Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Alkoholin käyttö lasten nähden, teetkö niin / mitä mieltä asiasta?

Vierailija
14.04.2012 |

Tämän aiheen tarkoitus on avata avointa keskustelua aiheeseen liittyvistä tuntemuksista, käytännöistä ja ajatuksista.

Nautitko alkoholia lastesi nähden?

Herättääkö tapa sinussa jotain ajatuksia?

Mikä on sen vaikutukset lapsiin ja heidän tulevaan alkoholinkäyttötottumukseensa?

Muita ajatuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alkoholinkäyttöni tarkoittaa yhtä tai kahta viinilasillista silloin tällöin. En näe mitään syytä, miksi pitäisi sitä piilotella lapsilta sen kummemmin kuin vissylasillistakaan.

Humalaan en joisi itseäni lasten nähden.

Vierailija
22/44 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautitko alkoholia lastesi nähden? Nautin, mutta rajaan käytön lapsen hereillä ollessa yhteen annokseen, eli yksi olut tai yksi lasi viiniä. Lapsen nukahdettua saatan ottaa yhden tai kaksi annosta lisää, yleensä en. Tämä siis pe tai la-iltana, viikkoiltoina en ota mitään. Jos suunnitelmissa on ottaa enemmän kuin 3 annosta, niin vien lapsen yöksi hoitoon (varmaan 2-3 x vuodessa). Mieheni alkoholinkäyttö on samankaltaista kuin minun. Isäni liikkui kovimpina vuosinaan alkoholismin rajoilla, mutta äitini onneksi oli lähestulkoon absolutisti, joten ikinä en muista mitään pelänneeni tai tunteneeni oloni turvattomaksi, kun äitini oli aina selvä. Äitini osasi myös suhtautua isän juomiseen "oikein", eli tyhmälle alkoholikäytökselle naureskeltiin (isäni ei koskaan ole ollut väkivaltainen tms), eikä krapulasta koskaan saanut armopisteitä.

Herättääkö tapa sinussa jotain ajatuksia? Isäni alkoholinkäytön vuoksi olen tarkka, että omani noudattaa laatimiani sääntöjä.

Mikä on sen vaikutukset lapsiin ja heidän tulevaan alkoholinkäyttötottumukseensa? Minulla on ns. hyvä viinapää, eikä yksi annos vaikuta käyttäytymiseeni mitenkään, joten en usko, että siitä on lapselleni haittaa. Enemmän pelkäisin, jos lapseni ei olisi koskaan nähnyt kenenkään ottavan yhtään alkoholia, ja sitten iskisi teiniangstit ja tarve tehdä asioita juuri päinvastoin kun vanhemmat.

Muita ajatuksia? Kohtuus kaikessa on mielestäni hyvä ohjenuora elämään. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juon pullon olutta noin kolme kertaa viikossa. Suurin piiertein kerran kuussa lähden ulos, jolloin lapsi on isänsä seurassa(nukkuu).

Lähden vasta sitten kun lapsi on nukahtanut.

Tulevaisuudessa etenen asian kanssa siten, kun tuntuu oikealta.

En tunne, että olisin traumatisoitunut siitä, jos vanhempani ovat juoneet esim grillibileissä pienet kännit. Siis lapsuudesta jääneet muistot eivät ole mielestäni negatiivisia, vaikka vanhemmat ovat ottaneet alkoa nähteni.

Vierailija
24/44 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tarvetta juoda itseäni humalaan lasteni läsnä ollessa. t.Maiju

Vierailija
25/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juon. Kaksi siideriä tai viinilasia on max kerralla.

Meidän 6-veessä äidin alkoholijuomat on kiinnostavia varmaan sen ristiriidan vuoksi, että tietää minun työni liittyvän paljon niihin ongelmiin, joita alkoholi ihmisille aiheuttaa.

Ollaan paljon juteltu siitä miten alkoholi sairastuttaa ihmisiä jne.

Joskus 6vee kysyy "onks toi alkoholia, miltä se maistuu, miks sä juot sitä kun siitä tulee sairaaksi"

Olen rehellisesti sanonut, jos juomassa on alkoholia ja sanonut, että se saa ruoan maistumaan paremmalta ja lämpöisemmän olon ja että yksi tai kaksi lasia ei riitä tekemään sairaaksi.

olen myös kysynyt, tuntuuko kummalliselta tai kurjalta kun äiti juo jotain missä on alkoholia. ei kuulemma. Uskon, että uskaltaisi varmasti sanoa, jos asia pelottaisi.

Vierailija
26/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni äiti on alkoholisti, joten lapset on nähneet sitäkin puolta.

Niinpä yritän itse suhtautua siihen normaalisti ja otan sen harvan kerran kyllä ihan avoimesti.

Vierailija
27/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän aiheen tarkoitus on avata avointa keskustelua aiheeseen liittyvistä tuntemuksista, käytännöistä ja ajatuksista.

Mikä on sen vaikutukset lapsiin ja heidän tulevaan alkoholinkäyttötottumukseensa?

Muita ajatuksia?

Juomme päivittäin päivällisellä viiniä. Kesällä joskus kylmän oluen kuumana päivänä. Kerran tai pari vuodessa voi olla meillä juhlia jonne tulee tuttavia ja otetaan hieman enemmän, ei mitään änkyräkännejä kuitenkaan. Lapset saa olla mukana näissäkin juhlissa, tavallista elämää ne ovat.

Tapa ei herätä minussa mitään erityisiä ajatuksia, se on samanlainen kuin missä ympäristössä itse olen kasvanut - alkoholi ei ollut mikään tabu tai paha aine vaan iloinen osa arkea jota ei peitelty lapsiltakaan mitenkään. En usko että lapsille ainakaan haittaa on tästä.

Vierailija
28/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei herätä minussa mitään tuntemuksia. Ei ole ainakaan negatiivisia vaikutuksia lasten alkoholinkäyttötapoihin aikuisena, sillä kaksi lasta on jo aikuisia, ja käyttävät alkoholia vähän. Minusta on huonompaa esimerkkiä juoda lapsilta salaa. Ainakaan teineiltä ei mikään jää huomaamatta, ja kummallista olisi opettaa heille sellaista.

Vierailija
29/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkon käytön kokonaan pari vuotta sitten. Mutta jos se vielä maistuisi, en ottaisi lapsilta salaa.

Mielestäni ihmisillä, joilla on tarve piilotella lapsilta tai muilta alkoholin juomistaan, on jonkinlainen alkoholiongelma.

Vierailija
30/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali tapa. Juomme viikonloppuisin olutta esim. pihatöiden lomassa, saunoessa tai viiniä ruuan kanssa. Ei herätä erityisiä ajatuksia, emme tee asiasta numeroa. En osaa sanoa tavan vaikutuksista lapsien tulevaan alkon käyttöön. Vanhin on nyt 14- vuotias, eikä vielä juo. Suhtaudun kielteisesti alaikäisen alkoholin käyttöön, ja tämän lapset kyllä tietävät.

Oma äitini ei käyttänyt ikinä alkoholia kun olin pieni, ja itse aloitin kokeilut 13- vuotiaana. Toisaalta, isäni oli alkoholisti, mutta ei asunut kanssamme. Nitä vaikutusta näillä vastakohdilla on sitten ollut minun alkoholin käyttööni, en tiedä. Omasta mielestäni minulla on hyvinkin terve suhde alkoholiin. Käytän nautintoaineena, mutten tunne mitään riippuvuutta ja voin hyvin luontevasti olla ilmankin. En juo päihtyäkseni, enkä ikinä viikolla. Lähinnä siitä kertyvien ylimääräisten kalorien takia.

Vierailija
31/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis millaiset jäljet lapseen jää, kun vanhemmat käyttää alkoholia (säännöllissti/ runsaasti). Terha sanoa, ettei lapset välittäisi, tai vaan naureskelisivat!

Oma linja on lähes nollalinja. Voin juoda yhden maitokauppasiiiderin, ehkä kerran vuodessa tai jokatoinen vuosi. Mies saattaa kesällä juoda saunan jälkeen yhden saunakaljan. Meillä ei lapset ole nähneet vanhempiaan ikinä edes pikkuhiprakassa.

Emme käy myöskään baarissa, tai terassilla. Jos mies on jotain esim pikkujouluissa ottanut, ei hän tule kotiin yöksi.

Lasten ei tarvitse nähdä omituisesti käyttäytyviä aikuisia. Heidän ei tarvitse tuntea ettei aikuisten pystyisi kantamaan heistä vastuuta.. kodin kuuluu olla kaikin puolin turvallinen paikka.

Omassa lapsuudenkodissani ei ole alkoa käytetty, ikinä. Mies on alkoholistiperheestä. Tosin appivanhemmat käyttivät alkoholia (mielestään) ihan sopivasti, ei liikaa... No traumoja on jäänyt miehelle niin paljon, että linjamme on hyvin alkoton.

Vierailija
32/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuan kanssa joskus lasi viiniä tai olut tai siideri (riippuu ruuasta). saunassa mulla on siideri ja lapsilla pillimehut.

lasten nähden ei humalluta!!

mielestäni on ihan hyvää esimerkkiä sekin että näyttää että aikuinen voi joskus juoda lasin viiniä hyvän ruuan kanssa (tai sitten lasin vettä), se kuuluu siihen ateriaan samanlailla kuin vaikka alkusalaatti.

ei tarvitse tehdä alkoholista mörköä.

Vierailija
33/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni on 2-vuotias, olen juonut maksimissaan yhden alkoholiannoksen lapsen läsnäollessa. Enkä juo kyllä muutenkaan kuin max 3 annosta.

Tulisi tosi huono omatunto, jos olisin humalassa lapsen nähden. Uskon, että vähäisellä alkoholinkäytöllä on myönteinen vaikutus lapseen, eli hän saa mallin siitä, ettei alkoholi kuulu arkeen eikä välttämättä edes juhlissa tarvitse humaltua. Luultavasti teini-ikäisenä tulee ne perinteiset alkoholikokeilut ym. kapinoinnit, mutta uskon, että silti kotoa saadun mallin tulokset näkyvät viimeistään aikuisiässä.

Minun lapsuudenkodissa ei juotu, itse join nuorempana joskus jopa tajun kankaalle, mutta aikuistuttuani olen onneksi omaksunut vanhempieni mallin.

Vierailija
34/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ei tarvitse nähdä omituisesti käyttäytyviä aikuisia. Heidän ei tarvitse tuntea ettei aikuisten pystyisi kantamaan heistä vastuuta.. kodin kuuluu olla kaikin puolin turvallinen paikka.

Miksi tuntuu että aina ajatellaan että juodaan ihan tolkuttomasti jos juodaan. Totta kai lasten täytyy saada tuntea olevansa turvassa ja ei mitään öriseviä öykkäreitä tarvitse katsoa.

Mutta minusta, myös oman lapsuudenkokemukseni perusteella, hilpeät hieman päihtyneetkin juhlat oli kivoja vaan. Aikuiset olivat vain vähän iloisempia ja eloisampia kuin muuten, ei niistä muuta juuri huomannut. Olisinkin toivonut että joisivat useammin kun silloin ne jaksoi lastenkin kanssa niin kovasti touhuta kun muuten oli usein arjen väsyttämiä.

Vierailija
35/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Nautitko alkoholia lastesi nähden? joo

-Herättääkö tapa sinussa jotain ajatuksia? en halua humaltua (no en nyt muutenkaan halua)

-Mikä on sen vaikutukset lapsiin ja heidän tulevaan alkoholinkäyttötottumukseensa? käytän alkoholia samalla tavalla kuin vanhempani, ja heidän käytöllään oli tällaiset vaikutukset: en ole koskaan tykännyt humaltumisesta, kännääminen on mielestäni noloa, kohtuukäyttö on ok ja normaalia, alkoholia join ekan kerran 17-vuotiaana kesälomalla vanhempien kanssa ravintolassa (maassa jossa se oli laillista). Veikkaan jotain samansuuntaista.

-Muita ajatuksia? Tuntuu että monet eivät tajua kohtuukäyttöä vaan ajattelevat mustavalkoisesti: joko ollaan absolutisteja tai vedetään perseet eikä tähän ajattelutapaan mahdu se että alkoholia voi nauttia lasten läsnäollessa myös niin ettei se ahdista lapsia (itse en koskaan ahdistunut vanhempieni alkoholinkäytöstä, kun eivät humaltuneet ja pysyivät samoina ihmisinä)

Vierailija
36/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 viinilasillista tai olutta. En tule humalaan, se ei minusta ole asiallista kun minulla on lastenhoitovastuu. En usko, että tapani vaikuttaa lapsiin suuntaan tai toiseen.

Vierailija
37/44 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin. Paino sanalla nauttia! Lasi tai kaksi viiniä aterialla tai ruokaa valmistaessa, viikonloppupainotteisesti, joskus viikollakin.

Nykyisin tunnen siitä hassua syyllisyyttä, ennen AV-palstaan tutustumista en ajatellut koko asiaa.

Oppivat, että alkoholia voi juoda muussakin kuin humaltumistarkoituksessa ja että viiniä juodaan muusta syystä kuin siitä, että siinä on alkoholia.

Muita ajatuksia?

Kuinkahan monella AV-palstalaisella on alkoholiongelma tai kuinka monen lapsuudessa jollakin on ollut, sen verran kieroutunut suhde alkoholiin täällä monella tuntuu olevan.

Vierailija
38/44 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuntuu että aina ajatellaan että juodaan ihan tolkuttomasti jos juodaan. Totta kai lasten täytyy saada tuntea olevansa turvassa ja ei mitään öriseviä öykkäreitä tarvitse katsoa.

Mutta minusta, myös oman lapsuudenkokemukseni perusteella, hilpeät hieman päihtyneetkin juhlat oli kivoja vaan. Aikuiset olivat vain vähän iloisempia ja eloisampia kuin muuten, ei niistä muuta juuri huomannut. Olisinkin toivonut että joisivat useammin kun silloin ne jaksoi lastenkin kanssa niin kovasti touhuta kun muuten oli usein arjen väsyttämiä.

Minullakin ihan parhaimmasta päästä lapsuusmuistoista ovat juhlat joita meillä joskus (tyyliin vappuna ja uutena vuotena) järjestettiin. Paikalla oli sukulaisia ja kavereita. Aikuiset nauttivat juomia ja varmasti siellä joku oli akamoisessa tuiskeessakin. Mitään tosiördäilyä en muista tapahtuneen (oksentamista, kaatuilua tm.). Me lapset saatiin noissa juhlissa valvoa ja remuta keskenämme ja oli tosi hauskaa. Yleensä näissä pippaloissa oli myös jotain ohjelmaa (leikkejä ym.) joihin lapset otettiin mukaan, usein valmistimme sisarusten ja naapurin lasten kanssa jotain näytelmiä jne.

Eli siis mielestäni alkoholin käyttö lasten nähden on periaatteessa ok, pienet humaltakin joskus jos kyse on juhlatilaisuudesta. Tietenkään kukaan ei saa käyttäytyä niin että lapsia pelottaisi, ja jos kyseessä on tämätyyppiset juhlat, niin olisi suotavaa että lapsi ei olisi ainoana lapsena paikalla vaan että olisi kavereita. Yksin aikuisten keskellä pyöriessä voi varmasti tulla turvaton olo. Ja puhun nyt siis yli 5v lapsista, taaperoita pitää jo ihan turvallisuudenkin takia pystyä jonkun selvän aikuisen vahtimaan.

Toisaalta, olin just kaveripariskunnan ja heidän lapsensa kanssa vappuna terassilla, ja siellä kyllä meno oli sellaista että vähän mietitytti. Olin itse selvinpäin ja ainakin siitä näkökulmasta toinen lapsen vanhemmista oli vähän turhan tuiskeessa (kovaääninen, keskeytti muita ja siis ylipäänsä selvästi aika humalassa). toinen vanhempi joi myös mutta oli mielestäni aika selvän oloinen. Mukana oli myös neljäs kaveri joka oli aika humalassa ja nämä kaksi känniläistä sitten siinä juopuivat yhdessä. Vähän toisiaan mietitytti että raja oli ehkä vähän ylitetty. En siis suhtaudu asiaan kritiikittömästi lainkaan. Taitaa olla aika fine line ja tilanteesta kiinni, siis.

Vierailija
39/44 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautitko alkoholia lastesi nähden? Kyllä. Voin juoda viiniä ruoan kanssa tai muuten vain lasillisen tai sitten siiderin saunan jälkeen. Kesällä on kiva juoda jääkylmä siideri tai lasillinen valkkaria terassilla (siis kotona). Herättääkö tapa sinussa jotain ajatuksia? Juu, toivon, että oma alkoholinkäyttöni on lapsilleni esimerkkinä (hyvänä) siitä, miten alkoholia voi käyttää. Mikä on sen vaikutukset lapsiin ja heidän tulevaan alkoholinkäyttötottumukseensa? Toivon, että lapset saa hyvän ja normaalin mallin. Itse olen alkoholistiperheestä ja haluan ehdottomasti välttää sairaan perinteen jatkamisen. Monestihan alkoholistiperheen perintönä on joko a)alkoholismi tai b)absolutismi ja ehdottomuus. Molemmat taas seuraavalle sukupolvelle tuovat oman taakkansa. Haluan omalla esimerkilläni tämän kierteen katkaista. Muita ajatuksia: Lasten edessä ei meillä IKINÄ ole kukaan humalassa. Ei ikinä.

JA lisään myös että lasta ei hoideta humalassa.

Vierailija
40/44 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani on kohta täysi-ikäinen. Pari kertaa kokeillut alkoholia. Menee varmaan ravintoihin, kun 18 täyttää. Eli voin nähdä hänessä jo, miten alkoholin käyttöni on häneen vaikuttanut: EI MITENKÄÄN.

Olen itse absolutistiperheestä. Ja voin kertoa, ettei minusta tullut absolutisti, vaikkei meillä juotukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi