Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysneuvoja kaipailisin

Vierailija
16.04.2012 |

minulla on pari viikkoinen vauva, joka syö paljon lisämaitoa, koska minun maito ei riitä. Ja paljon on syötävä, jotta biliavot laskee ja paino nousee. Näiden kanssa on ongelmaa ja huomenna kontrolli sairaalassa.

Eli imetän molemmista rinnosta ja sitte maitoa pullosta niin paljonko menee. Viimeksi meni desi. Sen jälkeen vauva nukkuu noin neljä tuntia ja taas sama uusiksi. Imetän siis neljän tunnin välein. Tiheampään ei onnistu, koska kylläinen vauva ei ime. Lisämaitoa en voi vähentää, koska painon on pakko nousta. Nyt vauva imee kuiten kaiken mitä irti saa, eli imetyksen jälkeen jos lypsän niin ei irtoa mitään.

Olisko vinkkejä millä saan oman maidon tulon lisääntyyn?

muutenhan olen laiska ja itsekäs äiti, joka ei viitsi edes imettää.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jokaisen lapseni kanssa alkuun ongelmana painonnousun heikkous joka on johtunut meillä pienestä "valuongelmasta". Kun lapset ovat kasvaneet on ongelma poistunut, mutta alkuun tosiaan maitoa on pitänyt antaa imettämisen lisäksi muillakin tavoin. Meillä se on tosin aina ollut mun maitoa ja jouduttu antamaan hörpyttämällä kun pullosta eivät ole huolineet...

Lisämaidon antaminen tosiaan johtaa monesti siihen että silloin vauva tulee siitä kylläiseksi, ei viihdy rinnalla tarpeeksi jolloin rinta luulee ettei maitoa tarvita ja maidontuotanto vähenee. Jos haluat tämän välttää niin ehdotan että lypsät aina imetysten väleissä. Eli jos imetysväli on sen neljä tuntia niin lypsä sitten imetyksestä parin tunnin päästä. Monta kertaa päivässä kun tätä teet jonkin aikaa niin varmasti maidontulo lisääntyy. Itse olen lypsänyt lasten ekat kuukaudet alkuun parin tunnin välein (jopa yöllä alkuun) jotta sain maidontuotannon kunnolla käyntiin vaikka lapsi lisämaitoa saikin.

Muista kuitenkin että jos lypsäminen käy liian rankaksi niin sitten imetät osittain ja annat korviketta. Yrittää kannattaa mutta ei vetää itseään kuitenkaan piippuun yrittämisen kanssa! Tsemppiä!

Vierailija
22/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä... Niin tosiaan vauvasi varmasti alkaa piristyä ja jaksaa imeä paremmin ja tilata lisää maitoa, kun nuo arvot saadaan kohdilleen, jolloin varsin todennäköistä on, että asia korjaantuu "itsestään". Kaikkea kannattaa toki kokeilla, mutta voi olla, että ainoa lääke maidon lisäämiseen on aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä... Niin tosiaan vauvasi varmasti alkaa piristyä ja jaksaa imeä paremmin ja tilata lisää maitoa, kun nuo arvot saadaan kohdilleen, jolloin varsin todennäköistä on, että asia korjaantuu "itsestään". Kaikkea kannattaa toki kokeilla, mutta voi olla, että ainoa lääke maidon lisäämiseen on aika.

Niin tää oli siis 21, joku ehti väliin :)

Vierailija
24/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommille alko maito riittään parin viikkon iässä, mutta he olivat kovia imemään ja paljon virkumpia ko tämä unelias kaveri. Alko nyt loppua usko kesken... mutta siis voi mennä noinkin kauan, että oma maito riittää! Jospa minäkin otan ton kaks kuukautta nyt tavoitteeksi maidon riittävyyteen. ja lypsän silloin ko jaksan (enkä katso telkkaria enää...)

Ja vastaan agressiivisesti lisämaidosta, koska vauvan painon kehitys on jo lastenlääkäreiden tarkkailussa enkä ala heitä neuvomaan. Jos he käskevät antaa lisämaitoa niin silloin annan. Luotin siihen että vauva tilaa itse ja jos vauva syö ja nukkuu ja herää itse niin sillä on kaikki hyvin. Kunnes sitte päästiin puntarille ja paino olikin tippunut!! Seuraava yö sitte oltiinkin osastolla.

Vierailija
25/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samoilla linjoilla, eli nyt on tärkeintä saada arvot kuntoon, vaikka lisämaidolla ja sitten vasta mietitään, voisiko siirtyä täysimetykseen. Ei se imetys mikään elinehto ole. Mun kaikki kolme vauvaa ovat saaneet lisämaitoja ja lopulta kuitenkin on tullut maitoa itseltä niin paljon, että olisi voinut muille jakaa. Minusta vauva-aikana on tärkeintä, ettei ota ihan joka asiasta kamalia paineita.

Vierailija
26/29 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle auttoi sellanen menetelmä, että hieroi/siveli rintoja rinnanpäätä kohti, sitten ravisteli rintaa ja pumppasi vain pari minuuttia ja sitten sama toiselle rinnalle, ja vaihteli useamman kerran aina välissä toistaen tämän hassun rituaalin.

tätäkin vois kokeilla vaikka melko hassulle kuulostaa :D

Nyt alkoi ähinää kuulumaan, jospa sitä pääsis vielä tälle yölle nukkumaankin.

Vierailija
27/29 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vielä imetysten välillä ainakin kerran ja lisämaidot tätä omaa maitoa hyvästä pullosta, ei ainusta ym. tai hörppyyttämällä. Mulla oli itsellä imetyksen alkutaival tosi taistelua kun väsyneelle vauvalle käskettiin antaa myös pullomaitoa. Sain onneksi pumpattua ja vain yhden kerran vielä sairaalassa ollessa oli pakko käyttää korvikettä, muuten pumppasin maidon.

Mä sain pienipainoiselle vauvalleni, joka syntyi muutaman viikon etuajassa ohjeistuksen syöttää vähintään kolmen tunnin välein, tuo neljä tuntia kuulostaa aika pitkältä ajalta nukkumiselle.

Vierailija
28/29 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta syntymäpaino reilu 3500 g

Onhan se vähän pitkä tuo 4 tuntia, voishan sitä kokeilla taas yrittää herätellä aikaisemmin... mutta siitäkään kun eiole hyötyä että herää ja on niin uninen/kylläinen ettei jaksa imeä.

Vierailija
29/29 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hanki itsellesi turhia paineita täysimetyksestä!

Jos kuitenkin yrität imettää ja annat sitten lapselle lisämaitoa, mun mielestä olet selviytynyt tilanteesta hienosti.

Itse en pystynyt imettämään vauvaani lainkaan ja hyvin on korvikkeella terveeksi kasvanut.

Tärkeintähän on, että lapsi saa riittävästi ravintoa ja kasvaa. Tsemppiä sinulle!