Kuinka monta viikkoa kesälomaa lapsellasi päiväkodista
Ja miksi juuri sen verran? Lapsesi ikä?
Meillä lapsi 3 ja lomailee viisi viikkoa: ensin viikon kanssani, sitten kolme viikkoa koko perhe, sitten viikko isän kanssa. Enempään ei ole mahdollisuutta, koska lomaa ei ole enempää.
Miten muilla?
Kommentit (81)
Ne isommat sisaruksetkin on tarvinnut jotenkin hoitaa, joten samalla se nuorinkin on mennyt. Ihmeesti sitä kahden aikuisen 4viikon kesälomat ja kaikki vippaskonstit riittää 2,5kk kesälomaan.
Jopas te ootte erikoisia mammoja. Meillä ja lähipiirissä kyllä pidetään kesälomat erikseen, jotta lapset saa mahdollisimman pitkän loman tarhasta. Koko perhe ehtii kyllä olla illat ja viikonloput yhdessä. Ette vissiin paljon lapsistanne välitä kun ette oo valmiit näitä muutamaa vuotta joustamaan lomista tuolla tavalla.
että ei oo yhtään yhteistä lomaa? ei kai se lapsellekaan oo kiva loma, että pääsee pois tarhasta mutta sitten nökötetään vaan isän/äidin kanssa kotona - ei koko perheen kanssa.
Ai meinaat että isä ja lapsi tai äiti ja lapsi ei voi lähteä missään käymään koko loman aikana? Ei varmasti olekaan lapselle kiva loma tuolla asenteella.
mutta harva perhe sitä tuolla tavalla matkustelee tai reissailee. Minun tuttavapiiristäni ei monikaan. Mutta onneksi lapseni ovatkin pph:lla, jonne menevät mielellään, joten vaikka lomaa onkin vain se 4 viikkoa (koko perheen kera), niin maailma ei siihen kaadu.
Ei sen lapsen kanssa ole pakko lähteä lomalla viikoks Thaimaahan, vaan esimerkiksi päiväksi vesipuistoon, yöretkelle telttailemaan jne..
ja ne on eri-ikäisiä kuten meillä (1,4 ja 8), niin yksi aikuinen ei hirveän paljon voi niiden kanssa tehdä saati sitten reissuihin lähteä. Kaikilla on jo eri kiinnostuksen kohteet ja jostain vesipuistosta voi yksi aikuinen kolmen lapsen kanssa vain haaveilla.
Siinä sulle jo hyviä syitä, miksi on järkevämpää lomailla yhtä aikaa.
Jopas te ootte erikoisia mammoja. Meillä ja lähipiirissä kyllä pidetään kesälomat erikseen, jotta lapset saa mahdollisimman pitkän loman tarhasta. Koko perhe ehtii kyllä olla illat ja viikonloput yhdessä. Ette vissiin paljon lapsistanne välitä kun ette oo valmiit näitä muutamaa vuotta joustamaan lomista tuolla tavalla.
kun sinulla noin kapea-alainen näkökanta. Ei tullut mieleen että toisilla perheillä ei ole yhteistä aikaa iltaisin ja viikonloppuisin esim. harrastusten ja töiden takia. Sen takia loma halutaan viettää yhdessä, perheenä. Ja muutenkin lomaa pitää ehdottomasti olla perheellä samaanaikaan!!! Teillä taitaa olla parisuhde heikoilla kun ette kestä toisianne loman ajan.
Ensinnäkin, jos harrastusten takia ei ole yhteistä aikaa niin se on ihan oma vika. Ja kuka muka on harrastuksissa kaikki illat ja viikonloput.
Me kyllä kestämme toisiamme, mutta haluamme että lapsi saa tarpeeksi pitkän loman päiväkodista ja laatuaikaa vanhempien kanssa. Se onnistuu vain luopumalla omista mieltymyksistä lapsen hyväksi.
että ei oo yhtään yhteistä lomaa? ei kai se lapsellekaan oo kiva loma, että pääsee pois tarhasta mutta sitten nökötetään vaan isän/äidin kanssa kotona - ei koko perheen kanssa.
Ai meinaat että isä ja lapsi tai äiti ja lapsi ei voi lähteä missään käymään koko loman aikana? Ei varmasti olekaan lapselle kiva loma tuolla asenteella.
mutta harva perhe sitä tuolla tavalla matkustelee tai reissailee. Minun tuttavapiiristäni ei monikaan. Mutta onneksi lapseni ovatkin pph:lla, jonne menevät mielellään, joten vaikka lomaa onkin vain se 4 viikkoa (koko perheen kera), niin maailma ei siihen kaadu.
Ei sen lapsen kanssa ole pakko lähteä lomalla viikoks Thaimaahan, vaan esimerkiksi päiväksi vesipuistoon, yöretkelle telttailemaan jne..
ja ne on eri-ikäisiä kuten meillä (1,4 ja 8), niin yksi aikuinen ei hirveän paljon voi niiden kanssa tehdä saati sitten reissuihin lähteä. Kaikilla on jo eri kiinnostuksen kohteet ja jostain vesipuistosta voi yksi aikuinen kolmen lapsen kanssa vain haaveilla. Siinä sulle jo hyviä syitä, miksi on järkevämpää lomailla yhtä aikaa.
Eli yh:t ei voi koskaan käydä missään jos lapsia on monta? Mieti nyt itsekin hiukan. Ja jos lapsilla on eri kiinnostuksen kohteet iän vuoksi niin ei se kahden vanhemman paikalla oleminen niitä kiinnostuksen kohteita muuta.
Ne isommat sisaruksetkin on tarvinnut jotenkin hoitaa, joten samalla se nuorinkin on mennyt. Ihmeesti sitä kahden aikuisen 4viikon kesälomat ja kaikki vippaskonstit riittää 2,5kk kesälomaan.
että kaikilla ei ole sitä neljän viikon lomaa. On opiskelijoita, pätkätyöläisiä, juuri uuden työn aloittaneita. Minä esim. lomailin joulun yli lasteni kanssa yli kolme viikkoa, nyt kesällä ei lomaa ole kuin pari viikkoa ja osa siitäkin palkatonta kun olen vasta alottanut uudessa työssä.
"muutamia vuosia"? Jos menee töihin vaikka lapsen ollessa 2-vuotias, joka on varmaan aika keskiarvo, lapsi ehtii olemaan viisi vuotta päiväkodissa. Ja tietty koulun alaluokillakin lapsi tarvitsisi kotona vanhempaa lomilla. Eli helposti 7-8 vuotta.
Siten niin muutamia vuosia, että lapsen kasvaessa myös hänen jaksamisensa lisääntyy, eli se pitkä yhtäjaksoinen loma ei ole enää niin tärkeä kuin varhaisempina ikävuosina.
ja ne on eri-ikäisiä kuten meillä (1,4 ja 8), niin yksi aikuinen ei hirveän paljon voi niiden kanssa tehdä saati sitten reissuihin lähteä. Kaikilla on jo eri kiinnostuksen kohteet ja jostain vesipuistosta voi yksi aikuinen kolmen lapsen kanssa vain haaveilla. Siinä sulle jo hyviä syitä, miksi on järkevämpää lomailla yhtä aikaa.
Eli yh:t ei voi koskaan käydä missään jos lapsia on monta? Mieti nyt itsekin hiukan. Ja jos lapsilla on eri kiinnostuksen kohteet iän vuoksi niin ei se kahden vanhemman paikalla oleminen niitä kiinnostuksen kohteita muuta.
Minä olen yh (lapset 2, 5 ja 9) ja kunnon reissut onnistuvat vain toisen yh:n tai muun kaverin kanssa, jolla samanikäisiä lapsia. Esim. Jukujuku-maassa käytiin viime kesänä, yksin olisin voinut sellaisesta reissusta vain haaveilla.
Jos vanhempia on kaksi, on jonnekin huvipuistoon paljon helpompi mennä, koska toinen vanhemmista voi käydä sen ison kanssa eri laitteissa. Ei onnistu yh:lta.
osaatteko ajatella, etteivät kaikki voi itse päättää loma-ajoistaan? Eivät todellakaan kaikki voi vaatia omaa lomaansa juuri samaan aikaan kuin puolison loma! Monesti on tyydyttävä pariin yhteiseen lomaviikkoon; aina ei sitäkään.
"muutamia vuosia"? Jos menee töihin vaikka lapsen ollessa 2-vuotias, joka on varmaan aika keskiarvo, lapsi ehtii olemaan viisi vuotta päiväkodissa. Ja tietty koulun alaluokillakin lapsi tarvitsisi kotona vanhempaa lomilla. Eli helposti 7-8 vuotta.
Siten niin muutamia vuosia, että lapsen kasvaessa myös hänen jaksamisensa lisääntyy, eli se pitkä yhtäjaksoinen loma ei ole enää niin tärkeä kuin varhaisempina ikävuosina.
Minusta ainakin on paljon kivempi, kun lasten lomat on jaettu tasaisesti koko vuodelle. Eli jouluna 2 viikkoa, sitten hiihtoloma, sitten pääsiäisviikko, 3 viikkoa kesällä, viikko syyslomalla. Tämä on mielestäni paljon parempi systeemi kuin että kesällä 6-8 viikkoa lomaa ja loppuvuonna ei yhtään.
ja lomaa koko perheellä kolme viikkoa :(
Miten teillä on mahdollista tuolainen 10 viikon loma? Paitsi opettajilla tietysti... Pidättekö vanhemmat erikseen lomanne?
- Suurin osa vanhempien lomista eri aikaan
- Toinen tekee lyhennettyä päivää ja toinen joskus vähän taas iltavuoroa tai keikkatyötä, jolloin työaika on eri aikaan
- Toinen ottaa liukumavaptaia liukumavapaita (silloin kun toinen vanhempi lomailee, niin tekee pitkää päivää ja tunteja sisään)
- Toinen tekee jonkun etätyöpäivän kesässä
- Lomarahoja otettu vapaina, säästetty lomia aikaisemmalta ajalta (äitiysloman ja vanhempainvapaan lomat) ja joku vuosi oltu lomautettuna (vapaaehtoisesti ottanut osaa "talkoisiin")
- Ja sitten mummot hoitaneet joitakin päiviä kesällä
Noista yhteensä saa kyllä sen 10viikkoa vuodesta toiseen...
Viikon syysloma, parin viikon joululoma ja hiihtoloma.
Onneksi on ope-puoliso, muutenhan tämä olisi mahdotonta.
Minusta ainakin on paljon kivempi, kun lasten lomat on jaettu tasaisesti koko vuodelle. Eli jouluna 2 viikkoa, sitten hiihtoloma, sitten pääsiäisviikko, 3 viikkoa kesällä, viikko syyslomalla. Tämä on mielestäni paljon parempi systeemi kuin että kesällä 6-8 viikkoa lomaa ja loppuvuonna ei yhtään.
En sanonut että pakollinen,vaan tärkeä. Ja tämä siis siinä tilanteessa kun vaihtoehtona ei ole ripotella lomia pitkin vuotta, eikä suurimmalla osalla olekaan, ja silti haluavat ennemmin olla puolisonsa kanssa kuin välittää lapsistaan ja niiden jaksamisesta.
Meillä lapset 6v (nyt eskari), 4v, 3v ja 1½v. Lomailevat 11 viikkoa ennen juhannusta olevalta viikolta alkaen (syyskuun alkuun). Tuleva ekaluokkalainen aloittaa tietenkin koulunsa elokuussa ja minä olen koulun alkuviikot vielä lomalla. Eskari mahdollisesti pääsee viikoksi ennen loman alkua isovanhempien matkaan, mutta sitä ei ole vielä sovittu. On joka tapauksessa viikon tai kaksi vielä päiväkodissa vaikka eskari on ohi. harmi.
Olen kaksi viikkoa "omalla lomalla" kaksi viikkoa koko perhe lomaillaan ja mies lähtee sitten kahdeksi vikkoksi kalareisulle. Lapsella ikää 2v.
lomailee 5-vuotias 7 viikkoa. Olen tosi iloinen, että saa pitkän loman. Itse olen vain 4 viikkoa lomalla, mutta mies on pitempään. On onnellinen lapsi, kun on mahdollisuus. Kaikilla ei ole mahdollisuutta.
kun sinulla noin kapea-alainen näkökanta. Ei tullut mieleen että toisilla perheillä ei ole yhteistä aikaa iltaisin ja viikonloppuisin esim. harrastusten ja töiden takia. Sen takia loma halutaan viettää yhdessä, perheenä. Ja muutenkin lomaa pitää ehdottomasti olla perheellä samaanaikaan!!! Teillä taitaa olla parisuhde heikoilla kun ette kestä toisianne loman ajan.
Ensinnäkin, jos harrastusten takia ei ole yhteistä aikaa niin se on ihan oma vika. Ja kuka muka on harrastuksissa kaikki illat ja viikonloput.
Me kyllä kestämme toisiamme, mutta haluamme että lapsi saa tarpeeksi pitkän loman päiväkodista ja laatuaikaa vanhempien kanssa. Se onnistuu vain luopumalla omista mieltymyksistä lapsen hyväksi.
No niinhän se onkin meidän oma vika että on iltaisin ja viikonloppuisin harrastuksia. Kolmella lapsella urheiluharrastukset, niin siitä riittää joka päivällä menoa. Mutta enhän minä sitä valittanutkaan että se minua haittaisi. Vaan sanoin, että ei meillä ole aikaa iltaisin ja viikonloppuisin olla perheen kanssa, kuten väitit, ja sen takia haluamme viettää yhteisen loman. Itseasiassa lapsetkin olivat sitä mieltä että mielummin yhteinen loma kuin että lomaltaisiin erikseen. Teillä ei ilmeisesti ole mökkiä missä viettää lomaa vaan joudutte olemaan kotona koko kesän? Sillä en usko että kukaan, kellä on mökki, haluaa viettää siellä koko lomaansa ilman puolisoa.
Ja edelleen ihmettelen, miten sinun on niin vaikea ymmärtää, että perheillä on erilaisia tarpeita ja itse tietävät parhaiten miten viettää lomansa. Miksi juuri SINUN tapasi on se AINOA oikea??? Ei lapsen ole aina paras olla vain toisen vanhemman kanssa lomaa.
Olen kaksi viikkoa "omalla lomalla" kaksi viikkoa koko perhe lomaillaan ja mies lähtee sitten kahdeksi vikkoksi kalareisulle. Lapsella ikää 2v.
Hänellä on kaksi vanhempaa jotka viettävät lomansa mielummin yksin kuin ilman lastaan : (
Miksi ihmeessä tällaiset ihmiset tekevät lapsia kun eivät halua olla heidän kanssa? Lapsikin tarvitsee lomaa! Enemmän kuin kaksi viikkoa. Vielä noin pieni : (
laskenut montako viikkoa on lomalla, mutta juhannusviikon tiistaina on viimenen päiväkotipäivä ja hoito alkaa taas 20.8. Eli noin kaksi kuukautta on lomalla ja on 3-vee. Olen opiskelija enkä mene kesäksi töihin, jotta lapsi saa olla lomalla. Ja tietty itsekin :)
Mikä kumma saa sinut ajattelemaan, että lasten jaksaminen on vain siitä kiinni, kuin pitkä loman viettää, eikä siitä, mikä sen sisältö ja laatu ovat.
Jos vanhempien parisuhde voi paremmin kun ovat samaan aikaan lomalla, niin kyllä ne lapsetkin voivat paremmin kuin tilanteessa, jossa vanhemmat ovat tahtomattaan peräkanaa lomalla.