Kuinka ns. isoja teidän 9v lapset jo ovat?
Meinaan siis, että kuunteleeko musiikkia, millaiset jutut ja jos on tyttö, niin onko alkanut kiinnostua meikeistä yms. Ja miten omatoiminen on?
Minusta tuntuu, että meidän 9v tyttö on tosi lapsellinen koulukavereidensa rinnalla. Enkä minäkään ehkä oikein ole ymmärtänyt, ettei ole enää mikään 5v... Ehkä tulee kohdeltua pienempänä kuin onkaan.
Kommentit (12)
Niinpä kyllä, näinhän se taitaa olla. :)
ap.
ja on ihan lapsi. "Uskoo" joulupukkiin ja leikkii hippaa jne.
Koko oman luokan tytöt on samanlaisia, mutta rinnakkaisluokkalaiset kuuntelee koko ajan lähinnä teinimusaa, meikkaa ja puhuu stadin slangia ja keskittyy olemaan cool.
Siis on oppinut kaikki taidot todellakin reippaasti etuajassa, eikä kyllä mitenkään olla kiirehditty.
Nyt kun täyttää kohta 10 v, on isokoinen (on aina ollut) eli 154 cm pitkä, kengän kokokin 38, näyttää kaikinpuolin pari vuotta ikäistään vanhemmalta. kaikki kaverit 2 v vanhempia.
Tämän talven aikana kaikki leikit on jääneet pois kuvioista :( vaikka kuinka yritän kannustaa leikkimään ja keksiäkin jotain juttuja. Tyttö sanoo vaan, että ei jaksa leikkiä eikä kiinnosta. Hän on innokas harrastamaan monenlaista liikuntaa, musiikkia, lukemista ja siinä se aikaa menee. On muutenkin jotenkin niin iso, huolehtii täysin itsenäisesti koulusta (ja menestyy hyvin), tekee mielellään kotitöitä, pitää huoneensa siistinä ja vaatteistaankin huolen. Haluaisi jo meikanta, mutta annan luvan vain huulikiiltoon ja ripsariin ja niitäkään ei kouluun saa laittaa.
Vaatteiden kanssa on todella ongelmia, kun on noin iso, ei tahdo löytyä tyttömäisiä vaatteita, kaikki on vaan niitä teinitoppeja ja pillifarkkuja. Niitähän tyttö haluaisikin, mutta onneksi olen aina jotain sopivampaa onnistunut löytämään. Hiuksia en ole antanut värjätä.
Muksudiskossa on käynyt muutaman kerran, enkä siinä mitään väärää nää. Täällä siellä lähinnä vaan tyttöjä ja sehän kestää vaan klo 18-20. Tyttö harrastaa tanssia ja on kuulemma ihanaa tanssia discossa.
Tällaista meillä. Joskus huolestuttaa, että mitenkän sitten kun on edessä yläasteelle siirtyminen. Tuon ikäisenä minä itse leikin vielä barbeilla, enkä tiennyt muodista tai discoista mitään...
vastuuntuntoa on iso läjäys, voi jäädeä yksin useaksi tunnuksi koulun jälkeen jos vanhemmat on töissä. on oma kännykkä ja avain, voi soittaa jos tulee joku hätä (ei ole vielä tullut).
v.punainen on tosi out, musta ja ruskea tekee tuloa vaatekaappiin. kuuntelee musiikkia, ihan oma-aloitteisesti jostain kuulee ja kotona pitää sit ettiä niitä kappaleita ja laittaa cd:lle, perus disco-musa yleensä iskee.
oma läppäri on laitettu, pelailee sillä jotain moshimonsteria, panfua ja moviestarplanetia vapaa-ajalla.
aina ollut oman tiensä kulkija ja luotettava. 2v nuorempi pikkuveli taas haaveilija-tyyppi, ei saa edes housuja jalkaan jossei katso vierestä :P
Meillä juuri 9 v täyttänyt tyttö ole 2. luokkalainen.
Musiikkina kuuntelee kaikenlaista, ihan aikuistenkin poppia, mm. Celine Dionia. Muutamiin juhliin on laitettu ripsaria. Leikkii vielä ihan täysillä.
Tytön luokkakavereista olen huomannut että ne, joilla on isompia sisaruksia ovat vähän erilaisia kuin ainokaiset tai ne joilla on pienempiä sisaruksia.
Noin yleisohjeena sanoisin, että ei kannata kohdella 9-vuotiasta samoin kuin 5-vuotiasta. Kannattaa siis antaa vastuuta, tehtäviä jne. ikätason mukaan. Jos ei nyt odoteta vastuunkantoa ym. pienissäkään asioissa, miten sitten muutaman vuoden päästä?
että meillä on 2,5 vuotta nuorempi lapsi myös ja hän on selkeästi "isompi" kuin esikoinen aikoinaan.
Itse olen keskimmäinen lapsi ja olin 10-vuotiaana jo tosi muotitietoinen ja iso ja jouduinkin pärjäämään itsekseni tosi paljosta, mm. 20 kilsan koulumatkasta jne.
Wt perheet meikkaavat pikkusia tyttöjään. Korkeintaan huulikiiltoa. Minä olin itse mukana koulun discoissa. Nykyaikana monet vanhemmat pukeutuvat itsekkin seksistisesti ja siirtävät pukeutumisen lapsilleen jo varhain. Ällöttävää!
kiinnostunut joistain merkkivaatteista, kantaa vastuunsa koulusta itsenäisesti ja siivoaa tarvittaessa huoneensa. Osaa lämmittä itselleen ruokaa ja hoitelee mielellään pikkuaskereita. Onkin ollut aina vastuullinen ja järkevä.
kuuntelee musiikkia, huolehtii hyvin koulun ja läksyt ja kulkee tietysti koulumatkan itsenäisesti ja viettää iltapäivät rauhassa kotona lukien tai pelaillen ja tekee itse välipalansa (kaverit on ip-kerhossa). Samoin käy pyöräillen harrastuksessaan ja osaa itse huolehtia sinne kaikki tavaransa mukaan.
Nyt viime aikoina poika on alkanut olla tarkka vaatteistaan - ei niinkään merkistä, vaan väristä ja materiaalista. Tärkeintä oli kuitenkin se, millainen pyörä ostetaan :)
kuuntelee musaa, juttelee kavereiden kanssa yms. on myös jo melkein 150 cm pitkä kuten monet ystävänsäkin. Tuntuu että lyhyet kaverinsa leikkivät vielä ja ovat kovin lapsellsiia.
ja keskittyy olemaan cool.
:D
Täytyy alkaa meidänkin antaa hiukan enemmän vastuuta. Tulee passattua todella paljon siinä samalla, kun passaa pienempiäkin.
ap.
eli ole vaan onnellinen, ettei ole alkanut vielä teinihörhöily teillä.
nyky mammat ihan itse tekevät lapsistaan, etenkin tyttäristään, pikku aiuisia ihan liian varhain !!
esim vaatetuksella, antamalla meikata, käydä diskoisaa, jne jne
eli 9v kuuluu vielä leikkiä ja nauttia LAPSUUDESTAAN !
teini-ikä alkaa myöhemmin... vast 12v eteenpäin