Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko skitsofreniasta? Kaverini on nyt psykoosissa. Ollut 15 vuotta sitten myös.

Vierailija
26.04.2012 |

Ihmettelen, miksi taas meni tuohon tilaan. Kävi pitkän tiiviin terapiajaksonkin ekan psykoosin jälkeen.

On ollut hieman outo myös välivuosina. Nyt vuoden ajan on ollut jo aika poissa normaalista. Hänen perheensä ei jotenkin ole kehdannut viedä hoitoon. Ajeli autoakin. Pelottavaa.

Onko toivetta, että koskaan paranee?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) ja erittäin harva toipuu skitsofreniasta ns kokonaan.. lääkityksen ollessa kohdillaan on mahdollisuus suht. normii elämään..

Vierailija
2/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoosi ja skitsofrenia on eri asia. Siis skitsofrenia sillä on, mutta nyt on toista kertaa pahassa psykoosissa sairaalassa. Siis eikö tuo psykoosi johdu tuosta perussairaudesta eli skitsofreniasta. Oireet siis pahenevat selkeästi. Äänet kuuluvat myös helpommassa vaiheessa, mutta psykoosissa ollaan niiden äänten kanssa ihan sekaisin eikä muusta elosta tule mitään.

Luulen, että ei oikein tykkää syödä niitä lääkkeitä. Arvelee, että hänen "erityinen tehtävänsä" tässä maailmassa kärsii, kun ääniä ei kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lääkityksellä ja terapialla päästään yleensä ylläpitotilaan. Lisäksi terapian pitäisi auttaa henkilöä itseään tunnistamaan psykoottisen jakson ensioireet ja hakeutumaan näiden vuoksi apuun ajoissa.

Vierailija
4/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoito auttaa elämään normaalisti.

Kun ystävälläsi on noin harvoin psykooseja, hän luultavasti ei tunnista niitä heti tai lähipiirikään. Helpottuu kun oppii heti ensioireista menemään lääkäriin!

Vierailija
5/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä, että olenkohan joskus vaarassa hänen seurassaan. Nyt ainakin ennen sairaalavaihetta minua todella pelotti. Niin voimakkaita harhat olivat.

Vierailija
6/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jo vuoden verran on ollut selkeästi huonompi. Puoli vuotta jo ihan kamalassa kunnossa. Lähipiiri hyssytteli vaan. "Kyllä se siellä kotona vielä pärjäilee. Me viedään sille ruokaa." Ärsytti sukulaisten saamattomuus. Ihan jouduin pakottamaan ne toimimaan.

Vierailija
7/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskallanko olla tällaisen epävakaan ihmisen kaveri. Onko vaaraa?

Hänhän paremmassa vaiheessa piilottelee oireitaan. Vasta tässä psykoosivaiheessa puhuu kaikesta avoimesti ja juttelee kuviteltujen ihmisten kanssa ollessani seurassani.

Voiko esimerkiksi piilottaa myrkkyä ruokaani, jota hän minulle tarjoaa. (Nyt ei uskaltanut enää syödä sukulaisten hänelle viemiä ruokia, kun pelkäsi, että hänet myrkytetään.)

Kiitos tähänastisista vastauksista!

ap

Vierailija
8/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

skitsofreenikoille vailla pelkoa ja vaaraa?

Minulla on ollut kaukaisempana kaverina toinen skitsofreenikko. Häneen en ole ollut juuri enää yhteyksissä, kun aloin pelätä siellä käymistä ja ei oltu kovin läheisiä onneksi.

Nyt tämä toinen kaverini on paljon läheisempi. Tuntuisi kurjalta olla olematta hänen kanssaan enää. Toisaalta, jos koko ajan pelkään, niin mitä siitäkin tulee. (Se eka psykoosi vuosia sitten oli paljon lievempi. Tämä tällä hetkellä oleva on niin voimakas, että voi sanoa hänen olevan seinähullu tällä hetkellä.)

Vierailija
9/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole ainut, se kai meidän omaisten ristimme loppuun asti?

Vierailija
10/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan tajunnut, että erästä skitsofreniaa sairastavaa sukulaista pitäisi pelätä sairauden vuoksi. Ei käyttäydy uhkaavasti tms, ihan leppoisa ja mukava tyyppi. Oli kerran psykoosissakin, ja silloin vaaraksi vain itselleen.

Kai skitsojakin on moneen lähtöön, ihan kuin muitakin ihmisiä...

Vierailija
11/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaffittelututtu yhden skitsofreenikon kanssa, ja tulin lukeneeksi että skitsofreenikot useimmiten joutuvat itse mm. väkivallan uhreiksi kuin aiheuttavat muille vahinkoa.

Tämäkin tuttuni sai kaupungilla turpaansa koska oli niin outo :(

En jaksanut jatkaa kaffittelua kun tuntui siltä että tuttu alkoi sekottaa minua ja juttujani niihin ajatusrakennelmiinsa. Tosi ikävä jutelääa niitä näitä kun ei yhtään tiedä miten toinen sen tulkitsee.

Vierailija
12/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisia, että pelkään, että ne käskevät tekemään pahaa esimerkiksi minulle. Sitä siis pelkään. Ne kun käskevät häntä tekemään yhtä ja toista. Ei onneksi mitään pahaa tähän asti.

En syyllistä ollenkaan omaisia sairastumisesta. Syyllistän siitä, että hyssyttelivät ihan liian kauan eivätkä vieneet sairaalaan aiemmin. Kamalaa jo se, kun harhaisena ajaa autolla ja näkee omituisia tekstejä kallioleikkauksissa. Hänelle suunnattuja käskyjä. Voi tulla kolareja. Mikseivät vieneet aiemmin hoitoon. Se "kyllä se vielä siellä pärjää" -asenne ärsytti.

Vierailija
13/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minua sekoitettiin ajatusrakennelmiin. Tosiaankin piti varoa, miten mikäkin sanomani tulkittiin.

ap (olen unohtanut monta kertaa laittaa ap)

Vierailija
14/14 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toisesta ihmisestä huomaa tuon psykoosin? Ja mitä eroa on skitsofrenialla ja esim. psykoottisella masennuksella?

Mietin tässä vain erään tuttuni tilannetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi