Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhana - ne koirat pitää pitää KIINNI!!!

Vierailija
23.04.2012 |

Koiria ei saa taajamissa pitää ikinä vapaana kuin aidatulla, asiaan varatulla alueella.

Ja VARSINKAAN NYT ei koiria saa päästää vapaaksi edes silloin, kun koira on mukamas hyvin koulutettu ja aina ja kaikkina hetkinä omistajansa hallinnassa.

Siellä on linnuilla ja mm. jäniksillä poikasia, joita koira - hyvin koulutettukin - tappaa, jos näkee.

Metsästyslaki sanoo, että ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä 1.3- 19.8 välisenä aikana. Pitäisi tämän olla kaikille järjellä varustetuille koiranomistajille selvä pihvi, mutta ei vaan näy olevan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut sille, joka sut suivaannutti.

Vierailija
2/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii lukea täältä. Taajamissa järjestyslaki kieltää vapaanapidon muualla kuin aidatuilla alueilla, taajamien ulkopuolella metsästyslaki kieltää vapaanapidon tuona mainitsemanani aikana.

http://www.resy.fi/artikkelit/koira_ja_laki.html

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin iso nuori mies, kaksi isoa koiraa.

Vierailija
4/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisitko itse mennyt....

Mutta luuletko että kyseinen henkilö saa tiedot tätä kautta?

Vierailija
5/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voitte myös pitää kakarannekin kurissa. Omalla vastuullanne päästätte juoksevan kakaranne koskemaan toisten kiinni olevia koiria. Teidän kakaralla ei ole myöskään etuoikeuksia käyttäytyä miten lystää, kuin ei aikuisillakaam, pieni huomautus ;)

Vierailija
6/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne irtipitäjät tietävät nuo lait ihan tasan tarkkaan mutta valitsevat olla noudattamatta niitä. Ja jos niille sanoo asiasta niin yleensä saa vähintään haista vittu haistattelut, jotkut käyvät jopa niin aggressiiviseksi että pelottaa saako turpaan.

Vierailija
7/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynyt mun kimppuun mutta raivosi tyttöystävälleen ihan hulluna, kun suuttui huomautuksesta ja tyttöystävä "puolusti" mua.

Toivon, että tyttö tajusi, ettei tuollaisen hullun kanssa kannata jatkaa seurustelua. Se sai todella isot raivarit.

Vierailija
8/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. poliisi, joka ulkoilutti virkakoiria? Ja ne saa olla koulutustehtävissä vapaana, oli vuodenaika mikä tahansa.

Vierailija
9/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin näkee ihan päivittäin runsaasti irtokoiria. Ei sillä että eipä täällä kehä 1 sisäpuolella niin kauheasti ole luonnoneläimiä ahdisteltavaksi mitä nyt jotain citykaneja, mutta minua ärsyttää siksi että minulla on pieni koira ja pelottaa kun säännöllisesti isoja koiria juoksee hallitsemattomasti luokse, koiria joiden ystävällisyydestä ei tiedä.

On myös kokemus että jos huomauttaa irtipidosta, saa usein varsin aggressiivista palautetta vaikka irtipitäjä on väärässä. En ymmärrä miten joku kehtaa alkaa haistattelemaan jos pyytää ottamaan hänen luvatta luokse tulleen koiransa pois oman kimpusta, mutta semmoista vaan sattuu.

Vierailija
10/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yleistää. Mulla on metsästyskoira ja menen 100% takuuseen ettei tapa yhtään elukkaa. Ja kyllä, pidän koiraa vapaana. koira kulkee vieressä joten pystyn sen tarpeen vaatiessa ottamaan heti kiinni. Ihmiset vois pitää ne kakaransa kiinni, ei vieraaseen koiraan saa koskea. Ja vaikka kiellät on pakko tulla lääppii. Jotkut osaa kouluttaa toiset ei

Vierailija
11/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisitko itse mennyt....

Mutta luuletko että kyseinen henkilö saa tiedot tätä kautta?

ei ainoastaan itseni kaltaisia ihmisiä. Joten jollekulle muulle tämä saattaakin olla uutinen.

ap

Vierailija
12/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen ja ajan pyörällä Keskuspuistossa suhteellisen usein. Ahdistaa joka kerta jo valmiiksi, koska aina löytyy se kytkemätön koira, joka lähtee juoksemaan perään.

Toinen vakioärsytys ovat puhelimeen puhuvat tai seurassa kulkevat koiranulkoiluttajat, joiden koira on kyllä kiinni, mutta pitkässä hihnassa ja niin huonosti koulutettu, että haukkuu se seuraa ohi juoksevaa tai ajavaa. Jos sitä piskiä ei voinut opettaa tavoille, eikö kannattaisi kiinnittää huomio koiraan eikä juoruiluun, jos sen vie julkiselle paikalle?

Vierailija
13/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minä pidän vapaana, sanoi laki mitä tahansa,huoh.

Näin se menee idioottien kanssa.

Ei kannata yleistää. Mulla on metsästyskoira ja menen 100% takuuseen ettei tapa yhtään elukkaa. Ja kyllä, pidän koiraa vapaana. koira kulkee vieressä joten pystyn sen tarpeen vaatiessa ottamaan heti kiinni. Ihmiset vois pitää ne kakaransa kiinni, ei vieraaseen koiraan saa koskea. Ja vaikka kiellät on pakko tulla lääppii. Jotkut osaa kouluttaa toiset ei

Vierailija
14/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voitte myös pitää kakarannekin kurissa. Omalla vastuullanne päästätte juoksevan kakaranne koskemaan toisten kiinni olevia koiria. Teidän kakaralla ei ole myöskään etuoikeuksia käyttäytyä miten lystää, kuin ei aikuisillakaam, pieni huomautus ;)

meillä on lapset opetettu jo pienenä siihen, ettei vieraita koiria lähestytä ilman lupaa.

ap

Vierailija
15/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä helvettiä sitä irti pitää pitää muutenkaan, jos kerran kulkee vieressä?

Juu ei pelkoa, ei todellakaan tulla kahta metriä lähemmäs sun tai muidenkaan rakkeja.

Vierailija
16/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on koulutettu ajamaan riistaa takaa, joten sen se tekee, ja jos sinä puhut vaikkapa puhelimeen tai katselet taivaalle, et ehdi komentaa sitä paikoilleen.

Laki koskee siten siis sinuakin, turha mussuttaa muuta. Lapset ei saa vieraaseen koirana koskea, mutta miksi tämä itsestäänselvyys piti ottaa tässä yhteydessä puolustuksenomaisesti esille?

Vierailija
17/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira se vasta mukava onkin irti ollessaan etenkin kun hyppää vasten

Vierailija
18/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä laissa ole eroteltu ettei sun tartteis pitää koiraa kiinni.

Vierailija
19/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun koira ketään pure, ei oo ikinä purru.

Ei mun koira tee kellekään pahaa, ei oo ikinä tehny..

Kuinkas sitten yks päivä käykään...?

Eipä paljon auta puolustella ettei se ole ikinä ennen mitään tehnyt. Kerta se on ensimmäinenkin, vai miten se meni. Näitä tapauksia on nähty niin paljon...

Luulisi koiran omistajan tietävän ettei mistään koirasta voi olla 100% varmuus.

Vierailija
20/24 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ihminen, joka ei ole sinä (usko pois, näitäkin on olemassa) ei erota tätä kytkemätöntä valiokoulutettua metsästyskoiraasi siitä tavallisesta kehnosti koulutetusta lemmikkikoirasta vaan joutuu pelkäämään arvaamatonta käytöstä irti olevalta koiralta ihan samalla tavalla.

Tuo on vähän sama kuin ne ikävän yleiset koiranomistajat, jotka hokevat lapselle, jonka päälle iso koira hyppää "Ei hätää, meidän Musti on ihan kiltti! Se haluaa vaan leikkiä!". Lapsen vinkkelistä kiltti ja leikkivä Musti antaa kuitenkin ihan saman vaikutelman kuin hyökkäävä ja vihainen Musti.

Ja totta kai lapsille pitää opettaa, että vierasta koiraa ei saa koskea ilman lupaa. Tämä on kuitenkin eri ongelma vapaana kulkevat koirat ja/tai kouluttamattomat koirat taajama-alueilla eikä poista koiranomistajan vastuuta koiransa asiallisesta kouluttamisesta ja lainmukaisesta pitämisestä.