Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitan ehkä pph:na, pph-ohjaaja tulee huomenna käymään, miten varautua?

Vierailija
17.04.2012 |

Ja mihin varautua? Mihin kaikkeen hän kiinnittää huomiota ja mitä kyselee?

Emme ole vielä tavanneet ollenkaan, vain puhelimessa puhuneet :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännittää aika lailla..! :)

Pullaa en osaa leipoa, mutta jospa tekisin kääretorttua ja.. mitäs muuta?

Siivonnut olen toki.

Missä teillä hoitolapset nukkuvat päiväunia? Meillä ei taida muuta vaihtoehtoa olla kuin meidän makuuhuoneemme. Voivatko lapset nukkua meidän parisängyn päällä? Vai miten te olette järjestäneet nukkumisjärjestelyt?

Kaikki vinkit otetaan vastaan mitä kannattaa huomioida :)

ap

Vierailija
2/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin nukkuu matkasängyssä, ja joku vauva on joskus nukkunut vaunuissa parvekkeella. Sänkyihin en päästä hoitolapsia ollenkaan.

Ei minultakaan aikoinaan veitsien eikä edes pesuaineitten tai lääkkeitten säilytyksestä kysytty. Hellaakaan ei katsottu. En mä päästä lapsia yksin keittiöön, joten siellä ei pääse mitään vahinkojakaan syntymään. Sammutuspeite pitää olla ja palovaroittimet.

En tarjonnut ohjaajalle pullaa, kun en kahviakaan keittänyt. Kai sulla koulutus on? Pelkällä omien lasten hoidolla ei pph:ksi pätevöidy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pph, mutta äitinä ajattelen heti, ettei lapsia voi parisängyn päällä nukuttaa:

a) Ainakin meillä poika tahtoo päikkäreillekin kunnolla peiton alle, ei missään päiväpeiton päällä nokosia, niin kuin aikuiset voisivat ottaa.

b) Parisänky on aika korkea ja laidaton, siitä tippuu vähän turhan herkästi.

c) Hoitolapsilla ja tai teillä voi olla tarttuvia tauteja (esim. kihomadot), joten en haluaisi lapseni nukkuvan kenenkään muun sängyssä ja tuskin tekään niitä tarkemmin ajateltuna haluatte omaan sänkyynne...

Voisitko kysyä vinkkejä siltä valvojalta, että miten muut ovat asian ratkaisseet? Pienimmille varmaan joku matkasänky tms, jonka saa siivottua pois.

Vierailija
4/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpaat ilman kpoulutustakin.

Vanhemmat tuovat hoitoosi omalla vastuullaan. Ohjaaja tietty käy luonasi, mutta ei tarvitse iolla koulutettu.

Ajatellaanpa, että esim. jos oppisopimuksella haluaisi kouluttautua pph:ksi. Silloinhan ei vielä ole koulutettu ja ehkää voi omassa työssäänkin kouluttautua...Ja vasta kun on ollut jo itse työssä kuukausia on koulutuksensa saanut...

Olen vaan kuullut, että kun esim. joku perustaa yksityisen ryhmiksen, niin siinä voi yrittäjä samalla opiskella lähihoitajaksi ns. oppisopimuksella omassa työssään...voinkin katsoa jos löydän kuulopuheelleni faktaa.

Älä ap siis "lannistu" siitä jos ei ole pph-kurssia tai tutkintoa. Vanhemmilla on vastuu kun jättävät Sinulle hoitoon.

Kaikkea hyvää Sinulle, ala rohkeasti vaan. Hoitopaikkkoja tarvitaan.

Vierailija
5/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka esim. näyttöön voi mennä ilman että on ollut istumassa oppitunneilla.

Näyttötutkinnoissa on niin että sama se kuinka opetettavat ja osattavat asiat on oppinut kunhan suoriutuu näytöistä.

Moni hoitaja on esim. ollut pph:na vuosia joten heillä on käytännön kokemus alalta, se on paljon.

http://www.kkagricola.fi/perhepaivahoitaja

Tässä siis mainitaan että voit suorittaa tutkinon suoraan tutkintotilaisuuksissa tai osallistumalla ensin tutkintoon valmentavaan koulutukseen.

Vierailija
6/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti ei tarvitse sen kummemmin "varautua" ohjaajan tuloon.

Omien lastesi kautta kotinne on varmaan turvallinen jo omien lastesikin täjden. Ei ne vieraat lapset sen ihmeempiä vaadi, maalaisjärjellä selviät.

Esim. ap tuurvallisuus yleensä:

- Onko talo yksikerroksinen. Jos yläkertaan portaat niin turvallisuus lasten iän huomioiden.

(Omien lastesikin vuoksi jo olisi...)

-Lukollinen pesuainekaappi ja lääkekaappi, missä veitset...Omat lapsesi otettu jo huomioon

-Hellan turvallisuus, onko nappuloille suojus ja kuumiin levyihin pääsy estetty...entä kattilareunus hellalle..

-Onko lemmikkieläimiä, rajoitus joillekin allergian vuoksi

-Lasten luvattu oleskelutila esim. leikkimiseen siällä, mihin taas eivät saa mennä.

-Millaiset päiväunipaikat

_Kuinka ulkoilette...onko vaarallisia tien ylityksiä...

Onko paljon rikkimeneviä esineitä lasten ulottuvilla...kenties siruista haavoja jos pudottavat.

Onko varauduttu esim. alkusammutuspeitteellä palon alkaessa ja palosammutin saatavilla.

Ap, yleensä turvallisuus on tärkeää.

Oma rauhallinen esiintymisesi. Kiinnostus muutakin kuin palkkausta kohtaan, vaikka palkka on tärkeä asia.

En usko että vaikeuksia tulee, mutta jos ohjaaja näkee jotain muutoksen aihetta, kuten vaikka olkkarissa teräväkulmainen lasipöytä, niin ole valmis joko laittamaan portti olkkariin tai tekemään asalle jotain..

Yhteistyökykyinen niin vanhempien kuin ohjaajankin kanssa on OK.

Vierailija
7/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit kodin. Annat lasten leikkiä mutta komennat tarvittaessa eli et käske joka lelua viedä pois mitä tuovat (siis jos sinulla on omia). Olet oma itsesi ja otat rennosti.

Vierailija
8/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkoja tai tienylityksiä. Mulla 2 omaa lasta. Asutaan kerrostalossa.

Juteltiin lähinnä siitä mitä kannattaa hoitosopimuksiin kirjata ja mitä tehdä jos vanhempien kanssa tulee hankaluuksia. Aloitin siis yksityisenä pph:na.

Mulla kyllä useamman vuoden työkokemus päiväkodeista ja alan koulutus joten en tiedä vaikuttiko se. Kahvia juotiin ja pullat syötiin. :)

Vierailija
9/9 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pph:na hieman ennen joulua. Pph-ohjaaja kävi syksyllä, ja varauduin siihen siivoamalla paremmin kuin normaalisti, leivoin pullaa (se kotoinen tuoksu!) ja pukeuduin siististi. Kotiini en tehnyt mitään muutoksia. Ja muutenkin olin oma itseni.

Pph-ohjaajan kanssa istuttiin sitten kahvilla keittiön pöydän äärellä ja käytiin läpi pph-työtä ja tutustuttiin (lähinnä hän otti selville millainen ihminen minä olen), juteltiin "niitä näitä".

Ikkunasta ohjaaja katsoi hieman pihaamme ja kerroin siitä (mm. ettei vesialueita ole ollenkaan, ei lampea, ei ojaa tms), sitten käytiin huone kerrallaan läpi. Missä tulevat hoitolapset nukkuvat jne. Oma lapseni kun tuli koulusta niin hän tuli myös esittäytymään.

Ei siinä sen kummempaa, omasta mielestäni ohjaaja ei kovin tarkkaan kotiamme tiirannut. Edes vessassa ei käynyt ollenkaan (siis edes ovelta katsomassa). Huonekasveista sanoi, että kannattaa ottaa selville onko myrkyllisiä ja pesuaineista taisi mainita. Ohjaaja painotti, että oman lapsen kautta tulleella kokemuksella pärjää tässä työssä.

Kysy lisää jos jäi jotain vielä mietityttää :)

Ainiin, olen nyt tosiaan tehnyt työtä muutaman kuukauden, ja hyvin on mennyt :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan