Mun kaveri imettää 3,5-vuotiasta sekä 2-vuotiasta lastaan
Tai kohta se vanhempi on jo neljä.
Mitä mieltä olette? Pystyisittekö itse?
Kommentit (12)
itse imetin 3 v 10 kk asti. fiksu, akateeminen ihminen olen. lapsi tasapainoinen ja iloinen.
Netissä oli jonkun biologin vertailu siitä missä iässä muut suuret nisäkkäät vieroittavat poikasensa.
Tulos oli se että ihmisen pitäisi kokonsa ja jälkeläistensä koon ja riippuvaisuuden perusteella vieroittaa jälkeläisensä 3-6 vuotiaina (muistaakseni).
Hyvä homma siis, ystäväsi toimii biologiansa mukaan.
Netissä oli jonkun biologin vertailu siitä missä iässä muut suuret nisäkkäät vieroittavat poikasensa.
Tulos oli se että ihmisen pitäisi kokonsa ja jälkeläistensä koon ja riippuvaisuuden perusteella vieroittaa jälkeläisensä 3-6 vuotiaina (muistaakseni).
Hyvä homma siis, ystäväsi toimii biologiansa mukaan.
noin vanhaa. Ei sille ole mitään perusteita. Ja kun katsoo tuota miehenkin nelivuotiasta, niin ihan naurettava ajatus että se roikkuisi tississä kiinni... Huhhuh.
Kyllä tässä mennään ihan jonkun muun kuin lapsen tarpeiden mukaan.
noin vanhaa. Ei sille ole mitään perusteita. Ja kun katsoo tuota miehenkin nelivuotiasta, niin ihan naurettava ajatus että se roikkuisi tississä kiinni... Huhhuh.
Voi joko mennä mutulla, kuten sinä, tai sitten voi mennä tällä vertailulla jossa verrataan ihmisten ja muiden suurten nisäkkäiden imetystä ja siitä vieroittumista:
Lähinnä mua ihmetyttää se että imetetään useampaa lasta yhtä aikaa. Miten siinä vaiheessa kun alussa pitäisi saada se ravinteikas maito uudelle vauvalle? Meneekö sekin sinne vanhemman lapsen kitusiin, joka pärjäis jo hyvin pihvillä ja perunallakin.
Sitten tietysti kyseenalaista, jos lapsi ei itse haluaisi enää että häntä imetetään.
Mutta alkuperäiskansat imettävät lapsiaan aina vähintään kaksi vuotta, mahdollisesti kauemmin, varsinkin jos lapsi on ikäistään pienempi. En siis pitäisi imetystä tuohon ikään asti niin outona, vaikka ehkä paljoa tuon vanhemmaksi ei voisi musta oikein imettää.
Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta haluaisin myös imettää 2v asti, kun se tuntuu olevan se biologisesti luonnollinen aika. En kyllä yhtään tiedä pystynkö ja vähän kauhistuttaa, mitä se rinnoille tekisi.
Enkä kyllä imettäisikään. En näe siinä mitään hyvää tai hyödyllisyyttä. Ehkä 2v vielä nippanappa, jos hän on jollain tapaa niin erityinen, ettei muu syöminen onnistu.
Lähinnä mua ihmetyttää se että imetetään useampaa lasta yhtä aikaa. Miten siinä vaiheessa kun alussa pitäisi saada se ravinteikas maito uudelle vauvalle? Meneekö sekin sinne vanhemman lapsen kitusiin, joka pärjäis jo hyvin pihvillä ja perunallakin.
Ei sil oo mtn eroa pumppaako äiti maitoa pakastimeen tai luovutukseen, vai juoko isoveli/sisko sitä. Logiikallasi toinen kaksosista syö toisen maidot.
Länsimaissa vaatii valitettavasti rohkeutta toimia niin kuin biologisesti on tarkoitettu, joten ilahdun aina suuresti, kun kuulen naisista, jotka AV:n ja ympäristön perusteettomista kauhisteluista huolimatta rohkenevat seurata vaistojaan. Biologisesti ajateltuna on epänormaalia imettää ALLE 2 vuotta. Tottakai lapsi pysyy hengissä ja kasvaa, vaikka häntä ei imettäisi päivääkään, mutta jos asiaa ajatellaan puhtaasti biologisesti, niin äidinmaito on lapsen parasta ravintoa parivuotiaaksi asti ja hyödyllistä sen jälkeenkin. Myös lapsen tunne-elämän ja itsenäisyyden kehitykselle on hyväksi, kun lapsi saa vieroittua omaan tahtiinsa.
muttaei tarkoita sitä etteikö jokainen saisi tehdä imetyksen suhteen omalla tavalla.
Jos se heille sopii, se on ookoo.
Ihan yhtä ookoo, kuin se että annetaa korviketta, tai että lapsi juo velliä pullosta vielä 3vuotiaana.
Tai käyttää tuttia.