Sairausajan palkka!
Aloitin 1,5 kk sitten työssäni. Jouduin heti melkein olemaan pois 1 päivän koska olin aivan kammottavassa vatsataudissa. Sain sairaslomaa 3 päivä, mutta menin töihin 1 päivän jälkeen.
Nyt sitten tyttöni on 39 asteen kuumeessa. Minun on jäätävä tänään kotiin hoitamaan lasta.
On kurjaa että olen näin lyhyen alun aikana ollut jo kohta 2 päivää sairaana, mutten voi sille mitään.
Työnantaja ilmoitti ettei palkkaa näiltä kahdelta päivältä makseta lainkaaan. Voinko tarkistaa jostain onko tämä lainmukaista? En tiedä mitä työehtosopimusta noudatamme, ala jolla työskentelen on finanssiala. Olenkin ihmetellyt että ihmiset tulevat töihin kuumeessa jne, mutta se johtuu varmaan siitä että eivät saa palkkaa lainkaan sairastamisen ajalta.
Kiitos avusta!
Kommentit (14)
kun on ollut vähän pitempään töissä (yli 2kk). Esim. itselläni on oikeus 90 päivän palkalliseen sairauslomaan kerrallaan per sairaus.
Minulla pitäisi olla oikeus sairausloma-ajan palkkaan.
Työehtosopimusta katsoessa huomasti muutaman muunkin epäkohdan:
- Emme saa lomarahaa (se on kuitenkin määrätty työehtosopimuksessa)
- Joudumme lomilla päivystämään eli emme voi lähteä kesälomalla minnekään matkalle, koska pitää olla valmiudessa tulemaan töihin jos kesälomatuuraajalle sattuu jotan. Tämä päivystys tehdään korvauksetta.
AP
- Joudumme lomilla päivystämään eli emme voi lähteä kesälomalla minnekään matkalle, koska pitää olla valmiudessa tulemaan töihin jos kesälomatuuraajalle sattuu jotan. Tämä päivystys tehdään korvauksetta.AP
Vuosilomalain mukaan lomalta ei tarvitse tulla kesken kaiken töihin. Jos kuitenkin sinua töihin kysytään ja olet halukas töihin menemään, muista sopia ehdoista kirjallisesti. Yksi yleinen tapa esimerkiksi on, että ne lomapäivät, jotka menet tekemään töitä, voit myöhemmin pitää kaksinkertaisina takaisin. Eli jos kesälomatuuraajalle sattuu jotain ja olet halukas menemään tuuraamaan häntä lomasi aikana vaikka kahdeksi päiväksi, saat myöhemmin pitää neljä päivää vapaata. Sovi tästä kuitenkin kirjallisesti (montako päivää ja milloin ne pidetään vapaana). Muista myös, että työnantaja joutuu korvaamaan sinulle myös kaikki toteutuneet kustannunnukset (esim olet vuokrannut mökin, jota et voikkaan käyttää kun menet töihin yms.)Lomaa ei kuitenkaan ole pakko keskeyttää.
mitä työehtosopimusta noudatetaan? Jos on, sitä pitää noudattaa. Osa työnantajista ei noudata mitään työehtosopimusta, joten sitten mennään lain mukaan. Aika erikoinen tuo tilanteesi. Teillä ei taida olla luottamusmiestäkään, jolta kysyä asiasta?
mitä työehtosopimusta noudatetaan? Jos on, sitä pitää noudattaa. Osa työnantajista ei noudata mitään työehtosopimusta, joten sitten mennään lain mukaan. Aika erikoinen tuo tilanteesi. Teillä ei taida olla luottamusmiestäkään, jolta kysyä asiasta?
Mitä työehtosopimusta noudatetaan. Eikä meillä tietenkään ole luottamusmiestä. Saan varmaan potkut kohta, pomo oli hyvin kireänä kun soitin. Ehdotti että ottaisin sairaan lapsen töihin mukaan, siellä on sohva jolla voi hän nukkua.
AP
tämä ei ole finassialaa, mutta tässä ei saa ekalta sairauspäivältä palkkaa vaan vasta seuraavilta. Pitää olla ollut vuosi töissä että saa myös siltä ekalta päivältä. Kuulostaa aika ihmeelliseltä ettei saisi sairausajalta lainkaan palkkaa!! Kerran kyselin tapauksesta, jos ei siis ole lainkaan minkään tessin piirisssä, niin silloinkin oli velvollinen maksamaan ne päivät palkkaa, josta kela ei vielä korvannut (ns lyhyt sairaus)
sama ihmettely tuon lomarahan kanssa., mutta en tiedä onko se lakisääteinen juttu. Kuuluukohan työnantaja mihinkään tessiin?
Mitä työehtosopimusta noudatetaan. Eikä meillä tietenkään ole luottamusmiestä. Saan varmaan potkut kohta, pomo oli hyvin kireänä kun soitin. Ehdotti että ottaisin sairaan lapsen töihin mukaan, siellä on sohva jolla voi hän nukkua.
AP
soita sinne ja kysy neuvoa. Netistä löytyy kyllä työlainsäädäntö Finlexin sivuilta, se on minimi, mitä työnantajan pitää noudattaa. Samalla voit katsella uutta työpaikkaa. Älä kuitenkaan irtisanoudu itse.
Tällaisten tilanteiden varulta on kyllä hyvä kuulua liittoon. Sieltä saa lakimiehen tuekseen.
Työpaikkasi kyllä kuulostaa karsealta. Miten hyvin työntekijät ovat siellä pysyneet, mahtaako olla kovinkin paljon vaihtuvuutta.
.. Eli edellinen työpaikkani oli mukava ja turvallinen, mutta tylsä. Palkkakin hiukan alakanttiin. Hain tätä paikkaa puolitosissani, ja heitin palkkatoiveen aika yläkanttiin. Sain kuitenkin paikan 280 hakijan joukosta. Ahneuksissani ja tyhmyydessäni vaihdoin työpaikkaa.
Firmaan palkattiin lisäkseni 2 muuta ihmistä about vastaavanlaisiin hommiin: Molemmat irtisanoutuivat n. kk jälkeen.
Pikkuhiljaa on paljastunut ihan ihmeellisiä asioita työstä:
- Henkilökunta on puolihullua, tekevät aivan sairaasti töitä (jokapäivä ylitöitä 2-4 h) ilman korvausta. Siis ylityötä ei makseta rahana eikä vapaana. Tunnen huonoa omaatuntoa siitä että en tee jokapäivä ylitöitä, lähinnä saatana maanantaina jäädä pariksi tunniksi tekemään. Saan sanattomasti syytöksiä siitä että en tee järjettömästi töitä, ilmaiseksi.
- Henkilökunta kilpailee toimitusjohtajan huomiosta, suostuvat mihin vaan tämä ehdottaa. Mulle toimari soitti eräs perjantai-ilta klo 19 että pitäisi tulla hiomaan eräs sopimus loppuun.. Mä olin kotona lapsen kanssa, enkä lähtenyt. Minua katsottiin oudoksuen maanantaina töissä.
- Kuten sanoin, lomarahaa ei makseta, eikä korvausta tuosta päivystyksestä
- Kuljen autolla töihin: Automaattinen oletus on että kuljettelen autollani erilaisia juttuja kahden toimiston välillä. Pysäköinti HKI keskustassa maksaa mansikoita, erään tällaisen tavaroiden hakureissun aikana pysäköinti maksoi 4 euroa. Firma ei sitä korvaa. Eli maksan itse työpaikan kuluja.
- En ole saanut juurikaan perehdytystä työhöni. Tein virheen, joka olisi vältetty jos olisin tiennyt täysin miten työ tehdään. Sain todella tiukan puhuttelun sekä vihjailuita siitä että työsuhteeni voidaan päättää.
-Työterveyshuolto on sellainen että kaikki käyvät omalla terveysasemallaan, ja maksavat itse terveyskeskuskäynnit.
Onko tällainen oikeasti ihan normaalia touhua??
AP
lääkärintodistus sairaudesta, jotta maksetaan palkkaa. Muuten poissaolo on palkaton. Työnantaja voi näin vaatia.
ap tiedät että lomarahaa ei makseta, jos nyt olet vasta ihan vähän aikaa ollut töissä?
Jos tuon alan tessissä on että et saa ensimmäiseltä sairauspäivältä palkkaa, niin silloin se pätee juuri sinulla noin, koska olet kummallakin kerralla ollut vain yhden päivän pois.
Sinun pitää kieltäytyä ajamasta omalla autollasi työajoja, yksinkertaisesti sanot että haluat kilometrikorvaukset ja pysäköintimaksut jos lähdet kuskaamaan.
sairauspäivältä palkkaa ollenkaan.
Ja aina kun tulee uusi sairasloma, niin eka päivä on palkaton.
nyt teet yksinkertaisesti siten, että haet uutta työtä. Eihän tuo tuosta muuksi muutu.
uutta työpaikkaa. Tuo on aivan sairas työyhteisö, ihme, jos sieltä joku selviää täysipäisenä eläkkeelle asti.
Työsuojelupiiristä saisit varmaan neuvoja asian suhteen, jos et siis ammattiliittoon kuulu. Pidä puolesi! Tsemppiä!
Sairausajan palkkaa saa yleensö alalla kuin alalla vasta kun on ollut pidempään töissä.
Muutenhan voisi töitä hakea, ja heti ekansa päivänä hakea pidempiaikaista saikkua ja palkka juoksee.
Voithan sinä kysellä liitolta mikä on homman nimi.