Mitä juttuja sinulla tulee mieleen, joita on ennen pidetty hyvänä/terveellisenä mutta nykyään ei?
Kommentit (40)
Peruna, sitä pidettiin merkittävänä vitamiinin lähteenä ja uskottiin, että sillä pysyy pitkään kylläisenä. Mutta nykytiedon mukaanhan se nostaa verensokerin melko nopeasti.
Ja sitten vaalea leipä, makkara ja rasvainen liha.
Muistan kun olin lapsi niin isäni avokki sanoi minulle että "auringon ottaminen tekee ihosta terveen ja kauniin".
Ihmetteli sitten miksi sain vähintään kerran viikossa auringonpistoksen kun olin itse unohtanut aurinkovoiteet kotiin eikä hän itse käyttänyt sellaisia koska "ruskettunut iho on kaunis ja terve". Lisäksi hän ei antanut minun pitää ohutta pitkähihaista paitaa päälläni, saatika sitten lippistä päässäni koska "nainen ei käytä tuollaisia". Pelkäsin sitä akkaa joten en uskaltanut väittää vastaan..
kuivaharjausta ei pidetä nykyisin hyvänä? Mielenkiinnosta kysyn.
Minulle tulee helposti karvatupintulehduksia ja on muutenkin arka ja atooppisen tyyppinen iho. En muista tarkkaa selitystä, miksi sitä ei pitäisi tehdä, mutta ihan ehdottoman ein sain. Ei siis suositellut kenellekään.
Neuvolakortissani lukee 1 kk:n kohdalla: appelsiinimehua päivittäin. 3 kk:n kohdalla: raakaraasteita!
Äitini kertoi, että 50-luvulla opetettiin, että vastasyntynyttä vauvaa ei saa 2 ensimmäisen vuorokauden aikana imettää, vaan annetaan sokerivettä! Myöhemminkin vauvan veteen kehotettiin laittamaan sokeria. Vauva tuli kylvettää joka ainoa ilta 1-vuotiaaksi ja imettää piti 4 tunnin välein. Vauvaa ei saanut mennä heti hoitamaan ja hyssyttämään kun se itki, ettei opi liian vaativaksi, ei saanut muutenkaan pitää ylimääräisesti sylissä, ettei opi sylivauvaksi! Ja välillä vauvan piti antaa kunnolla huutaa, että keuhkot vahvistuu!
Omien lasteni vauva-ajoilta muistan kun luin lehdestä lastenlääkärin mielipiteen, että valmisruuat ovat lapselle terveellisempiä kuin kotitekoiset, eineksissa ja purkkiruuissa kun on oikeissa suhteissa vitamiineja. Täytyy sanoa, että viittasin kyllä aika pitkälti kintaalla tuollaisille hölmöille ohjeille. Siihen aikaan neuvolasta sai myös ohjeen, että itkeskelevää ja valvovaa vauvaa ei oteta yöllä syliin, vaan huudatetaan ns. unikoulussa. Aivan järjenköyhää hommaa, vieläköhän tuollainen oppi on voimissaan?
ym. kevyttuotteet, leivän syöminen ilman levitettä, maksaruuat raskaana, appelsiinimehu vauvoille jne
sata harjanvetoa tukkaan joka päivä.
oli aikoinaan suositeltu esim. migreenistä kärsivälle.
Ainakin 60-luvulla neuvottiin käyttämään lääkekonjakkia tähän tarkoitukseen.
Vanhassa 50-lukulaisessa Apu-lehdessä on mainos, jossa kerrotaan lenkkimakkaran olevan hyvää ja ravitsevaa ravintoa kasvavalle lapselle. "Kaikki mitä lapsesi tarvitsee!"
tuli mullekin ekana mieleen.
Isovanhemmat muistelee, että jotain merkkiä on mainostettu erityisesti rouville mainoslauseella "perheesi parhaaksi".
Tuntuu niin oudolta, että niin on voinut olla.
Siskon kaksiviikkoiselle vauvalle piti antaa appelsiinimehua, keitettyä perunaa ja porkkanaa muusattuna voin ja suolan kanssa. Vettä juotettiin joka välissä, ettei lapsi kuivu kesällä. Vaikka söi terveellisesti tuttipullosta maitoakin.
Mieheni vähän yli 40-v sisko on aikanaan saanut lääkärin määräyksellä. Alkoi muuten nukkua, ja on nykyään varsin iloluontoinen . )
kuivaharjausta ei pidetä nykyisin hyvänä? Mielenkiinnosta kysyn.
kananmunat oli ihan pannassa, naiset ja jopa koulutytöt ei juoneet maitoa, kun se oli niin lihottavaa ja epäterveellistä, puhumattakaan voista.
Nyt on kai tunnustettu, että kananmunassa on kätevässä pakkauksessa paraslaatuista proteiinia ja kaikki aminohapot mitä ihminen tarvitsee, D-vitamiini ja maidon kalsium yhdessä vähentävät läskiä ja voikin on saanut synninpäästöä, toivottavasti sen kanssa nyt ei vaan heilahdeta toiseen äärimmäisyyteen..
Tero
Toinen juttu on karaisu. Ei ajatella enää että lasten olisi hyvä juosta kylmälläkin säällä avojaloin ja vähissä vaatteissa jotta he karaistuisivat.
kananmunat oli ihan pannassa, naiset ja jopa koulutytöt ei juoneet maitoa, kun se oli niin lihottavaa ja epäterveellistä, puhumattakaan voista.
Nyt on kai tunnustettu, että kananmunassa on kätevässä pakkauksessa paraslaatuista proteiinia ja kaikki aminohapot mitä ihminen tarvitsee, D-vitamiini ja maidon kalsium yhdessä vähentävät läskiä ja voikin on saanut synninpäästöä, toivottavasti sen kanssa nyt ei vaan heilahdeta toiseen äärimmäisyyteen..
Tero
Mutta annoin siis päinvastaisen esimerkin.
Tero
lukea näitä juttuja, varsinkin kun mulle itselle ei hirveästi tullut mitään mieleen, olen tosin melko nuori vielä (23v.). -ap
Tero
Mutta annoin siis päinvastaisen esimerkin.Tero
(reseptivapaassa) yskänlääkkeessä oli ooppiumia.
Radonpitoista vettä mainostettiin joskus terveysjuomana :/ Muistaakseni Tieteen Kuvalehdessä mainittu.