Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittaisesta hoitorahasta tietävät, huomio!

Vierailija
22.04.2012 |

Työskentelen yrittäjänä (viikottainen työaika alle 30 h) ja minulla on yksi alle 3-v. lapsi joka vielä kotihoidossa (ja josta siis saan kotihoidontuen). Lisäksi minulla on ekaluokkalainen lapsi.

Onko minulla mahdollista saada tästä ekaluokkalaisesta osittaista hoitorahaa? Siis samaanaikaan, kun saan alle kolmevuotiaasta kotihoidontukea.

Entä sitten kun 3-v. menee pian päiväkotiin ja poika on tokaluokkalainen. Saanko silloin vanhemmasta lapsesta osittaista hoitorahaa vielä tokanluokan ajan?

Kiitos jos joku osaisi vastata..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä sitä, miten toinen pienempi lapsi vaikuttaa, mutta eka- ja tokaluokkalaisesta saa osittaista hoitorahaa (31.7. asti sinä vuonna kun päättää toisen luokan).

Vierailija
2/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sen osittaisen hoitorahan?

Kelan sivuilla on numero, josta voi kysyä perhe-etuuksista. Mä oon sieltä saanut aina vastaukset kysymyksiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymys on, että voinko saada osittaista hoitorahaa pikkukoululaisesta SAMANAIKAISESTI kun saan alle 3-vuotiaasta kotihoidontukea?

Ap

Vierailija
4/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat jo täyttä hoitorahaa. Silloinkin, kun sulla on 2 alle 3-vuotiasta kotona, saat toisesta vaan sisaruskorotuksen hoitorahaan. Eli ei samaan tarkoitukseen olevia etuuksia kahta päällekkäin. Mutta saako noin isosta mitään sisaruslisää?

Vierailija
5/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaista hoitorahaa sillä perusteella, että sinulla on lyhyt työaika. Peruste on, että lyhentää työaikansa lastenhoidon vuoksi, sitten ehto täyttyy.

Näin voivat tehdä molemmat vanhemmat yhtä aikaa, (siis toinen aamusta ja toinen illasta tai loppuviikko/alkuviikko).

Sitä en tiedä, voiko sen saada kotihoidontuen tai jonkun muun etuuden kanssa yhtä aikaa.

Vierailija
6/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tämän hoitovapaan aikana olen jättänyt vanhan työn ja perustanut oman yrityksen, jossa työskentelen alle 30h/vko.

Eli enkö silloin ole lyhentänyt työaikaani..?!

Vierailija
7/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosiaan työaikaa pitää lyhentää, suora lainaus Kelan sivuilta:

"Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi (esimerkiksi osa-aikatyön takia), et voi saada osittaista hoitorahaa ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi."

Eli tuo ehto ei kohdallasi täyty.

Vierailija
8/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tämän hoitovapaan aikana olen jättänyt vanhan työn ja perustanut oman yrityksen, jossa työskentelen alle 30h/vko.

Eli enkö silloin ole lyhentänyt työaikaani..?!

Vierailija
9/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin näin oli aikoinaan esikoisen kanssa. Eli jos teit jo valmiiksi lyhempää päivää, et saanut tukea. Tukea heltisi vain, jos lyhensi riittävästi työaikaa verrattuna aikaisempaan.

Tässä sama Kelan sivuilta:

enelle osittaista hoitorahaa ja hoitovapaata?

Edellytyksenä on, että lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi niin, että työskentelet keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 6-tuntista työpäivää tai 4-päiväistä työviikkoa. Työtunnit voivat vaihdella viikoittain, kunhan ne kalenterikuukauden ajalta ovat noin 30 tuntia viikossa. Esimerkiksi tasan 4 viikkoa sisältävässä kuukaudessa työtuntejavoi olla enintään 120.

Lisäksi sinun tulee olla työ- tai virkasuhteessa tai yrittäjä. Hoitovapaan saaminen edellyttää myös, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeisen vuoden aikana.

Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa.

Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi (esimerkiksi osa-aikatyön takia), et voi saada osittaista hoitorahaa ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH

Vierailija
10/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan palveluksessa on pitänyt olla 6 kk eli vaikka edellinen työ onkin ollut 40 ei sillä ole mitään merkitystä. Vaan sillä, että jos yrityksessä olisit tähän asti työskennellyt 6kk 40h/vko ja sen jälkeen lyhentäisit työajan.

Vierailija
11/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei auta, että olet joskus vuonna kivi ja muhkula tehnyt lyhennettyä työpäivää.

Vierailija
12/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota selvää, mutta arvelisin, että et tuon työajan lyhentämättömyyden takia ole siihen tukeen oikeutettu.

Nimenomaan pitää olla niin, että tekee 40tuntia/ viikko ja sitten lyhentää sen lapsenhoidon vuoksi. Tarkista nyt kuitenkin Kelasta, eiköhän siellä osata neuvoa.

Vierailija
13/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku syy/kiemura tosiaan löytyy, miksi en ole tähän tukeen oikeutettu :( Hetken ehdin jo riemuita uutena yrittäjänä tästä pienestä supportista... (Olen tehnyt ratkaisun siirtyä yrittäjäksi lasten vuoksi, jotta olen enemmän läsnä heidän elämässään.)

Vierailija
14/14 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se osittainen hoitoraha on vain 90 euroa ja risat kuukaudessa ja siitä menee vielä verot. Etpä kovin paljon menetä.

Ja voithan sitten myöhemmin tehdä täyttä viikkoa ja lyhentää sen työajan, jos sinulla kerran on pienempikin lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi