Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vientiassistentin työt?

Vierailija
22.04.2012 |

Valmistuin viime vuonna ammattikorkeakoulusta tradenomiksi ja nyt pääsen kesätöihin erääseen kansainväliseen yritykseen jolla vientiä ulkomaille. Työtehtäviini tulee kuulumaan vientiasiakirjojen teko, liikekirjeenvaihto, kuljetusten vakuutukset, remburssit, kuljetusjärjestelyt. Nyt ongelmana on se, että henkilö jonka piti opettaa minut työhön ei pystykään opettamaan minua. En ole ennen ollut noissa töissä, mutta koulutukseni sopii töihin kuulemma.



Voiko joku kertoa "kuvion" miten koko homma menee tilauksen vastaanottamisesta tavaran saapumiseen määränpäähän? Olisi ihanaa ja olisin todella kiitollinen jos joku noita em. töitä ennen tehnyt kertoisi missä järjestyksessä ne tehdään ja mitä tehdään. Yrityksellä on vientiä eniten venäjälle ja Malesiaan. Pelastat mun päivän ja koko elämän jos kerrot miten nuo tehdään ja missä järjestyksessä Olen yrittänyt lukea kirjoista, mutta niissä liikaa tietoa ja en osaa soveltaa niitä käytäntöön. Kiitos jo etukäteen jos jos joku tietää. Haluaisin hoitaa homman kotiin

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) mahdollisen potentiaalisen asiakkaan kysely tavarasta

2) siihen vastataan tekemällä tarjous (siihen tavara, hinta, toimitusehdot Incoterms , maksuehdot, toimitusaika jne)

3) asiakas lähettää tilauksen

4) tehdään tilaus tietokoneelle ja lähetetään asiakkaalle tilausvahvistus

5) maksuehdosta riippuen, joko odotellaan, jotta se pässi maksais tännepäin ja sitten vasta toimitetaan sille roinat, tai jos on wanha tuttu asiakas, jonka tiedetään maksavan vapaaehtoisesti luotettavasti muutenkin, saatetaan lähettää sille heti roinat ja lasku mukaan esim maksuehdolla 30 pv netto ja toivotaan, jotta se kipasee maksamaan pankkiin. Sinä et päätä tätä, luotatko asiakkaaseen vai et, vaan vientipäällikkö tai muu esimies.

6) tavaran toimitus, riippuu toimitusehdosta



jos se on Ex Works, niin ilmoitat asiakkaalle, jotta järkkää kyyti ja tule hakemaan roinas;

jos se on DAP Moscow, buukkaat itse kyydin sopivalta huolintaliikkeeltä ja pyydät noutamaan tavarat (kysy rahtitarjouksia useilta)



Jos ehto on Ex Works, sinun tehtävä on huolehtia, että vientitullaus tulee hoidettua asianmukaisesti Suomen tullilaitoksen kanssa, ja firmanne saa tullin MRN-lomakkeen Poistumisvahvistuksen (pois EU-alueelta). Se on lakisääteinen pakollinen dokumentti alv-viranomaisia varten, että saitte tehdä alv 0% vientilaskun. Kysy neuvoa huolintaliikkeestä, he voivat hoitaa asian teille (maksusta).

Jos ehto on DAP, huolintaliikkeesi hoitaa automaattisesti tämän asian ilman eri sanomista muutenkin, kuuluu rahtihintaan.

7) Venäjälle vienti on todella haasteellista ummikolle. Asiakkaallasi on pakosti oltava siellä joku Customs Broker, tulliasiamies, joka hoitaa tuontitullausmenettelyn siellä päässä. Sinulta saatetaan kysellä erilaisia todistuksia ja sertifikaatteja loputtomiin , GOST nyt ainakin on varma. Ota selvää, onko firmallanne se. Se pitää hankkia, jos ei ole. Jos viette muiden tekemiä kuin oma tekemiä tavaroita, pitää hankkia myös muiden GOSTit heiltä sitten (esim ulkomailta jos viette tuontitavaraa Venäjälle). Googleta mikä se on.

8) Malesiaan saatetaan vaatia Certificate of Origin issued and confirmed by the Chamber of Commerce of Finland, elikkäs kauppakamarin tekemä ja vahvistama alkuperätodistus. Kyttää, jottas kaikki tavarat on EU- alkuperämaasta. Jos ei ole, hankalampi homma. Kysy lähimmästä kauppakamarista tästä asiasta, jos tulee esille että tarvitaan tätä todistusta. He tekee sen sulle. Lisää tarjoukseen aina mukavasti hintaa; teille tämä todistus maksaa aina esim 50 eur+ noutokulut päälle, eli lätkäiset tarjoukseen dokumenteista (ja varaa niiden lähettelyyn DHL- TNT- UPS pikakuriirilla ) esim yhteensä 100 eur, niin ei tule persnettoa.

9) tavara lähetetään, vientitullataan, tuontitullataan, maksetaan,

ja sama ralli alkaa alusta uudelleen

10) Remburssi. Kahden asiakkaan ja kahden pankin välillä solmittava monimutkainen kirjallinen sopimus. To make a long story short: lue eteesi saamasi remburssiteksti lakimiehen tai jonkun muun ammatti-ihmisen kanssa tarkasti läpi ja pyydä siihen muutosta, jos siellä on kohtuuttomia ehtoja. Mielestäni on kohtuutonta laittaa kokematon ihminen ilman esikoulutusta ja opetusta työpaikan puolesta hoitamaan remburssia. Sano järkevästi, ettet osaa, et voi osata, jonkun kokeneemman on hoidettava tämä työtehtävä. Sanon tämän yli 20 vuoden työkokemuksen jälkeen, en koskaan laittaisi meidän firmassa kokematonta hoitamaan remppaa. Kokemus pitää tulla sinullekin jonkun toisen kokeneemman opettamana ja avustamana, ei yksin omin päin surffaamalla!

11) EU sisäinen vienti on kuin lastenleikkiä, kun ei tarvitse miettiä tullausta. Kunhan muistat vain, että vientilaskussa on aina pakollisesti lakisääteisesti mainittava ostajan ja myyjän VAT- tunnus (=alv- tunnus, LY- tunnus). Jos on uusi asiakas, sinun on kysyttävä se häneltä ja kirjoitettava vientilaskulle näkyviin.

12) Lue www.finpfo.fi Laivauskäsikirjasta asianomaisen maan maatiedot, kaikki tarvittavat dokumentit ym muodollisuudet. Soita Finpro:hon ja kysy neuvoa - ellei firmaan ole maksettu nettitunnuksia Laivauskäsikirjaan, sano, että ne pitää hankkia ja sitten hanki ne. Laivauskäsikirja on tarpeellinen aapinen viennissä. Siellä on lueteltu joka maan kohdalla kaikki pakolliset asiakirjat, tullaukset, luvat, kaikenlaista.

13) Kyllä työ tekijäänsä neuvoo, ei kysyvä tieltä eksy...;)) Vienti / tuonti on oikein mukavaa; vaihtelevaa kivaa työtä; aika ei käy pitkäksi, jokainen päivä on erilainen !



terweisin

wientizihteerikkö

Vierailija
2/6 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset sulle. Näit vaivaa todella paljon. Voikun tuollaisia ihmisiä olisi enemmän:) Kiitos vielä kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso vanhasta mallia. katso mapeista miten kellekin paperit tulee tehdä. tee täsmälleen samalla tavalla ja samat kopiot. muista tarkistaa ennen kuin tulostat. muista tulostaa ja arkistoida, eli älä saa sotkuja aikaan.... pidä puhelinyhteyttä asiakkaisiin ja kuljetusliikkeisiin. tee oma systeemi jolla varmistat, että kaikki kuljetukset on varmasti tilattu. pidä ekasta päivästä lähtien päiväkirjaa ja laita kaikki ylös mitä puhelimessa puhut, maksaa takuulla vaivan. onnea matkaa t entinen zihteerikkö

Vierailija
4/6 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait jo hyvän vastauksen. Lisäks sulla on apuna vanhat dokumentit, näet niistä miten ne täytellään. Remburssidokumenteissa ei saa olla yhtään kirjotus-eikä muutakaan virhettä! Ja kirjanpitoporukka osaa varmasti neuvoa, ne dokumentit pyörii heidänkin käsissään. Aasiaan piti tosiaan tuo kauppakamarin todistus hankkia.

Vierailija
5/6 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko todella perusteellisen vastauksen.

Itse hoidan myös vaarallisten aineiden kuljetuksia (lento) ja sitä varten pitää käydä kurssi.



Työ tekijäänsä opettaa, eikä siellä kukaan voi olettaa että osaat hommat ilman perehdytystä, vaikka koulutus siihen sopisikin. Mikään koulutus ei sitä tiettyä työtä opeta.



Tsemppiä!

Vierailija
6/6 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivauskäsikirjo loppuu.

Tietopankki, josta löytyy ajantasaista tarpeellista tietoa viennin ammattilaiselle.

KauppakamariTiedon Ulkomaankauppa ja Maatieto: KauppakamariTieto: Ulkomaankauppa & Maatieto – KauppakamariKauppa

Voit tilata koekäyttötunnukset ja tuutustua maksutta palveluun.