Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko haastaa oikeuteen mieheni joka ei noudata elatusvelvollisuutta?

Vierailija
18.04.2012 |

Ja en ole mikään avuton kotiäiti joka kyttää miehen rahoja, vaan työssäkäyvä omat rahani tienaava nainen. Tuli vaan vertailtua tämän ja viime vuosien veroilmoituksia ja tajusin että mieheni on tienannut kotona ollessani noin kuusinkertaisesti sen minkä minä, mutta on laittanut minut maksamaan esim. helvetinmoisia sähkölaskuja luotolla (kun tililla ei ollut sellaista summaa) kun sähkölasku "kuuluu minulle".

Minulle on ihan ok että tienaan omat rahani ja näin tulee olemaankin, mutta heräsin vasta nyt tajumaan miten kusipäistä miehen toiminta on ollut. Jos avioliitossa on elatusvelvollisuus, mitä sen rikkomisesta seuraa? Voinko oikeasti haastaa mieheni oikeuteen?

Ja olen tosissani.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saat oikeaa tietoa etkä av-tietoa..

Vierailija
2/4 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut asian aikanaan vireille. Etkö muka ole tiennyt miehesi palkan suuruutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos toinen puoliso on hyvin pienituloinen tai tuloton, niin suurempituloisella on tällöin velvollisuus peruselatukseen. Sinulla kuitenkin lienee ihan kohtuulliset tulot ja mahdollisuus huolehtia omasta elannostasi?

Jotenkin en usko, että oikeus lähtisi ratkomaan perheen sisäisiä erimielisyyksiä menojen jakamisesta, josta ap:n tapauksessa enemmänkin näyttäisi olevan kysymys.

Vierailija
4/4 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisot vastaavat yhdessä velasta, jonka toinen on tehnyt perheen elättämistä varten. Niinpä jos sinulle on kertynyt sähkölaskuista luottokorttivelkaa, myös mies on vastuussa siitä. Tämä toteutuu käytännössä velan mennessä ulosottoon, jolloin voit vaatia miestä maksajaksi, tai avioerossa, jolloin mies joutuisi (yleisestä säännöstä poiketen) maksamaan ainakin osan sinun velastasi.

Jos sen sijaan olet jo maksanut luottokorttivelan pois, et voi vaatia mieheltä rahaa lainkaan. Sähkölaskuihin laittamasi raha on ollut sinun miehelle antamaasi elatusta eikä esimerkiksi lainaa. Puolisoiden välisestä elatusvelvollisuudesta seuraa, että miehen ei tarvitse sitä sinulle korvata millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä