Asumistuesta kysymys!
Eli saimme syksyllä asumistukea. Ilmoitimme tietyt tulot syksyksi ja sain syksyn palkat joulukuulla kerralla. Kokonaisuudessaan tulot jäi arvioituakin pienemmiksi. Voiko Kela nyt nostaa metelin, koska joulukuulta olenkin saanut ihan peräti 2200 Euroa bruttona palkkaa ja en ole ilmoittanut asumistukijuttuun tuota? Olin arvioinut tuloiksi heinä-joulukuu välillä 3000 Euroa ja jäin sen alle. Rahat vaan tuli kerralla. Elettiin pitkälti säästöillä väliaikoja. Isosta rahasta ei ole kyse. Noin 130 Euroa oli tuki joulukuulta. Lähinnä tässä kylmää, että joudutaanko tästä johonkin syytteeseen, kun on "huijattu" Kelaa.
Kommentit (5)
kyllähän KELA yrittää aina periä takaisin kaikkea, esim opintotuet viimeisestä opiskeluvuodesta kun on valmistumisen jälkeen saanut töitä... Vaikka ei ole tietty opintotukea saanut valmistumisen jälkeen.
Asumistuesta sen verran, että itselläni, kun olen äitiyslomalla, tulot on heittänyt miten sattuu.
Eka maksu oli 30pvå, eli suurempi kuin muut, ja sitten kun äitiysraha vaihtuu vanhempainrahaan tulot taas tippuu jne.
Jokainen varmaan tietää mitä tarkoitan =D
Niin kuitenkin, KELA oli tehnyt jonkinlaisen keskivertolaskelman tuloista, niin että asumistuki pysyi samana vaikka tulot heitti pahimmillaan 600e.
Joten jos ne tekee tuollaisen silloin kun heidän pitää tukea maksaa, heidän pitäisi myös teidän tapauksessa ottaa huomioon sen summan jaettuna muutamaan kuukauteen...
Sekavaa tekstiä, mutta sellaista se aina on kun yrittää KELAsta puhua =D
Luulin, että nuo katsotaan aina vuositasolla ja se, ettei siinä ylitä tiettyjä rajoja jne. Siksi mua ei haitannut saada kerralla joulurahoja.:)
No, katsotaan. Ei se nyt maailma kaadu maksaa takaisin tuota 130 Euroa. Lähinnä pelotti, että saan jonkun syytteen huijauksesta. Mitä olen lehdistä lukenut, niin ainakin Kiinteistö-Kaisa oli muistaakseni saanut tuomion jostain asumistukihuijauksesta, kun ei katkaissut tukea heti. tosin en tiedä muuten olosuhteita. Ehkä se oli tarkoituksellisempaa.
Onneksi päästiin tuosta asumistuesta eroon nyt alkuvuodesta, kun lisäsin työntekoa. Tuntuu, että Kelalta rahan saaminen on aina niin vaikeaa ja saa pelätä, ettei vaan töpeksi. Tää on siis vaan tunne. En tiedä totuutta.
Kiitos teille.
t: ap
Tulot vaikuttaa vuositasolla, ei kuukausittain.
ala rustaamaan. Ensin tulee ilmoitus takaisinmaksusta ja kun maksatte sen kiltisti, asia on sillä selvä.