Ekaluokkalisten vanhemmat!
Kuinka usein teidän lastenne opettaja laittaa yhteisiä viestejä kaikille vanhemmille? Entä laitetaanko kotiin näytille matematiikankokeiden lisäksi muita testisuorituksia allekirjoiteltaviksi? Miten opettaja antaa palautetta tehtävistä, vai antaako ollenkaan?
Tässä kohta vuoden verran koulun menoa ihmetelleenä mietin että kehtaisinko olla yhteydessä mieltä vaivaaviin asioihin. Sitä ennen haluaisin tietää miten teillä muilla asiat hoidetaan niin tiedän onko minulla mitään perspektiiviä asioihin
Kommentit (14)
Silloin oli koulua ehtinyt olla kuukauden verran ja tässä keskustelussa opettaja ei keksinyt mitään hyvää sanottavaa lapsestani (joka on ihan tavallinen tyttö ei erityisen vilkas tai ujo ja ihan normaaleilla taidoilla ja tiedoilla varustettu)
Kuinka usein teidän lastenne opettaja laittaa yhteisiä viestejä kaikille vanhemmille? Entä laitetaanko kotiin näytille matematiikankokeiden lisäksi muita testisuorituksia allekirjoiteltaviksi? Miten opettaja antaa palautetta tehtävistä, vai antaako ollenkaan?
Tässä kohta vuoden verran koulun menoa ihmetelleenä mietin että kehtaisinko olla yhteydessä mieltä vaivaaviin asioihin. Sitä ennen haluaisin tietää miten teillä muilla asiat hoidetaan niin tiedän onko minulla mitään perspektiiviä asioihin
tai päättymisestä, open poissaoloista yms
matikan testejä tulee näytille ja allekirjoitettavaksi, ehkä on tullut kolme ?
sama äikästä, mutta vain kerran allu-testi
ope laittaa viestiä lähinnä, kun jokin mennyt pieleen, luokka ollut rauhaton, oma lapsi myöhässä tms
kerran kaksi on tullut palautett, et koko luokka olut hienosti käyttäytyvä tms
lisäksi itse lähettelen viestejä opeille, ja kyselen mikä mieltä askarruttaa.
Yhteisiä viestejä aika harvoin, ei edes kerran kuussa. Matikankokeiden lisäks on joskus tullut joku äikän lappu, mut suurin osa saatiin jouluna nähtäväksi todistuksen mukana. En minä ainakaan ole saanut kummempaa palautetta lapsen tehtävistä, mutta ei ole tarviskaan - en ehkä ihan ymmärrä, mitä tarkoitat tällä.
syys- että kevätlukukaudella. Yhteisiä tiedotteita luokan toiminnasta tulee pitkin vuotta. Matikan kokeiden lisäksi laitan joitain äidinkielen testejä kotiin, niitä varmasti voisi laittaa enemmänkin. Ja aina kun tarve vaatii, laitan reissuvihkoon viestiä vanhemmille. Yhteydenpitoa koteihin edellytetään meidän työssä. Voit ilman muuta olla opettajaan yhteydessä kaikissa mieltäaskarruttavissa asioissa. t. luokanope viestistä nro 2
Mutta miten ottaa asiat esille, jos kokee että opettajan menettelytavoissa on jotain parantamisen varaa? En haluaisi, että hän kokee sen pahana arvosteluna vaan rakentavana kritiikkinä?
-ap
tulee yleistä viestiä kerran, pari viikossa Wilman kautta. Usein viesteissä on useita käytännön asioita esim."Tiistaina on ulkoliikuntaa, tarvitaan verkkarit ja lenkkarit. Perjantaina mennään kummioppilaiden kanssa metsäretkelle. Muistattehan ensi viikon vappunaamiaiset."
Joskus viesteissä on neuvottu yleisesti miten läksyt tulisi tarkistaa tai kuinka koko luokan lukutaito edistyy tai millainen luokkahenki on.
Matikan ja äikän kokeiden lisäksi allekirjoitettavaksi on nyt kevätlukukaudella tullut viikottain saneluita (=äikän vihko), joita ope on kommentoinut kirjallisesti.
yhteisiä viestejä tulee juurikin reissarin välityksellä tyyliin liikunnassa sitä tai retki sinne... koko koulua koskevat viestit tulee wilman kautta. Vanhempainvartit oli syksyllä ja nyt alkuvuodesta, ehkä maaliskuussa. Vanhempainilta oli syksyllä.
Varsinaista palautetta lapsen oppimisesta ei ole tullut, mitä nyt vanhempainvartissa se ihan hyvin menee. Oletan, että jos olisi ongelmia, niistä tulisi tietoa. Kokeita ei näillä ole ollut mielestäni muita kuin allu-testit ja niistä se virallinen tiedote.
Mitä valitettavaa sulla on? Sanoisin, että aina kun on asiaa opettajalle, niin on yhteydessä ja puhuu asiansa. Mutta jos "asia" on sitä, että haluaa kertoa opettajalle asioista, jotka ope tekee mielestäsi vääärin, kannattaa ehkä lähestyä asiaa kautta rantain, koska saattaa olla, että sinä vanhempana kuitenkin olet väärässä.
Eli kerro asia, niin voidaan paremmin kommentoida kannattaako ottaa yhteyttä tai miten kannattaa.
rakentavaa kritiikkiä ei oikeastaan ole olemassa. Kritiikki on kritiikkiä ja jokainen sulattelee sen omalla tavallaan.
Silloin oli koulua ehtinyt olla kuukauden verran ja tässä keskustelussa opettaja ei keksinyt mitään hyvää sanottavaa lapsestani (joka on ihan tavallinen tyttö ei erityisen vilkas tai ujo ja ihan normaaleilla taidoilla ja tiedoilla varustettu)
Onko vartin tarkoitus antaa realista palautetta vai hyvän mielen vanhemmalle... ?
Hei, tietenkin on tarkoitus antaa realistista palautetta ja sitä tietysti kaipaan, mutta minusta on hiukan erikoista, että opettaja ei mainiste mitään lapsen vahvuuksi tai mitään positiivista. Päiväkodin ja eskarissa käydyissä keskusteluissa on käyty aina kehitettävät asiat ja vahvuudet. Tietysti opettaja oli tuntenut oppilaat vain vähän aikaa, joten voi olla vaikeata sanoa mitään positiivista.
Käsittääkesni arvioinnin ja palautteen tulee olla realistista, mutta myös kannustavaa. Opettaja ei ole kommentoinut oppilaan tehtäviä mitenkään, ei siis oikein merkkiä, hymynaamaa, leimaa tai tarraa (joita kyllä muiden lasten opettaja ovat antaneet ja jotka kokemukseni mukaan motivoivat oppilaita ja tuovat hyvän mielen, vaikka se ei tietysti av-mammojen mukaan varmasti ole sallittua, koska koulun ja elämän pitää olla kärsimystä)
Luokka ei ole tehnyt yhden yhtä retkeä tai mitään muuta erityistä, joten niistä ei ole tietysti tarvinnut viestitellä. En silti ole ainoa vanhempi luokalla, joka kaipailisi vähän tietoa luokan arjesta ja toivoisi lapsille palautetta.
Siinä on kerrottu poikkeuksista lukujärjestyksessä, kun on jotain koulun yhteisiä tilaisuuksia tai kirjastoretki tai uimakoulu tai urheilukisat, jne. Kaikenlaista erikoista on kyllä joka viikko. Jos ei muuta, niin siirrytään sisäliikunnasta ulkoliikuntaan tai talvella tarvi tiedottaa onko luistelua vai hiihtoa vai mitä mäenlaskua.
Ja kokeita tulee allekirjoitettavaksi noin kerran kuukaudessa matikasta ja äidinkielestä.
Vanhempainvartti oli syksyllä, silloin lähinnä juteltiin niin päin, että me vanhemmat kerrottiin opettajalle lapsesta, eihän opettajalla vielä ollut meille mitään kerrottavaa. Keväällä ei ole ollut vanhempainvarttia.
lapselle. Jos ei lapsi ole jotenkin erinomaisen hyvä jossain, niin ei sitä keskiverto hyvää kyllä mainita. Se on sitä kaikki sujuu ihan kivasti löpinää. Mitään retkiä ei välttämättä tarvitse olla. Se olisi ihan mukavaa, mutta se ei ole olennaista eikä välttämätöntä. Jotkut opettajat ei niitä tykkää tai uskalla tehdä, jotkut luokat ovat sellaisia, että ei niiden kanssa voi mihinkään lähteä... Ihan turhaan siis odotat sellaista ns. kasvatuskeskustelua, jota tarhassa on ollut, sellaista harvemmin kouluissa on. Jos haluat tarkemmin tietää lapsesi edistymisestä, kerro se suoraan opettajalle, joka sitten saattaa siitä kertoa tai olla kertomatta. Ekan luokan asiat on niin pieniä, että ei niistä kauheesti voi hehkuttaa vanhemmille ja suurin osa vanhemmista ei sen tarkempaa tietoa kaipaa, kuin että ei ole pahempia ongelmia. Sitä paitsi kun lapsesi tekee läksyjä ja kertoo koulusta, niin osaat varmasti itsekin arvioida meneekö hyvin vai tosi hyvin vai ei niin hyvin.
ja todellakaan ei kaikki opettajat käyttele tarroja tai hymynaamoja tai leimoja... varmaan paljon vähemmän kuin meidän kouluaikoina. varsinkaan siitä, että joku tehtäväsivu on oikein tehty. Kahden lapsen koulu-uralla yhdet saivat tarroja vihkoon eskarissa erinomaisesta käytöksestä tai jostain ja sama on saanut joiltain opettajilta hymynaaman kokeeseen kun on ollut 10 tai 10-.
Hei, tietenkin on tarkoitus antaa realistista palautetta ja sitä tietysti kaipaan, mutta minusta on hiukan erikoista, että opettaja ei mainiste mitään lapsen vahvuuksi tai mitään positiivista. Päiväkodin ja eskarissa käydyissä keskusteluissa on käyty aina kehitettävät asiat ja vahvuudet. Tietysti opettaja oli tuntenut oppilaat vain vähän aikaa, joten voi olla vaikeata sanoa mitään positiivista.
Käsittääkesni arvioinnin ja palautteen tulee olla realistista, mutta myös kannustavaa. Opettaja ei ole kommentoinut oppilaan tehtäviä mitenkään, ei siis oikein merkkiä, hymynaamaa, leimaa tai tarraa (joita kyllä muiden lasten opettaja ovat antaneet ja jotka kokemukseni mukaan motivoivat oppilaita ja tuovat hyvän mielen, vaikka se ei tietysti av-mammojen mukaan varmasti ole sallittua, koska koulun ja elämän pitää olla kärsimystä)
Luokka ei ole tehnyt yhden yhtä retkeä tai mitään muuta erityistä, joten niistä ei ole tietysti tarvinnut viestitellä. En silti ole ainoa vanhempi luokalla, joka kaipailisi vähän tietoa luokan arjesta ja toivoisi lapsille palautetta.
Kuvitteletko tosiaan, että ope ei anna positiivista palautetta lapsellesi? Varmasti antaa, mutta ei se palaute kulje vanhemmille, vaan suoraan lapselle! Kuvittele nyt, jos ope jokaiseta hienosta A-kirjaimesta ryhtyisi raportoimaan kotiin! Käsittämättömiä vaatimuksia!
Ope ohjaaa ja kannustaa oppilaita sanallisesti joka tunti! On se kumma, jos se ei riitä!
Käsittämätöntä vielä sinulta ap, ettet tuota ymmärrä, ettei ope voi kaikkea positiivista palautetta kierrättää koteihin!
Koulu on koulu ja eskari on eskari! Työn kuva ja vaatimukset ovat aivan eri planeetaltA!
vanhempainkeskusteluja ollenkaan? t. luokanope