa. Sen sijaan isäsi ja äitisi yhdessä hankkima omaisuus on kuolinpesän, ellei ositusta ole tehty. Sitä hän ei saa myydä. Tai äitisi aikanaan itse hankkimaa.

käytännössä ei ole mitään isän ja äidin eri omaisuutta, vaan kyllä se kaikki on ollut yhteistä.

Vierailija
6/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kylmät väreet meni kun luin.

ja nauttisi itse siitä rahasta mitä saa. Sitten se kamalaa on, jos on paljon roinaa ja se menee kaikki jollekin jobbarille hänen kuoltuaan.

Vierailija
7/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä ei ole mitään isän ja äidin eri omaisuutta, vaan kyllä se kaikki on ollut yhteistä.

Vierailija
8/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vaan, kun on vähissä varoissa niin järkevintä olisi minusta että myisi irtaimistoa nyt pois ja saisi itselleen vielä hyödyn rahallisesti. Kuin se, että hänen kuoleman jälkeen alkaa kamala tappelu ja koko könttä menee jollekin jobbarille.

että te kaikki lapset annatte siihen luvan. Sitten asia on monimutkaisempi, jos te lapset olette asiasta keskenänne erimielisiä.

Vierailija
9/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ok teille sisaruksille, niin annatte myydä kaiken mitä irti lähtee. Eihän se ole kuin teiltä pois ja jos se on teille ok niin älkää edes miettikö asiaa. Sitten isän kuoleman jälkeen jaatte sen, mitä jaettavana on. So simple.

Vierailija
10/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ok teille sisaruksille, niin annatte myydä kaiken mitä irti lähtee. Eihän se ole kuin teiltä pois ja jos se on teille ok niin älkää edes miettikö asiaa. Sitten isän kuoleman jälkeen jaatte sen, mitä jaettavana on. So simple.

Joten sitten ei näköjään myy mitään =( Kurja tilanne. ap

Vierailija
11/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten sitten ei näköjään myy mitään =( Kurja tilanne. ap

Aloituksestasi sai sen kuvan että kieli pitkällä odotat perintöä ja vahtaat ettei isäsi käytä sitä. Minusta aivan karmaisevaa sellainen... Mullisti ajattelen vanhempieni omaisuudesta niin että itse ovat sen kerryttäneet, mä en ole siihen millään lailla osallistunut ja heillä on oikeus tehdä sillä mitä haluavat. En voi käsittää näitä jotka suunnittelevat elämänsä tulevan perinnön varaan.

Vierailija
12/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton aikanakin hankittu omaisuus on sen, joka sen on hankkinut. Jos isä esim. ostanut auton, jonka rekisteritietoihin isä merkitty omistajaksi, on se isän auto, vaikka avioliittoa takana 50 vuotta. Sama koskee televisiota, tietokonetta, puutarhakeinua tms. eli yhteistä on vain se, joka on kuittien perusteella yhdessä hankittu.

Vierailija
13/13 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton aikanakin hankittu omaisuus on sen, joka sen on hankkinut. Jos isä esim. ostanut auton, jonka rekisteritietoihin isä merkitty omistajaksi, on se isän auto, vaikka avioliittoa takana 50 vuotta. Sama koskee televisiota, tietokonetta, puutarhakeinua tms. eli yhteistä on vain se, joka on kuittien perusteella yhdessä hankittu.

Paitsi tietysti autot ja talot, jotka ovat sen, kenen nimissä ne ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme