Että mua ärsyttää joskus 9v lapsen kaverit
ei osata kiittää eikä tervehtiä...kun juttelevat kavereilleen niin tyyliin "ihan sama ei mua kiinnosta sun juttus mutta mä tein näin..."!
Tapakasvatus kyllä niin hukassa eräillä vanhemmilla.
Kommentit (10)
tässä eräänä päivänä taas kiehahti kun ei tuon ikäisille ole mitään tapoja opetettu. Esim meillä tarjottiin välipalaa ja olin laittanut pöytään montaa sorttia...10v mukulat käyvät sormilla kaikki läpi, jyrsivät vähän reunaa, juutavat YÖÖK ja laittavat takaisin tarjoilulautaselle. Pöydästä pois lähtiessä kaikki tiskit jää siihen eikä puhettakaan siitä että joku kiittäisi...
oma lapsi oli ainoa joka kiitti ja tekee sen ihan automaattisesti joka paikassa koska se on taaperosta asti siihen opetettu. Tulee ihan perstuntumalla jo...
Liisa, miksi sä noin rumasti puhut sun kaverille? -saat hyvän keskustelun aikaan.
tässä eräänä päivänä taas kiehahti kun ei tuon ikäisille ole mitään tapoja opetettu. Esim meillä tarjottiin välipalaa ja olin laittanut pöytään montaa sorttia...10v mukulat käyvät sormilla kaikki läpi, jyrsivät vähän reunaa, juutavat YÖÖK ja laittavat takaisin tarjoilulautaselle. Pöydästä pois lähtiessä kaikki tiskit jää siihen eikä puhettakaan siitä että joku kiittäisi...
oma lapsi oli ainoa joka kiitti ja tekee sen ihan automaattisesti joka paikassa koska se on
taaperosta asti siihen opetettu. Tulee ihan perstuntumalla jo...
Minä aina kysn unohtuiko jotain kun pöydästä nousevat, nyt jo osaavat.
mutta yhdellä on tapana käydä aina itsenäisesti jääkaapilla :) Sinänsä se ei haittaa mitään, koska ei siellä mitään ole kuitenkaan, mutta jotenkin vähän huvittavaa kun lapsen pitää kylässäkin tarkistaa löytyiskö jääkaapista jotain hyvää. Ja juu, ruokin kyllä vieraat joten nälkäisiä eivät ole.
Varmaan aika samaan tapaan, vaikka kasvatus ei ole hukassa.
Varmaan aika samaan tapaan, vaikka kasvatus ei ole hukassa.
Oma lapseni käyttäytyy varmasti suht huonosti kun kotonakin on vaikea saada hänet mm. siivoamaan jälkensä.
Meillä on kotona selvät säännöt ja ne koskee myös lasten kavereita. Sanotaan hei kun tullaan ja heipat kun lähdetään. Kiroilla ei saa ja ulkona juostaan ja sisällä ei ym. Kädet pestään ennen välipalaa/ruokaa, syödään keittiönpöydän ääressä, sanotaan kiitos ja astiat tiskialtaaseen ja roskat roskiin.
Yksi pojan kaveri (9v.) meni syömään soffalle jätskiä vaikka sanoin, että keittiössä syödään.
Kuulemma syö aina kotonakin soffalla.
No sanoin, että meillä syöt keittiössä tai et syö ollenkaan.
Poika katsoi minua ihmeissään ja tuumasi, että HÄN saa syödä missä haluaa ;)
Otti nupista nutta pysyin tiukkana ja poika söi jätskinsä keittiössä.
Olemattomista asioista saa välillä vääntää...
Käytöstavat vain voivat unohtua, kun kukaan ei niitä valvo tai vaadi. Silloin kun kaikki aikuiset odottavat käytöstapoja, lapsikin ymmärtää, että jokaisen ihmisen seurassa pitää käyttäytyä tietyllä kaavalla. Tuon ikäisillä tapakasvatus on vielä kesken, eikä välttämättä ymmärretä että kylässä ilman vanhempien valvontaa pitää myös käyttäytyä. Siksi myös kyläpaikan vanhempien pitää auttaa vanhempia tapakasvatuksen toteuttamisessa omalta osaltaan, esimerkiksi kysymällä sen kiitoksen perään tai sanomalla, ettei tuollainen ole hyvää käytöstä.
ja nykyään suuri osa vanhemmista jättää sen valitettavasti tekemättä. Tuloksena näitä haistattelevia röykimyksiä, jotka kuvittelevat olevansa kaiken määräysvallan yläpuolella. Ehkä elämä sitten joskus opettaa, hinta vaan voi olla kova.