Lapsen pituuskasvun hidastuminen
Jäin miettimään viime neuvolan jälkeen lapseni pituuskasvua. Helmikuussa on mitattu 76,4 cm (1v3kk), maaliskuussa 76,5cm (1v4kk) ja nyt huhtikuussa 76,8cm (1v 5kk), eli koko alkuvuonna lapsi on kasvanut 4mm! Käymme tihennetyssä neuvolassa painon seurannassa, kun lapsi on hoikka mutta nyt pituuskasvukin on jymähtänyt. Painoa oli kertynyt nyt hyvin niin olisi luullut pituuttakin tulleen, ei ole ravinnon niukkuudesta kiinni. Enkä tosiaan älynnyt siellä neuvolassa kysyä kun lapsi oli kärttyinen kuin ampiainen ja huusi koko ajan. Syntyessään lapsi on ollut 40cm pitkä, eli käyrien alapuolella ja on koko ikänsä saavuttanut tosi hyvin mutta nyt pituuskasvu on lähes pysähtynyt. Onko kokemuksia?
Googlettamalla löysin vain vanhemmista lapsista tietoa.
Kommentit (4)
Mitään oireita ei ole ollut, että lapsella olisi enempää allergioita kuin mitä on nyt (maito ja porkkana). Voiko esimerkiksi keliakia olla kovinkin oireettomana? Lapsi kakkaa neljä kertaa päivässä suht reilusti, se on ainoa mitä olen ihmetellyt joskus, mutta meidän lapselle se näyttäisi olevan ihan normaalia. En tiedä onko se sitten oikeasti ihan normaalia.
voi käsittääkseni olla myös melko oireeton. Tuosta usein kakkaamisestakin voisit kysyä, enemmän kai kyllä merkitsee se kakan "laatu" eli onko löysää, erityisen pahanhajuista tms.
Neuvolat on usein vähän toimettomia, jos allergiat ei ilmene ihottumana, esim. meidän neuvolassa kaikki ovat sitä mieltä, että allergia ilmenee aina ihottumalla, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.
Toivottavasti selviää mikä teidän pienellä on!
No mä taas oon sitä mieltä, että jos helmikuussa on mitattu ja nyt on huhtikuu, eli kahden kuukauden aikana on tullut se 4 mm, niin ei kyllä kannata murehtia! Siis tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta meidän tytöllä ainakin kasvu menee usein tollasissa pyrähdyksissä ja sitten taas välillä hidastuu tahti. Sun lapsi on kuitenkin tosi pitkä lähtömittaan nähden! Syntyikö hän täysiaikaisena kuitenkin? Onko tytöt vai poika?
jos eivät ole neuvolassa tuosta pituudesta mitään sanoneet? Meidän lapsi oli kyllä nuorempi, kun pituuskasvuun tuli häikkää, siihen oli syynä allergiat. Voisithan vaikka soittaa neuvolaan ja kysyä?