Millainen harrastus lapselle on judo/karate tms. ?
Olen katsellut taistelulajien nettisivuja, mutta en saa niistä oikein selvyyttä.
Onko judo tai karate (tms., en tiedä näiden eroja) kiva harrastus pienelle koululaiselle? Ovatko kovin väkivaltaisia lajeja, tuleeko kolhuja, onko pakko kilpailla? Mitä eroa eri lajeissa on?
8 v pojan kaveri on karatessa ja meidänkin poika mielellään matkii kaverilta oppimiaan hienoja liikkeitä. Innostaako tuollainen laji mätkimään toisia?
Kommentit (36)
Onko Seinäjoella tai lähikunnissa lapsille alkeiskurssia jostain näistä?
Poikani harrasti judoa kuntoryhmässä kerran viikossa 8v-18v; lopetti sitten kun muutti opiskelemaan muualle. Todella hyvä harrastus! Nuorempi poika ei oikein tykännyt, hän harrasti kolme vuotta. Nuoremmalla on niin kovat vaatimukset itselleen, joten johtui siitä, että kun taitotaso nousi, ei mielestään osannut tarpeeksi. Isompi pääsi siniseen vyöhön asti.
Erittäin hyvä harrastus, jos ohjaaja on hyvä. Meillä oli isommalla huippuohjaajat, jotka nuoremman ryhmässä vain joskus tuurasivat. Samat ohjaajat pysyivät koko ajan, mitä sijaisia oli välillä.
Vastaan myöhemmin lisää puhelin soi
Ja vihasin joka hetkeä. Olin herkkä lapsi ja valmentaja pelotti (ulkomaalainen ja tosi vaativa ja ankara). Tiedän miehiä jotka ovat harrastaneet kamppailulajeja lapsena ja tykänneet hirveästi. Sanoisin, että riippuu lapsesta ja valmentajasta.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2012 klo 18:34"]
Olen katsellut taistelulajien nettisivuja, mutta en saa niistä oikein selvyyttä.
Onko judo tai karate (tms., en tiedä näiden eroja) kiva harrastus pienelle koululaiselle? Ovatko kovin väkivaltaisia lajeja, tuleeko kolhuja, onko pakko kilpailla? Mitä eroa eri lajeissa on?
8 v pojan kaveri on karatessa ja meidänkin poika mielellään matkii kaverilta oppimiaan hienoja liikkeitä. Innostaako tuollainen laji mätkimään toisia?
[/quote]
Judo ja Karate ovat täysin erilaisia lajeja. Judo on lähikamppailua jossa on heittoja ja kaatoja. Karate on pystylaji missö on lyöntejä ja potkuja. Noin pääasiassa.
Ongelma on se että mitä tarkoittaa Karate? Niitä Karate tyylisuuntia on lukemattomia. Niiden tyylisuuntien sisällä on myös paljon eroja treenitavoissa. On hippakarate suuntauksia jossa ei ole mitään oikeata itsepuolustusta vaan se on enemmän pisteurheilua. Sitten on täyskontakti Karate tyylisuuntia missä hakataan toisia lähes täysillä mutta sääntöjen mukaan. Sitten on niitä jotka painottuu vain ja ainostaan itsepuolustukseen.
Kilpaileminen EI ole pakollista.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 08:24"]
Tyttöni kävi kokeilemassa muutaman kerran judoa, mutta ei erityisesti innostunut. Sitten aloitti brasilialaisen jujutsun, jossa on nyt viihtynyt. Kai se vähän riippuu seurasta, ohjaajista ja kavereistakin viihtyykö.
Karatesta en ainakaan itse yhtään pitänyt aikanaan, joten en sinne lastanikaan laita. Liikaa huutamista ja ilkeitä/ankaria opettajia.
Onhan niitä lisäksi esim. lasten thaiboxingia ja kaikenlaisia lasten kamppailukouluja, jossa opetetaan vähän kaikkea. Brasilialainen jujutsu ei ainakaan ole väkivaltainen laji toisin kuin lyönti-/potkulajit.
Itse olen aikuisiällä tykännyt mm. potkunyrkkeilystä ja jujutsusta.
[/quote]
Miten niin ankaria opettajia? Karate on itsepuolustusta ei mitään marttojen ompelukurssi. Jos sitä ei kunnolla treenaa niin siinä ei ole mitään järkeä
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 09:11"]
haluan harrastaa kuntoiluna rankkaa treeniä, mikä laji minun kannattaa valita?
[/quote]
Judo. Karate on itsepuolustusta ja hyvin rankkaa sekä kivuliasta (nyt tarkoitan oikeata Karatea en mitään hippaleikkejä)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 09:15"]
Ennenkaikkea tytöt kannattaa pistää jomman kumman lajin kursseille.
Saavat sitten nakeltua toppahuulet pois kimpustaan.
vai käykö karatessa järki-ihmisiäkin?
Kyllä käy järki-ihmisiäkin. Ei siellä pitkään tuon kaltaiset ihmiset pärjää
itse olen käynyt Espoon Meidokanin perhekaratessa lapsieni kanssa nyt viisi vuotta. Vanhin poika (14v) on kiinnostunut matsaamisesta ja toinen 11v käy silloin tällöin lähinnä liikunnan takia.
Seura järjestää syksyllä perhekaraten alkeiskurssin (www.meidokan.net)
Kaikissa seuran treeneissä lapset ja aikuiset treenaavat yhtä aikaa. Treenaaminen lasten kanssa yhtä aikaa on mielestäni todella mukavaa.
Judo sopii kaiken ikäisille ja kokoisille lapsille. Niin mulle on sanottu kun Oon harrastanut judoa kohta seitsemän vuotta. Voin sanoa että Tykkään harrastaa judoa:-)
Tarkista, että on kuntoiluosasto ja kilpailuosasto ( tosikoille )
ettei vain ala ankara painostus lähteä kilpailureissuille ja lopulta sitten tavoitteena 4 olympiakultaa peräkanaa.
Eli jos ei ole leppoisaa kuntoilujaosta tarjolla niin mene vaikka suunnistamaan.
Ohjaajat jos on jotain toimiupseereita ym. kusipäitä niin äkkiä karkuun.
Ei,hyviä lajeja kaikki budolajit,rupeaa arvostaan toista,myöskin heikompaa..kaikki urheilu on lapsille hyvää
Meillä lapsi harrastaa kamppailulajia ja on kyllä hyvä harrastus, ei maksakkaan paljon. Aikaisemmin harrasti jalkapalloa, mutta se aloi mennä vähän turhan totiseksi, joten vaihtoi lajia lukion alkaessa. Kamppailulajit ovat vähemmän velvoittavia kuin joukkuelajit, satunnaiset poissaolot treeneistä eivät haittaa joukkuetta. Vaikka treenit tehdään porukalla, niin kyse on kuitenkin yksilölajista. Kokeiden lukuun voi keskittyä rauhassa ja käydä sitten vaikka korvaavissa treeneissä toisen ryhmän mukana. Kamppailulajeissa keskitytään paljon kurinalaisuuteen ja mielen hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkista, että on kuntoiluosasto ja kilpailuosasto ( tosikoille )
ettei vain ala ankara painostus lähteä kilpailureissuille ja lopulta sitten tavoitteena 4 olympiakultaa peräkanaa.Eli jos ei ole leppoisaa kuntoilujaosta tarjolla niin mene vaikka suunnistamaan.
Ohjaajat jos on jotain toimiupseereita ym. kusipäitä niin äkkiä karkuun.
Ei kamppailulajeissa ole erikseen mitään osastoja. Ryhmät määräytyy tason mukaan jokainen kehittyy omaan tahtiin ja vaihtaa sopivaan ryhmään taitojen kehittyessä. Ihan eri tavalla joustava systeemi kuin jossain jalkapallossa tai jääkiekossa. Toki voi olla että kilpailuihin osallistumista toivotaan, mutta mikään pakko ei ole kilpailla.
Harrastin judoa noin 10-vuotiaana. Ei ollut iskuja tai potkuja, eli sikäli "turvallinen" laji. lopetin oranssilla vyöllä, kun seura alkoi painostaa kilpailuihin.
Taistelulajeissa oppii hyvin itsehillintää, ja varsinkin judossa kaatumaan. Aikuisiällä liukkaiden aikaan on ollut paljon hyötyä turvallisesta kaatumustekniikasta.
Mikä ois hyvä kamppailulaji missä oppis itsepuolustusta?
Judo.
-Junnutoiminta koulutettua ja organisoitua.
-Iso laji, treenit löytyy aina läheltä vaikka muuttaisitte.
-Fyysistä, kehittää kroppaa ja koordinaatiota monipuolisesti.
-Täyskontakti turvallisesti, lapset saavat nujuta mielensä kyllyydestä
-Liikuntaa, kyky puolustautua, olympiakulta, jokaiselle jotain
Alkeiskurssit alkaa taas, rohkeasti katsomaan!