Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia oireita tomaattiallergia aiheuttaa?

Vierailija
16.04.2012 |

Ymmärrän ettei kaikki ole yksilöllistä mutta osaako joku tomaatille allerginen kuvailla oireita? Kuinka paljon ja miten käsiteltyä tomaattia siedät vai et mitään?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pienikin määrä riittää; en syö salaattia jos joukossa tomaattia.

Kypsennetty tomaatti ei aiheuta oireita.

Vierailija
2/25 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli huuliin ja suupieliin pentuna punasta"rohtumaa" ja kirvelyä ja semei edes parantunut ihan heti. Mutta onneks nuo lapsuuden allergiat ei ole yleensä lopun iän murhe.

Vierailija
4/25 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikenet ja huulet kihelmöivät. Riippuu tomaattilajikkeesta ja määrästä sekä muista samanaikaisista allergeeneista. Kypsennettynä on ok, murskakin käy.

Vierailija
5/25 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreesta tomaatista mulle tulee suu pitkäksi aikaa tosi kipeäksi. En ole huomannut samaa esimerkiksi tomaattimurskapohjaisten ruokien kohdalla.

Vierailija
6/25 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin päivän sisällä käsiin tulee kutiseva ja ihon vereslihalle rikkova ihottuma/haavaumia. Ihan sama syökö raakaa vai kypsää tomaattia, raaka pahempi. Tomaatti murskasta/keitosta ei niin pahoja oireita mutta niistäkin voi toisinaan tulla.

Vierailija
7/25 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi huulet alkavat kutisemaan.

Raakaa en juuri voi syödä - joskus Espanjassa, jossa saa erityisen kypsää ja mietoa tomaattia. Salaattia voi ottaa, jos seassa on tomaattia, mutta jätän tomaatit syömättä. Hampurilaiset tilaan ilman tomaattia.

Kypsennettynä voin syödä tomaattia - vaatii uunissa n. 10 minuuttia eli ohuet siivut pitsan päällä ehtivät kypsyä riittävästi. Tomaattimurska on ok - se kypsennetään varmasti jo valmistusprosessissa.

Vierailija
8/25 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiä kirvelee, huulia ja nenää polttaa. Pään alueelta poskia ja kaulaa punoittaa reilusti ja "kiristää". Toisinaan myös pääkipua.

Vierailija
9/25 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tomaattialleriaa jos suupielet "hajoaa". Johtuu tomaattien hydroviljelystä. Alustana käytetään lasi(vuori)villaa. Onko ihme jos suupielet limakalvot hajoilee?

Kotimaisessa kasvatuksessa tietääkseni vähäistä.

Googleta vaikka hydro viljely ja opiskele.

Vierailija
10/25 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v. tyttäreni on allerginen myös raa'alle tomaatille, huulet turpoavat ja kitalakea kutittaa ainakin, tyttö ei ole kyllä aikoihin tomaattia syönyt raakana ja mukana kulkee aina allergialääkkeet ja EpiPen.

Vierailija
11/25 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee rakkuloita sisäposkiin. Kun ne puraisee rikki, ne paranevat. Kaikista tomaateista ei tule, sellaisista vain, jotka tuoksuvat tosi voimakkaasti. Ostan yleensä kotimaisia kirsikkatomaatteja tai isoja tomaatteja suoraan lähitarhalta, niistä ei tule ongelmia. Tomaattipohjaisia tuotteita voin syödä ongelmitta.

Vierailija
12/25 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

wikipediasta poistettu viittaukset lasi ja vuorivillaan ainakin joiltain sivuilta. Englanniksi onneksi löytyy:http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics#Rock_wool

Vierailija
13/25 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen ihottuma suunympärille, kitalaki kutisee, huulia kirvelee. Ainoastaan raaka tomaatti tekee tämän

Vierailija
14/25 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2012 klo 10:17"]parin päivän sisällä käsiin tulee kutiseva ja ihon vereslihalle rikkova ihottuma/haavaumia. Ihan sama syökö raakaa vai kypsää tomaattia, raaka pahempi. Tomaatti murskasta/keitosta ei niin pahoja oireita mutta niistäkin voi toisinaan tulla.
[/quote]

Vierailija
15/25 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista ihottumaa suun ja nenän alaosan ympärille. Suun kirvelyä ja sellaisia pieniä vesirakkuloita.

Vierailija
16/25 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti kaikissa muodoissa, sinappi, sipuli ja kaikki chilit aiheuttavat minulle erittäin kipeitä rakkuloita suuhun. Kovaa pääkipua seuraavana päivänä johon kuuluu migreenin kaltaisia näkö harhoja (aaltokuvia, pyöreitä pilkkuja sekä sokean pisteen jos koittaa katsoa johonkin ei vain näe suoraan katsottaessa kohdetta). Pahimmassa tapauksessa olen ollut kipeä jopa 2 viikkoa. Ison tomaattimäärän syötyä tulee rytmihäiriöt sydämmeen. Tämä testattu kun lääkäri ei uskonut. Nytpähän on lekurikin todennut että näin käy.

Vierailija
17/25 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee finnien näköisiä näppyjä ( ei finnejä ) naama täyteen. Näpyt kutisevat ja ovat kipeitä. Ja kieleen tulee kipeitä rakkuloita. Kypsennetty tomaatti ei niin paha kuin raaka.

Vierailija
18/25 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako teille tomaatti oireita kun käsittelette sitä?

Minulla tulee mm.tomaatista iho-oireita jos paljain käsin pilkon sitä. Alkaa iho kutista, lehahtaa punaiseksi yms. vaikka olisi päällisin puolin terveen näköinen iho.

Saman aiheuttaa myös sitrushedelmät, kala, kiivi, monet juurekset. Esim.appelsiinista ja kiivistä olen huomannut että tulee paljon syötynä kurkku kipeäksi, ts. vaikka 2-3kpl päivän aikana.

Minulla on atooppien iho ja ihotautilääkäri sanoi että kumihanskat kädessä vaan pilkkoa..

Hiusväreistäkin sanoi kun kerroin että en voi niillä värjätä iho-oireiden takia että ota vain allergialääke sitä ennen.. Lääkärin neuvoista huolimatta en ole värjänny koska hiusvärit aiheuttaa huonon olon, hirveä polte päänahassa, henkeä ahdistaa yms. .

Vierailija
19/25 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/25 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin miniluumutomaatteja ja suuni tuli tosikipeäksi. kesti  noin viikon ajan. no sit söin uudestaan ja sama juttu. olen joskus ennenkin huomannut että 'suomalaiset 'kesätomaatit'  saavat aikaann samanlaisia oireita tosin vain hetkellistä polttelua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan